Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Ungen trenger lys og luft. Det blir alt for tett bak et teppe. Hs spurte om jeg gjorde dette, og ba meg instendig om eventuelt ikke gjøre det. Hun mente mange hang teppe på vogna fordi "alle andre gjorde det". I alle fall, teppe over hodet til baby er ikke bra, slutt med det!
SkjønnesteLinus i verden:-) Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Jeg henger noe foran når solen skinner skarpt inni vogna, men har da alltids noen åpninger. Ellers synes jeg også at det bare er tull å bruke helseteppet. Ungene lærer seg fint å sove når det ikke er mørkt også!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 TULLEINNLEGG!!!! Det er jo nok av luftåpninger både her og der, så nei det blir ikke for tett. Og vet du, lungene til de små er så bittesmå, at forholdet blir det samme som om du legger deg på soverommet med lukket dør men åpent vindu. Blir det for tett luft for deg da? Dessuten er det jo ikke fordi alle andre gjør det. Man er da kapabel til å tenke selv. For min del gjør jeg det p.g.a. vind, insekter, sol i øynene, lyd o.l. Noen babyer har forresten vanskeligheter med å sovne hvis de er bombardert med inntrykk (altså uten helseteppe).
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Jepp, enig med HI. Kjenner to jordmødre som sier det er idiotisk å henge teppe foran vognåpningen. Ikke bare kan det bli lite luft (eller stikker mødrene hodet inn i vogna hvert 5. minutt for å kjenne?? neppe....), men babyen blir avhengig av at det skal være helt stilt, mørkt og inntrykks-fritt for å sove. Meget uheldig. Dessuten ser det helt hysterisk ut!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Dustekjærring! Ta i mot gode råd når du får dem. Unger tåler vind og vær. Innsekter...? Ja, denne vinteren har det krydd av insekter i lufta. Jeg fortalte at det var helsepersonell som advarte mot dette. Jeg tror du tenker litt for mye selv.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Du tenker vel litt for lite selv du da. Har du alltid gjort som folk sier? GJEEEEEEEEEEEEEEEEEEESP!!!!!!!
aanonym Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 For det første hører sånne innlegg (med en sånn tone) hjemme på krangle. For det andre er det da vel ingen som ikke lar det være en skikkelig lufteårning i siden? Her oppe i nord der jeg bor er det i alle fall viktig å få litt skjerming mot skarp vind og minusgrader. Etter å ha vært småbarnsmor noen år er jeg meget godt i stand til å tenke selv, og å sile ut hysteriske anbefalinger. Foreslår at du begynner å tenke litt logisk selv, du også!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Jeg har aldri brukt teppe forann vognen selv. Jeg har villet at ho blir vant til sollys og at ting skjer rundt henne, slik at hun sovner samme hva. Men tonen i inlegget ditt HI er helt unødvendig. Ikke vær så belærende og kjeftende på andre. Hvis du ønsker at andre skal gjøre noe så gjør de det ihvertfall ikke når de blir snakket til på den måten.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 Er helt enig med HI faktisk. Jeg bor i Sverige og der bruker ingen helsetepper. Når jeg kommer hjem ser jeg at nesten alle har det over suffletten på vogna, merkelig mote synes jeg! Barn har godt av frisk luft, lys og sol. Og vad jeg vet er det ikke veldig mye insekter ute for tida :-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Enig med HI... Det er det dummeste jeg ser. Skjønner ikke hva dere er så redde for? Om det er sola,så snu vogna.. Tenk deg når det blir dritvarmt,og det henger teppe foran for å skygge for sola.. Blir bakerovn inni den vogna.. Men,med tanke på hvilket nettsted dette er så bruker jo de fleste her lammeskinn,ullundertøy,votter,lue og voksi til 17.mai og noen lenger. Så det er klart at det kan jo ikke bli for varmt. Rock on!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #11 Skrevet 17. mars 2008 Veldig enig med Hi jeg også, det er helt riktig det som blir skrevet, teppene er uheldige. Ganske betenkelig også, at når noen prøver å komme med gode råd, blir de buet ut som bedrevitere. Makan. Nei, stå på dere som har gode og fornuftige råd å komme med. Dere andre ignorerer jeg heretter.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #12 Skrevet 17. mars 2008 Hehe, fikk beskjed på helsestasjonen jeg da at jeg fint kunne BRUKE teppe forran åpninga. Her jeg bor blåser det, masse! Så på de værste dagene så henger jeg for teppe slik at det ikke skal blåse alt for kald trekk sånn rett inn i vogna. Snuppa har sovet for det meste ute i vogna, og var usikker på hvor kaldt det kunne være ute når hun skulle ligge der, og fikk da til svar av hs på helsestasjonen at jeg fint kunne henge for teppe slik at ikke den værste kulda kom inn i vogna!
