Gå til innhold

Hva er en Doppler test?

Dette skal gå bra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få ekstra oppfølging med måling av gjennomstrømningen i bl.a navlestrengen fra uke 24 i dette svanger skapet. Var på ordinær UL før helgen, og da spurte jeg hva de gjorde på neste kontroll. Her fikk jeg vite at noe skal festes inne i meg for å kunne gjøre disse målingene? Jeg er glad for at det er skikkelig og grundig, men er det noen som har mer utfyllende opplysninger om hvordan og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært med på at man putter noe "inne i" noen med Doppler, det er helt vanlig ultralyd hvor man legger på farger på det som beveger seg (vanligvis blod) i kroppen. Det brukes for å se hastighet, retning og kvalitet på blodstrømmer. Fargene blir regnet ut av dataprogrammet og er ikke noe som du får i deg, til vanlig iallefall.

Det skal ikke være nødvendig med kontrastvæske ved vanlig Doppler ultralyd, men kanskje det er noe spesielt når de måler gjennomstrømningene i navlestrengen.

Håper det var litt opplysende, lykke til:)

Skrevet

Har ikke egentlig peiling, men:

På grunn av komplikasjoner sjekkes dette nå daglig på meg tror jeg. Hvis jeg har skjønt det rett, så er det "pulsen" på navlestrengen. Man hører lyden også blir det en graf som viser topper og bunner. Er det ingen gjennomstrømning, så er det på 0-linjen og det er jo et dårlig tegn. Foreløpig er det fine topper og bunner langt over 0-linjen for min del.

Er kanskje dette de mener, men jeg får utvendig ul. når det blir målt.....

Er det tidlig i svangerskapet, så er det vel kanskje innvendig ul.?

Skrevet

Jeg skal begynne med disse målingene fra uke 24 fordi det "ikke er vits i før det fordi barnet ikke er levedyktig før uke 24" som legene sa. Min forrige baby døde av infarkter i morkaken i uke 30, og det er derfor de skal måle gjennomstrømningen denne gang for å holde kontroll på veksten. Du som får daglige målinger, kan jeg spørre om hvorfor, og hvor langt på vei du er kommet?

Skrevet

Hei. Jeg får ultralyd med målinger av blodgjennomstrømning av morkake og navlestreng ca hver 6 uke. Helt vanlig ultralyd , men vises med farge og lyd som beskrevet i tidligere innlegg.

Jeg bruker også fragmin ( blodfortynnende ) daglig , da jeg har apc-resistanse og protein-s mangel. Fødte en sønn i 1991 , hvor det var veldig mye infarkter i morkaka. Han var dysmatur med bla underutviklede lunger. Har mistet i sa 7 ganger før det nå satt :-) -Er nå i uke 35 og alt ser bra ut foreløpig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...