Gå til innhold

Hvordan avvenne med smokken? (samme som på skravlesiden)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente på 14 måneder, og vi ønsker å gjøre et forsøk på smokkeavvenning i påsken. Hun får smokk når hun skal sove; i senga si, i vogna og på lengre bilturer. Hun er flink til å gi smokken til mamma eller pappa når hun våkner, og er altså ikke avhengig av den, annet enn når hun sover. Nå har vi altså lyst til å prøve å avvenne henne, men hvordan??

Er det noen som har tips? Bør man ta det gradvis, som for eks å nekte henne smokken på dagtid, ta den fra henne etter at hun har sovnet om kvelden (sånn at hun ikke finner den om natta/morgenen)? Eller bør hun kutte "cold turkey"? :-o

Skrevet

Dytter litt her også...

Skrevet

Min datter bruker ikke smokk, men utifra det jeg har lest og lært av andre er det alltid lurt å bruke tid på slike ting. Hvis dere går cold turkey vil dere bli stilt ovenfor dilemmaet om å la henne grine seg i søvn osv osv... Det må jo være ganske grusomt å bli fratatt denne kosetingen sin som hun alltid har hatt når hun sover, så jeg ville gradvis trappet ned tror jeg, eller faktisk kanskje ventet til hun ble større??? Da forstår de jo mer...

Dattera mi bruker kosedyr/fille som ho er avhengig av i senga, og før det brukte hun min pupp :-) Hehe, og den avvente jeg henne med gradvis sånn at hun ikke lengre er avhengig av den for å sove. Men vi brukte flere uker, og venta til hun var komfortabel med endringene, hun gråt seg aldri i søvn. Og nå rundkysser hun bamsen og filla si og sovner med et smil hver kveld!

Elisabeth Pantley tar opp dette med avvenning av smokk vet jeg... Det er hennes bok jeg har brukt mest ift snuppa vår, og endring av søvnassosiasjoner og -mønster... Kan anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...