Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har PCOS og nettop mistet i MA.

Hva er grunnen til at vi med PCOS har større abbortfare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormonene er ofte ute på bærtur hos kvinner med pcos og dette fører igjen til at man mister lettere.

Metformin ahr vist å senke denne faren.

Skrevet

Jeg lurer også litt på når i svangerskapet det er "lettest" å miste for den som har PCOS, om noen har noen svar på dette..

Skrevet

Tror det er lettest å miste helt i begynnelsen. Men jeg har ikke erfart noen SA selv da.

Skrevet

Såvidt jeg vet er det de 12 første ukene hvor risikoen er størst.

Mend et er jo det generellt også..

Men kvinner med pcos har desverre statistisk høyere sjanse til å miste.

Skrevet

ja desverre kan det se ut som du har større kjangs til og miste når du har pco.

jeg har selv mistet 3 ganger nå siden mai...en i 23 uke og de to siste i 5 og 6 uke...

det er kjempe tøft og vondt og miste men en må bare tenke og håpe på at en dag så klaffer det for fult og at alt skal gå bra da.. det er oxo viktig og ha masse støtte rundt seg denne tiden..

mistet selv for bare 5 uker siden så jeg vet det ikke er enkelt.men en må bare prøve så godt en kan...

lykke til og jeg håper virkelig det ordner seg snart for dere..

klem

Skrevet

Jeg har PCOS. Fødte en velskapt gutt i mai-07. Ble gravid med han etter første mens etter p-pillestopp..... Fullammet han i nesten 6 mnd. fikk tilbake mensen og ble gravid 2 uker etter..... mistet i MA uke 9, ble funnet ut ved UL uke 12. Ble foretatt en utskrapning. Gyn mente ikke min MA hadde sammenheng med min PCOS..... da burde jeg mistet tidligere mente han.....

• 3 uker senere...
Skrevet

Kan være hormonene som er på bærtur ja..

Så har jeg lest om at de med pco(s) kan ha en tynnere slimhinne enn normalt.

Uansett grunn, så er det iallfall urettferdig at vi med pco(s) skal ha lettere for å miste -det er vanskelig nok å bli gravid!

Jeg har mistet to ganger, da har jeg ikke gått på noe medikamenter.

Har hatt et vellykket svangerskap og da gikk jeg på metformin de første ukene. Har trua på det jeg, så jeg vil starte på det igjen!!!

Skrevet

Jeg har pcos og er gravid i uke 35, ble gravid etter 2 IVF forsøk, hele svangerskapet har jeg brukt metformin for å forebygge abort. Har tidligere mistet 2 ganger, SA uke 8 og MA uke 11 (fosteret døde i uke 8, men oppdaget det først på ultralyd i uke 11). Det er forskning på gang angående bruk av metformin for å forebygge abortfaren. I samråd med min gynekolog har jeg brukt metformin hele svangerskapet. Selv om det kun er på forskningsstadiet og ikke "offisielt" mente gynekologen på fertilitetsavdelingen at forskningen viser så bra prognose at det er til å anbefale.

Skrevet

Hvor stor dose bruker du nå da?

Jeg har vært gravid to gangen uten metformin, og mistet.

Jeg har en datter, og da jeg ble gravid med henne gikk jeg på metformin og tok det de 6-7 første ukene av svangerskapet.

Blir jeg gravid igjen ønsker jeg å ta metformin iallfall til godt uti svangerskapet...

Skrevet

Min gynekolog er spesialist og overlege på et av landets sykehus.

I følge han er det ikke større sjanse for pasienter med PCO å abortere enn "friske" pasienter. Mye stress og panikk fordi man "tror" det er sånn hjelper heller ikke. Jeg føler meg mye mer betrygget av å høre dette fra han.

Skrevet

Bare så synd at ørten undersøkelser viser at legen din tar feil.

Han/ hun burde sjekke litt opp i dette

Skrevet

Jeg bruker 500mg tre ganger til dagen

Håper du snart blir gravid igjen og at det lykkes deg å bære fram barnet

Skrevet

Innlegget ovenfor angående dose skulle være til Suzy

Skrevet

Litt info om doktorgraden, hvis dere vil vite mer så søk på nettet!

Metforminbehandling av gravide med PCOS

Gravide med polycystisk ovarialsyndrom (PCOS) har økt risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning og for å føde for tidlig. PCOS-kvinner har ofte økte nivåer av mannlige kjønnshormoner, insulinresistens og overvekt. I doktorarbeidet sitt ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU har Eszter Vanky (44) fra Trondheim behandlet PCOS-kvinner med metformin, et medikament som vanligvis brukes ved diabetes.

PCOS er den vanligst forekommende hormonforstyrrelsen hos kvinner i fruktbar alder (5-7 prosent). Senere års forskning har vist at PCOS-kvinner har vanskeligere for å bli gravide. Når de blir gravide, har de økt risiko for spontanaborter og svangerskapskomplikasjoner gjennom hele svangerskapet.

For tidlig å trekke endelige slutninger

I undersøkelsen ble 40 PCOS-kvinner behandlet med metformin eller placebo (narretabletter) i svangerskapet. Pasientene fikk også kost- og livsstilsråd og ble fulgt tett opp gjennom svangerskapet. Det viste seg at kvinnene som fikk metformin syntes å få færre svangerskapskomplikasjoner sammenlignet med de som fikk placebo. Kvinnene tolererte metformin godt. Det viste seg også at metformin passerer over til fosteret. Resultatet er tankevekkende, men antallet behandlede pasienter er for lavt til at man kan trekke noen endelige slutninger om metforminbruk hos gravide PCOS-kvinner.

Endret behandling kan bli aktuelt

Hvis funnene kan reproduseres i en større studie, vil det medføre endret oppfølgning og behandling av gravide med PCOS. En stor norsk multisenterstudie er startet opp og skal inkludere 350 PCOS-kvinner.

Å forebygge og redusere svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel hos PCOS-kvinner med et "gammelt" og billig medikament kan forebygge mye lidelse for den enkelte pasient og barn og spare samfunnet for store økonomiske belastninger

Avhandlingen

Avhandlingen har tittelen «Polycystisk ovarial syndrom - metforminbehandling under graviditet». Arbeidet er utført ved Institutt for laboratoriemedisin, Institutt for kvinne-og barnsykdommer og Institutt for samfunnsmedisin, NTNU, med overlege Sven M. Carlsen som hovedveileder. Medveiledere har vært professor Kjell Å. Salvesen og førsteamanuensis Mette H. Moen. Arbeidet et er finansiert av Kvinneklinikken ved St.Olavs Hospital, Institutt for samfunnsmedisin (NTNU) og Norske Kvinners Sanitetsforening.

Eszter Vanky er utdannet lege (spesialist i kvinnesykdommer og fødselshjelp) ved Linköpings Universitet. Hun er ansatt som stipendiat ved Institutt for samfunnsmedisin, NTNU, og disputerer for graden dr.med. 28. oktober.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...