Leetha Skrevet 17. mars 2008 #13 Skrevet 17. mars 2008 Steike nå er jeg lei av slike innlegg ikke gjør ditt og ikke gjør datt. MIN unge, jeg gjør som jeg vil. helsetepper gir for det første nok luft, i tilegg så stenger man da ikke igjen alt som er av åpninger jeeesseeesss. om jeg har prøvd uten? åjada, fra dag 1. ingen av mine har roet seg i vogna FØR teppet kom opp foran så de fikk dert litt mørkere, og da sov og sover de som steiner. SLUTT heller med å belære andre her inne med slike tulleinnlegg. l
Håp på 1 til :0)-Overtid Skrevet 17. mars 2008 #14 Skrevet 17. mars 2008 Ja tullete! Alle gjør som de finner ut er best selv. Det er jo ingen som taper fast teppet, det er mye åpning for luft og helsetepper er jo fulle av hull!! Jeg bruker det når det er sol ute, når en skal gå lange turer kan en ikke drive å snu vogna bort fra der sola er hele tiden, og min gutt syns sola er for skarp til at han klarer å sove.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #15 Skrevet 17. mars 2008 Hva gjør dere når det blåser ute da? Da må vel teppet settes fast ellers så flyr det vel avgåde? Har heller aldri skjønt poenget med teppe foran luka, kunne aldri falt meg inn å gjøre det.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 Når det er snøstorm eller 14 minus grader ute, så hender det at jeg henger et helseteppe helt øverst over åpningen. Ellers bruker jeg da myggnetting og eller solparasoll til vogna hvis nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #17 Skrevet 17. mars 2008 helt enig,har hørt dette både fra helsesøster og folk som jobber i barneutstyrsbutikker osv. har en venninde som jobber i barneutstyrsbutikk, hun var på kurs om hvordan de skulle sette sammen vogner, montering osv.. de som hadde kurset ba de oppfordre kundene til å bruke myggnetting, vind- eller regnetrekk istede for å henge helseteppe over, da det ble så mye dårligere luft til barnet. så ikke bruk helseteppe eller annet teppe
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #18 Skrevet 17. mars 2008 He he, så klart de som holder kurs om vogn montering oppfordrer til å bruke myggnetting eller vind/regntrekk. De vil jo selge =)
vuosttas Skrevet 17. mars 2008 #19 Skrevet 17. mars 2008 Da det var vinter her i nord, satt jeg ikke helseteppe forran vogna, men ullteppe!! 10-15 minusgrader, så det var viktig og pakke ungen godt inn så den kalde lufta ikke kom rett på han. Nok av frisk kald luft inni vogna for det!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #20 Skrevet 17. mars 2008 Ærlig talt! Vogna vår har hvertfall lufting på kalesjen som jeg kan ha åpen, og helseteppet lagger jeg slik at det blir litt åpning på sidene for å få inn litt luft. Kan ikke tenke meg at det er for lite luft i vogna selv om jeg bruker helseteppe over åpningen for å skjerme for lys og vær/vind. Skal vi ikke bare begyne å legge ungene rett på trappa når de skal sove da, det er jo så viktig at de venner seg til både lys, kulde og vind.. Jeg liker ikke å sove med skarpt lys rett i fleisen, og da skal jammen ungen min slippe det også!
petite fleur Skrevet 17. mars 2008 #21 Skrevet 17. mars 2008 Jeg bor også i nord, men kunne ikke falle meg inn å henge teppe foran vognåpningen av den grunn.
3tøffetyper Skrevet 17. mars 2008 #22 Skrevet 17. mars 2008 Jeg henger også helseteppe foran åpningen for å hindre at lillemann skal få sola midt i øynene,-det er selvfølgelig åpninger på siden, og et helseteppe "puster". jeg lurer på om alle dere hysteriske bedreviterne ikke bruker regntrekk heller da? Det er jo skikkelig tett! Nei dere lar vel sola skinne rett i øynene på de små, og lar regnet pøse rett ned i vogna så babyen blir både våt og kald? Og jeg tar heller hensyn til den lille, enn å tenke på hva som ser teit ut,- som en av innleggerne her bemerker. Enkelte er jo mer opptatt av å ha det "riktige" utstyret med den riktige fargen, enn at babyen skal ha det bra...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #23 Skrevet 17. mars 2008 Stakkar deg, har du ikke kalesj på vogna di eller? Da pøser nemlig ikke regnet rett ned i vogna, skjønner du.
Gjest anouschka with Love Skrevet 17. mars 2008 #24 Skrevet 17. mars 2008 Uff, hva skal jeg gjøre med OTH regntrekket mitt da? Det er tett som FY. Dogger til og med når jeg setter det på pga. varme inne og kulde ute. Ble litt skeptisk i starten men det er testet og godkjent. Helseteppe som dekker halve åpningen kan ikke akkurat være så farlig.
steinbukk30 Skrevet 17. mars 2008 #25 Skrevet 17. mars 2008 Hahaha! En slik diskusjon kan bare oppstå i et overskuddsland som Norge....Herregud, snakk om å overdramatisere. Alle forstår vel at man ikke henger et tykt teppe tett foran vognen, men å henge et helseteppe ( med hull i...) litt foran fordi det blåser, er sol, eller for å lage det halvmørkt er vel noe som ikke er spesielt skadelig! Av alle de ting som et lite barn kan oppleve som kan/skal være skadelig kommer vel dette veldig langt ned på listen? I tillegg er vel bydeformen i hovedinnlegget litt provoserende..spesielt når ingen har bedt om råd angående dette;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå