snartmammatil4 Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 av ren nysgjerrighet, vaksinerer dere ikke mot noe? ikke mot de virkelige farlige sykdommene som polio osv heller? jeg kan forstå at man ikke velger å vaksinere mot f.eks kusma, men å ikke vaksinere mot de virkelig skumle sykdommene ser jeg ingen forsvarlig grunn til å la være å vaksinere mot, lurer på hva dere forsvarer det med? (av ren nysgjerrighet, jeg er ikke ute etter noen krangel.)
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 .....veldig mange av de farlige sykdommene var på vei tilbake pga generelt bedre helse, kosthold og hygiene før vaksinene dukket opp.....det finnes en lang rekke studier som for eks understøtter at poliovaksinen i levende form kan gi polio og at den døde varianten ikke virker.....dette er bare et eksempel.....men uansett det er ikke sydommene/patogene som er farlige....stort sett er mangelfull grunnleggende helse langt farligere...strengt tatt kan de fleste bakterier/virus gå dypt i kroppen bare kroppenen er tilstrekkelig svekket......sånn sett dreier alt dette seg om hvilket perspektiv man velger.....og dermed jobbber man utfra dette.....mange vaksiner er uvirksomme i større eller mindre grad.....men det er ikke spesielt poppis å si....men desverre sannheten......uansett hva de lærede stides om så kan det aldri bestrides at god helse er det viktigste i denne sammenheng.......man kan bombarderes av vaksiner i alle former.....men det hjeper ikke dersom kostholdet er elendig......helse er mere komplekst enn immunoligisk hukommlse...man skal også ha kapsitet til å produsere nok antistoffer......generelt vil jeg si ut ifra det jeg har lest at vaksiner forringer helsa i langt større grad enn det er å vinne på dette.....ypperten har masse kunnskap om dette med immunresponser.....og hvorfor ikke vaksiner virker......
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Polio.. er den skummel? mye du ikke har fått med deg da ser jeg:-) Mer enn noen annen, blir poliovaksinen utpekt med stolthet som bevis på at vaksinasjonsprogrammene virker. Selv i dag vil nok de fleste kjenne et snev av angst når de hører ordet polio, og denne vaksinen er nok den de aller fleste synes det er vanskelig å takke nei til. Selv for de som har en viss skepsis til vaksiner. Knapt noen sykdom er så myteomspunnet som nettopp polio. De fleste tror at alle som får polio blir lammet eller dør, men i realiteten gjelder dette under 1 % av tilfellene. I de fleste fall vet ikke den smittede engang at han har polio, fordi sykdommen arter seg som en forkjølelse eller influensa. Av 100 som smittes vil kun ca.10 % utvikle symptomer, og av dem vil under 1 % utvikle lammelse. Selv under en epidemi. Flere studier har vist at en injeksjon ( les - sprøyte ) øker sjansen for å få polio, og forskere har visst siden tidlig 1900 tallet at paralytisk polio ofte begynner i injeksjonstikket. Da difteri og kikhostevaksinen ble introdusert på 40-tallet fløy poliotilfellene i taket. ( Dokumentert i Lancet o.a. medisinske tidsskrifter. ) I 1995 ble det i The Journal of Medicine publisert en studie som viste at barn som fikk et sprøytestikk av noe slag innen en måned etter å ha fått poliovaksinen hadde åtte ganger så stor sjanse for å utvikle polio enn barn som ikke fikk en injeksjon. Det finnes absolutt ingen vitenskapelig dokumentasjon noe sted som viser at polio forsvant pga vaksiner. Mellom 1923 og 1953, før vaksinen kom på banen hadde polio dødsfall sunket med 47 og 55 % i USA og England. Da vaksinen kom var det flere land som var skeptiske til den og valgte å ikke ta den i bruk. Polio epidemiene forsvant også i disse landene Antallet rapporterte poliotilfeller i landene hvor vaksinen ble tatt i bruk økte faktisk i ettertid, noe som nok vil komme som en nyhet for leserne. I enkelte stater i USA var økningen på hele 454 % ( Rhode Island ) og hele 642 % i Massachusetts. Det var et velkjent faktum blant leger og forskere på 50 tallet at selve vaksinen forårsaket