aya75 Skrevet 17. mars 2008 #26 Skrevet 17. mars 2008 Så tøffe i trynet flere av de anonyme er da.... Folk må da få gjøre akkurat som de vil. Gjør det som du selv mener er rett for din unge så går det nok bra skal dere se.
3tøffetyper Skrevet 17. mars 2008 #27 Skrevet 17. mars 2008 Det er kalesj(e) på alle vognene mine, så du trenger ikke synes synd på meg...men det er vel kanskje litt mer synd på deg som ikke skjønner at i dette landet kommer regn ofte i forbindelse med vind,...eller bor du et sted der regnet faller 100% vertikalt?
*Smiley* Skrevet 17. mars 2008 #28 Skrevet 17. mars 2008 Er det bare jeg som har lufting bak i kalesjen? Ganske stooort firkantet vindu med netting? Så hvis jeg har helse teppe foran som som forøvrig ikke tetter igjen alt, så har jeg nesten gjenomtrekk. Så hvis noen irriterer seg over helseteppe på vogner , så bør dere tenke på at noen vogner har lufteluker bak.!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #29 Skrevet 17. mars 2008 ER litt enig med HI her altså! Det værste jeg ser er fleecetepper som henger helt ned i vogna.. Da får jeg dilla. Er dere klar over hvor varmt de blir inni der eller? Eksempel på overopphetet unge jeg har vært borti var å et kjøpesenter i innlandet der ei mor la fleeceteppe over hele åpningen til vogna, ungen lå i voksipose uten noe som helst form for lufting mens de satt og spist på en tå restauranta der inne! Når dom hadde eti ferdig skulle di vekke ungen, stakkars ungen var kliss våt og rødsprengt i heile ansiktet og hodet. Foreldrene fekk panikk fordi ungen var slapp, noe som kunne vært unngått om de hadde tatt vekk fleeceteppet og åpnet vognposen sin.
Mommi Skrevet 17. mars 2008 #30 Skrevet 17. mars 2008 Mange (meg inkludert) henger helseteppe foran når babyen skal sove, fordi enkelte babyer(inkludert min) ikke finner roen, så lenge det er noe spennede å se på utenfor. Men, så snart babyen sover, så tar vi bort teppet. Problemet er alle "kjerringene" som bare MÅ komme bort å kjefte og smelle hver gang de ser et helseteppe foran vogn-åpningen. De vet jo ikke hvor lenge det har hengt der, eller hvor lenge det skal henge der. Og det er jo bare så typisk: I det babyen holder på å falle i søvn, så kommer det en sånn kjefte-dame med høy stemme og vekker opp babyen igjen :-( *Grrrr!!!* Sorry..måtte bare få det ut.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #31 Skrevet 18. mars 2008 å herregud!! følg du alt hs sir til punkt å prikke? eller? har du egne meninge? så vidt æ vet e det nu ingen som har dødd av at et helseteppe som heng foran vogna... å hs sir jo ikkje nødvendigvis det samme overalt. æ bor i tromsø, i en av "bydelan" e det LIVSFARLIG om ongan lære sæ å sitte før dæm e 10 mnd, eller sitt på fanget, en anna plass i samme by e det helt greit! det kommer helt ann på kordan helsesøster man går til! så nei æ blir ikkje å slutte med teppe foran, di gangan æ føle det e nødvendig. e feks bedre med et teppe foran enn at det skal komme masse snø i ansiktet på di små!
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 18. mars 2008 #32 Skrevet 18. mars 2008 Sluttet med det da tulle 1 var ett par dager gammel når hs kom på besøk. Hun fortalte skrekkhistorier så da hadde jeg veldig dårlig samvittighet over de 2 gangene jeg hadde gjort det. Så her brukes bare tepper og elsetepper for varme og kos.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #33 Skrevet 18. mars 2008 la nå ungene få puste frisk luft mens den titter ut av vogna,.jenter, det ville jeg likt best.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #34 Skrevet 18. mars 2008 Det er ikke snakk om fleecetepper i denne tråden da, men helsetepper. Det blir noe helt annet!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #35 Skrevet 18. mars 2008 Jeg bor også i Tromsø, og her bestemme ringen helsesøster over mine barn. Jeg hører på hva de har å si, men min egen erfaring og kunnskap veier mest.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #36 Skrevet 18. mars 2008 La nå folk få gjøre hva de selv synes er best for sine barn. Helsetepper er vel ikke det verste, ser ofte vogner der foreldrene har tett igjen alle åpninger med tykke ullpledd eller fleece tepper..... et helseteppe er tross alt ganske luftig når man sammenligner. Bruker ikke teppe selv, men vet at andre gjør det for at ungen skal roe seg lettere, og tar det vekk når ungen har sovnet. Det finnes barn som rett og slett ikke klarer å slappe av når det er nye inntrykk over alt.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #37 Skrevet 18. mars 2008 HI... Er du helt nedsnødd? Sikker på at HS ikke hs sa dette til deg fordi du er en type som ikke kan tenke sjæl?? Så da gir hun deg et sett med regler så du i din dummhet ikke skal kvæle ungen?? Makan til dusteri...!!
lille_Harepus Skrevet 18. mars 2008 #38 Skrevet 18. mars 2008 jeg henger teppe forran vågnen akkurat som jeg vill.- Lille gutt tar ikke skade av det, og er overbevist om at han får nok luft.. det er mitt valg, vi er alle forskjellig!
mortil4vakre Skrevet 18. mars 2008 #39 Skrevet 18. mars 2008 Hei alle sammen. Det er ingen som tar skade over å ha ett HELSETEPPE foran (deler) på vogna. Helseteppene er laget av fiber der luft trenger lett gjennom, så det er ikke snakk om at det ikke kommer nok frisk luft inne i vogna til barnet. På grunnlag av at jeg skriver dette, er at (håper) ingen helnger disse teppene f. eks dobbelt. Da snakker vi mer om luft-"tetting" Hilsen HS
Gjest Skrevet 18. mars 2008 #40 Skrevet 18. mars 2008 Teppe eller ikke teppe, det er da opp til alle og enhver, og den som er dum nok til ikke å passe på at det blir nok lufting vil iallefall ikke lære noe av å lese dette her.
vuosttas Skrevet 18. mars 2008 #41 Skrevet 18. mars 2008 Jeg syntes det var mer uforsvarlig og la babyen få -15 grader luft rett i fleisen, enn å sette ullteppe forran vogna.. Umulig og bli over oppheta i vogna når det er såpass kaldt.
Gjest NydeIig Skrevet 18. mars 2008 #42 Skrevet 18. mars 2008 ja når hs har sagt det så må det jo være sant, samme om sunn fornuft tilsier at det faktisk av og til kan være lurt når en har fått utdelt hjerne så er det faktisk lov til å bruke den, se på hvor tett det er, se på hvor mørkt det er, se på hvor varmt eller kaldt det er og tilpasse seg og livet etter forholdene rundt og ikke på hva noen bastant har uttalt.
3tøffetyper Skrevet 18. mars 2008 #43 Skrevet 18. mars 2008 Signerer innlegget ditt, Nydelig! Sunn fornuft er tingen!
shimonie Skrevet 19. mars 2008 #44 Skrevet 19. mars 2008 hehe ja legge dem på trappa.. og så kan vi jo også flytte senga inn i garasjen mens vi holder¨på da! de må jo lære seg å tåle litt kulde og! brukte helseteppe over vogna til ungen jeg passa på i Irland, men der blåste det så ille at det bare var irriterende å legge det ¨på plass hele tida. ho nekta å sove med sola rett i øya. hva gjør man da lissom ? prøvde å gå med vogna bakover. men er jammen ikke lett det heller... har ikke brukt noe teppe på mini nå, han sovner uansett. er riktignok ikke glad i direkte sollys i øya. men kommer til å kjøpe en sånn liten søt paraply til å ha på vogna når det blir bedre vær framover!
Førstegangs gravid Skrevet 20. mars 2008 #45 Skrevet 20. mars 2008 Hei. Jeg tror det kommer litt ann på hvilken helsesøster man snakker med og hva slags erfaringer de forskjellige har. Vår helsesøster rådet meg til å bruke helseteppe over vognen. Dette grunnet at en unge har mindre lunger enn oss og det gjør at den ikke tåler å få vind rett i ansiktet på den måten. Vi kan jo tenke etter selv når det blåser kraftig, så gjesper også vi etter luft noen ganger. Hva ville da et lite barn ha gjort? Og dessuten så sjekker man bak teppe om alt står bra til med ungen ( gjør i hvertfall jeg) og tror at alle som bekymrer seg for barnet sitt gjør det samme. Man vet nok egentlig best hva som egner seg for sin egen unge, men jeg ville ikke ha utsatt sønnen min som kun er 1 mnd gammel for vind. Noe å tenke på kanskje,,,,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå