Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dEre. Tenkte jeg skulle dele en historie med dere her inne.

Søsteren min har en gutt på 4 år som kom til med hjelp av IVF.

Vi har en gammel morfar som er over 90 år og bor på sykehjem. Han har alltid vært litt sur og vanskelig og fordomsfull. Morfar elsker sitt oldebarn. Han sier hele veien at gutten er ekstra smart og begåvet og motorisk så flink. Det er ikke måte på hvor flink gutten er.

Sist uke var vi på besøk hos morfar og da kunne han fortelle at han hadde lest i avisen om prøverør. Dette synes han var helt forferdelig og at barnen som blev til med hjelp av prøverør kunne ikke være frisk i hode. Han sa så mangen stygge ting, alle fordomer om barnløshet og ass.befruktning kom frem på få minutter. Jeg prøvde å snakke med ham om ting men det hjalp ikke. Han var fast bestemt på at hvis man ikke kunne få barn så var det en årsak til at man ikke skulle ha barn og at klusse med naturen var ikke bra. Uansett hva forskning viser eller sier så var ikke IVF barn friske i hode sitt. (Må bare si unnskyld til alle dere alltså).

Anyway så klarte ikke søsteren min dy seg så hun fortalte selvfølgelig at oldebarnet hans er resultat av IVF og at hun har endometriose og tette eggledere. Først lo morfar litt, så blev det helt stille en laaaaaaang stund og så sier han:

Hvis Jesper er et IVF barn syns jeg alle barn burde bli til med hjelp av IVF!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlighet.. Ja, dette var ekstreme fordommer. Men jeg må si at det var utrolig bra at han snudde på flisa da det gikk opp for han at oldebarnet hans var et IVF-barn. Dette er et godt eksempel på at åpenhet kan drepe mange fordommer...

Skrevet

Enig med Noett ...

Skrevet

Han var veldig skeptisk til folk med annen hudfarge også. Men så var en av sykepleiene på sykehjemmet fra Afrika og han var jo så flink! Da blev det greit det også.

Jeg klarer ikke av folk som snur sånn. Det viser bare at de ikke har tenkt igjennom ting uten bare buser ut med fordommer uten at tenke seg om.

Skrevet

Bestefaren din er ingen ungdom lengre, og at de eldre er fordomsfulle i dagens samfunn finner jeg ikke rart i det hele tatt.

Synes han virker som en kjekk bestefar jeg, han forandret jo mening?

Man kan ikke forvente at de som var unge for 50 år siden tenker likt som oss som er unge i dag.

Skrevet

jeg synes ikke du må være for hard med bestefaren din. Det at han forandret mening står det STOR respekt av! Mange ville tviholdt på sin mening bare for å ikke tape ansikt... jeg har stor respekt for folk som tørr å skifte mening etter å fått mer kunnskap.

Og som noen over her sier...det var andre tider før. Kanskje vi må vise større forståelse for det??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...