mange tilfeller av polio. I 1976 innrømte Dr. Jonas Salk, som utviklet salk polio vaksine under ed at vaksinen var årsak til de aller fleste poliotilfeller i USA fra 1960 til år 2000. CDC ( Center for Disease Control ) i USA har selv tall som viser at samtlige poliotilfeller i USA siden 1979 ble forårsaket av den orale poliovaksinen. Ca. 8 tilfeller i året. Samtidig kan man i USA se i myndighetenes egne databaser over en femårsperiode at de har avdekket 13,641 tilfeller av skade fra vaksinen, hvorav 540 var dødsfall. Manipulering med statistikk Nok en metode for å hevde at vaksinen var en suksess var å endre navn på sykdommen. Mange tilfeller av polio ble rapportert som aseptisk meningitt. ( hjernehinnebetennelse ) I 1955, før vaksinen kom i bruk, ble det i Los Angeles rapportert 273 tilfeller av polio og 50 tilfeller av aseptisk meningitt. I 1966, ti år etter vaksinen kom, var tallene 5 stk. polio og 256 tilfeller av aseptisk meningitt. Den medisinske definisjon på polio ble endret etter at vaksinen kom, og tilfeller som før ville ha blitt klassifisert som polio ble nå kalt aseptisk meningitt. Sykdommen Guillain Barre syndrom, som har økt i senere år, og ofte opptrer etter vaksine, hevdes av enkelte å rett og slett være polio. Symptomene er veldig like, med lammelser som fører til død i 1 av 10 tilfeller. Poliovaksine og kreft I 1959 ble det oppdaget at poliovaksinen som var i bruk rundt i verden var infisert med et virus som kunne forårsake kreft. Viruset kom fra apenyrer som var brukt i produksjon av vaksinen. ( I produksjon av vaksiner anvendes cellekulturer fra dyr, f eks kyllingfoster, kalver og t o m celler fra aborterte menneskefoster. ) Publiserte studier i flere eminente tidsskrift i verden har bekreftet at SV-40 viruset er en katalysator for mange typer kreft. Man har gjenfunnet dette apeviruset i hjernesvulster og hos pasienter med leukemi o.a. kreft. Til tross for 62 rapporter fra forskjellige laboratorier rundt om i verden om funn av SV-40 virus i menneskelig vev og svulster, fortsetter fornektelsene fra autoritetene om noen sammenheng mellom viruset og økningen av enkelte krefttilfeller. En studie som innbefattet 59 000 kvinner viste at barn av de som hadde fått salk poliovaksinen mellom 1959 og 1965 hadde 13 ganger så hyppig tilfelle av hjernesvulst som barn av kvinner som ikke hadde fått denne vaksinen. Frykten for sykdom har vært drivkraften bak skolemedisinen i hele dens registrerte historie, noe som har ført til en ensidig tilnærming til infeksjoner. Denne frykten gjør folk sårbare med hensyn til å ta ansvar for sin egen helse. Jeg ønsker å oppfordre foreldre til å begynne å tenke selv. Skaff dere informasjon der den er tilgjengelig, f eks internett. Frykt oppstår pga uvitenhet, og kun hvis man har en grundig viten om vaksiner kan man unngå denne manipulasjonen. Nye forskningsresultater sannsynliggjør forbindelsen mellom et apevirus som fulgte med poliovaksinen på 1950- og 1960-tallet, og enkelte kreftformer i mennesker. DNA fra apeviruset Simian Virus 40 (SV40) har dukket opp i 33 av 55 kreftsvulster hos mennesker som nylig er diagnostisert med en type lymfekreft kalt non-Hodgins lymfom, melder New Scientist. - Vi har funnet en sterk forbindelse. Nå er spørsmålet om virusets DNA er der som en uskyldig tilstedeværende, eller om det spiller en rolle i å forårsake kreften, sier Felipe Samaniego, forsker ved MD Anderson Cancer Center i Huston i Texas i USA. Viruset skal ha kommet inn i den menneskelige populasjonen via forurensede poliovaksiner sent på 1950-tallet og tidlig på 1960-tallet. Infiserte mennesker kan spre viruset til andre via spytt eller andre kroppsvesker. Forårsaker kreft hos gnagere I laboratorieforsøk med gnagere har det lenge vært kjent at SV40 forårsaker forskjellige kreftformer, blant annet i hjernen, i bein, lungemembraner og i lymfesystemet. De siste årene har viruset dukket opp i kreftsvulster i mennesker, hos pasienter som lider av de samme krefttypene. Det har imidlertid vært vanskelig å påvise en årsaksforbindelse mellom dette viruset og kreft hos mennesker, og forskjellige studier har gitt motstridende resultat. - Sterkt signal Mer enn halvparten av kreftpasientene i den nye amerikanske studien bar på DNA fra viruset. Et annet viktig moment er at i mange av disse tilfellene var et gen som koder for et protein som er innblandet i disse kreftformene hos dyr, skrudd på. - Det er et sterkt signal om at virus har forårsaket kreften, sier Regis Vilchez, ekspert på SV40 ved Baylor College of Medicine i Huston. Hans forskning har nylig avslørt at 24 prosent av 115 pasienter med lymfekreft var bærere av viruset, mens ingen i den kreftfrie kontrollgruppen. Han mener likevel at det er nødvendig med mer bevis for å nagle fast et årsaksforhold mellom viruset og lymfekreft hos mennesker. 100 millioner Poliovaksinen ble først produsert ved å dyrke poliovirus i kulturer av apenyreceller. De viktigste produsentene var de store farmasøytiske firmaene i USA som leverte vaksiner til en rekke land i verden, inkludert Norge. I 1960 ble det påvist et til da ukjent virus i cellekulturene som ble brukt til vaksineproduksjon. Det fikk betegnelsen SV40. Mesteparten av cellekulturene som var benyttet siden vaksineproduksjonen startet inneholdt SV40. Det meste av poliovaksinen som var fremstilt til da, inneholdt derfor også SV40. I 1960 nedla amerikanske myndigheter forbud mot å bruke SV40-holdige cellekulturer ved produksjon av poliovaksine. I Norge startet poliovaksinasjonen i 1957. Opp mot én million mennesker her i landet kan ha blitt vaksinert i årene 1957-63. Den forurensede vaksinen kan ha blitt gitt til så mange som 100 millioner mennesker verden over. Etter 1963 skal det ikke ha blitt brukt vaksine forurenset med SV40 i Norge. Tilfellene av non-Hodkins lymfom har blitt nesten fordoblet over en tilsvarende tidsperiode, uten noen forklaring. Ikke alle med SV40 utvikler lymfekreft, og forskerne bak den nye studien spekulerer i om kroppen holder infeksjonen under kontroll inntil det skjer en "omdannende hendelse", for eksempel en annen sykdom. - Da blir kanskje viruset reaktivert og forårsaker kreft, sier Samaniego. http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn4830 I USA oppdaget to virologer i 1960 at begge typer poliovaksiner var forurenset av et SV40-virus, som forårsaket kreft hos dyr samt forandringer i menneskets cellevevs-strukturer. Millioner av barn over hele verden har fått denne vaksinen. (Medical Journal of Australia 17/3 1973 s.555). I 1977 slo skaperen av poliovaksinen, dr. Jonas Salk, sammen med andre forskere fast at massevaksinasjoner av polio, var årsaken til de fleste tilfeller av paralytisk polio over hele USA, siden 1961. Dr. Salk sa: ”Levende virusvaksiner mot influensa og paralytisk polio, kan i allefall forårsake den sykdommen som den var ment å beskytte mot.” (Science 4/4/77 Abstracts). Dr. A. Sabine, skaperen av den andre poliovaksinen, gitt gjennom munnen, og som angivelig skulle være så mye bedre og sikrere, sa i et foredrag for italienske leger i Piazenzia den 7. desember 1985: ”Offiselle data viser at vaksinasjoner foretatt i stor skala i USA, har mislyktes i å oppnå en signifikant forbedring av de sykdommene, som vi antok ville føre til beskyttelse.” I Oman oppsto der i 1988/89 polioutbrudd blant tusenvis av fullt ut vaksinerte barn. Områdene med høyest sykelighet hadde høyest dekning av vaksiner. Områder med lavest vaksinasjonsdekning hadde lavest sykelighet. (Lancet 21/9/91). Jonas salk innrømmet også samme året 1977 ”at den levende virusvaksinen var mindre effektiv enn forventet. Immunitet oppnåes ikke sikkert i den enkelte fordi vaksinevirus-tilførselen blir blokkert av tilstedeværelsen av uforklarlige hemmende faktorer i tynntarmen” Dr. Jonas Salk innrømmet til sist at de levende virusvaksiner nå er den primære årsak til polio i USA og andre land. Drs. J & D Salk: control of influenza and poliomyelitis. Science, 4 april 1977, vol 195, side 840. Under same diskusjon om hvorfor noen barn ble syke av vaksinen, anførte Dr. Klenner: ”motstandsdyktige barn er i stand til å tåle vaksinen, mens mottakelige barn, som har mest bruk for beskyttelse, ikke har motstandskraft nok overfor den forstyrrende aktive virus i alle de tilgjengelige poliovaksiner og derfor utvikler sykdomen.”. Dr. f. r. klenner: poliovaccine – brodie V s Salk. Tristate medical journal, july 1955. arl Landsteiners forsøk med aper rundt 1910 hadde vist at noen aper utviklet immunitet når de fikk sprøytet en blanding fra ryggmargen til smittede aper inn under huden. I 1935 startet to amerikanske forskere utprøving av poliovaksiner. John Kolmer fra Temple University lagde en vaksine av levende, men svekket poliovirus. Den var delvis inaktivert av aper. Kolmer prøvde den først på seg selv, sine to barn og 23 andre personer. Deretter startet han vaksinering av 17 000 barn. Seks av disse døde og 12 fikk polio. Samtidig hadde Maurice Brodie fra New York City Health Laboratory kommet frem til en formalin-inaktivert vaksine fra ryggmarg hos smittede aper. Forsøk med vaksinering av 3000 barn resulterte i smitte, lammelser og enkelte dødsfall. Helsemyndighetene stoppet forsøkene. De to legene kom i vanry, og Brodie tok sitt eget liv like etter. Mange eksperimenterte med vaksiner på dette tidspunktet. Først etter at de amerikanske legene J.F. Enders, F.C. Robbins og T.H. Weller klarte å dyrke poliovirus i en spesiell vevskultur i 1949, kom gjennombruddet. Det ble etter hvert mulig å isolere polioviruset og å lage vaksine. De tre legene ble belønnet med Nobelprisen i 1954. Les mer om dette på Nobelmuseets hjemmesider. Poliovaksinen Jonas Salk vaksinerer en ung jente. Les mer om Salk på Salk Institutes hjemmeside (amerikansk) Jonas Salk fra University of Pittsburgh publiserte de første resultatene av forsøk med inaktivert (drept) poliovaksine på 161 frivillige i 1953. Like etter ble 5 000 barn vaksinert, og et gedigent vaksinasjonsprogram iverksatt. Under den internasjonale poliokonferansen i Roma høsten 1954, kunne Salk vise at forsøkene hadde gitt kraftig dannelse av antistoff hos forsøkspersonene. I april 1955 ble effekten av Salks poliovaksine bekreftet. Det ble dokumentert mer enn 50 prosents immunitet. Jubelen var stor. Like etter ble det imidlertid oppdaget at en rekke av de vaksinerte hadde fått polio - og at tre fjerdedeler fikk lammelser og noen døde. Dette skapte stor usikkerhet og tvil rundt vaksinen. Nærmere undersøkelser avdekket svikt i kvalitetskontrollen ved et av laboratoriene som lagde vaksine. En rekke vaksinerte hadde fått aktivt poliovirus i stedet for drept poliovirus i sine sprøyter. I løpet av året ble millioner av amerikanske barn vaksinert mot poliomyelitt. Antallet nye poliotilfeller sank dramatisk. Salk eller Sabin? I 1965 kom Sabin-vaksinen, som var utviklet av Albert Sabin. Han var Salks hovedkonkurrent i kappløpet om poliovaksinen. Sabin-vaksinen var basert på svekket levende poliovirus, og kunne gis via munnen. Den infiserte tarmen slik at betennelsen ble spredd som en naturlig infeksjon i kroppen. Beskyttelsen består av immunitet i tarmen, samtidig som det dannes antistoffer. Metoden var billig og egnet seg godt til massevaksinasjon. Sprøytene ble erstattet av sukkerbiter med vaksine. I 1980 gikk man tilbake til Salk-vaksinen fordi det var vanskelig å få trygg Sabin- vaksine. Ulempen med Sabin-vaksinen var at den kunne gi polio. Derfor kunne den ikke gis til gravide, tuberkuløse og personer med nedsatt immunforsvar. Salk-vaksinen medførte ikke risiko for slike grupper. (http://www.tekniskmuseum.no/medisinskmuseum/sunn_sjel/polio.htm) Håper svaret var pent og ryddig skrevet:-)
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Sitter med **grøssninger**. At folk i hele tatt klarer å legge slikt under en stol for å glemme er hårreisende!!! Men igjen............*følg strømmen syndromet* er da tydelig mye større behov enn å tenke selv.......hos mange!
snartmammatil4 Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2008 det er mye ekkelt som har skjedd i vaksinenes historie ja, ingen tvil om det. heldigvis er ikke vaksinene vi har i dag de samme som da;) som en skrev over her så er jeg også overbevist om at sunt kosthold osv er veldig viktig, men jeg tror ikke at hvis man er sunn og frisk, har bra kosthold osv at det er en sikkerhet for å ikke få disse sykdommene. jeg har 2 barn, eldstemann er vaksinert, lillemor skal bli vaksinert, men har utsatt det noe siden hun er litt lita og pjusk, når de først skal bli vaksinert så tror jeg det er veldig viktig at de er sterke og friske, og det har hun ikke vært. jeg syntes deler av vaksinasjonsopplegget er unødvendig, men andre ting syntes jeg er veldig nødvendig, som f.eks polio, som på langt nær er en utryddet sykdom. vi er gla i å reise, og jeg hadde aldri turt å ta henne ut av landet uten den vaksinen, og med tanke på våre nye landsmenn som kommer hit fra land hvor polio er utbredt, så tør jeg ikke la barna mine være uvaksinert.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør heller når du ikke gidder å lese:-) Poliovaksinen kan ikke forskerne bevise at er virksom, men det er fremdeles bevist at det er mere komplikasjoner enn nytte av denne vaksinen:-) men lykke til med vaksineringa:-)
snartmammatil4 Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. mars 2008 da tror jeg ikke du skjønte hva jeg spurte om heller;) jeg spurte om hva dere som er motstandere forsvarer det med, og det fikk jeg forsåvidt svar på jeg har aldri vært i tvil om at jeg vil vaksinere mine barn, jeg tror at det er til det beste for de, og du tror noe annet om dine barn, det må være lov:) og jeg gadd å lese tenk;) men der du kan skrive side opp og side ned over hva som er dumt med vaksiner, så kan andre skrive side opp og side ned over hva som er positivt med vaksiner, og jeg velger heller å tro på de:) akkurat om poliovaksinen er virksom eller ikke kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å gå inn for å diskutere, men det må da være en grunn til at den ikke finnes i land der vaksinen er tilgjengelig, men i andre land hvor man ikke får vaksine, så kryr det av mennesker med polio:)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Jo det er mange som tror:-) kristne og andre religiøse har en stor tro på noe!!! Men ser at du har satt deg dypt inn i dine valg og dokumenterer hva du er villig til å utsette ungene dine for!! Ellers er det moro å se at det finnes utrolig mye polio rundt omkring i verden... kan du fortelle meg eksakt hvor?
snartmammatil4 Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. mars 2008 tja, bl. a deler av afrika, og india er det vel ganske utbredt slik jeg har fortstått det:)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 javel.. og antall registrerte med "poliotilfeller" da samt lokalisering... Har hørt rykter om at det er mye AIDS , SARS, Kolera, Gul Feber, Malaria, Tuberclose, Byllepest, Meningokokk, Fuglevirus i samme strøket også:-) Kos deg med vaksinene du vennen:-) Godt at noen er frelst og setter seg "meget godt" inn i vaksinasjonsprogrammet:-)
Gjest Skrevet 18. mars 2008 #11 Skrevet 18. mars 2008 schnuppa_83: Hvis du mener at vaksinering er bra og nødvendig er det ikke da litt motstridende at "lillemor skal bli vaksinert, men har utsatt det noe siden hun er litt lita og pjusk, når de først skal bli vaksinert så tror jeg det er veldig viktig at de er sterke og friske"? Hvorfor må hun være sterk og frisk hvis vaksinen ikke er farlig? Det lurer jeg på.
snartmammatil4 Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. mars 2008 det burde da si seg selv, men jeg kan godt forklare:) man bør ikke vaksinere hvis ikke immunforsvaret er på topp, hvis man har en infeksjon el.lign. i kroppen fra før så er det større sjangser for at de får bivirkninger. Jeg sier ikke at vaksinering ikke er farlig, men jeg mener at det er farligere å la være, og det må da jeg få lov til å mene:)
Gjest Skrevet 18. mars 2008 #13 Skrevet 18. mars 2008 Klart man kan mene og ønske det man vil. Det er opp til hvert enkelt menneske å vurdere faremomentene ut i fra informasjonen man selv har! Ønsker man å stoppe å innhente informasjon ved HS så vil jeg vel si at de har en del manglende informasjon som de tar standpunkt til! Og klart på litt feil grunnlag, ingen ønsker å svartmale sine egne produkter og masseproduksjon som i bunn og grunn faller tilbake på en betydelig pengesum!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #14 Skrevet 18. mars 2008 Jo da det er bra med meninger, men ikke hvis du støtter deg til andres meninger:-) Er lov til å bruke hue selv også vennen:-)
Gjest Skrevet 18. mars 2008 #15 Skrevet 18. mars 2008 Hehe, jepp.....men noen ganger er det en øvelse=)
Gjest Skrevet 18. mars 2008 #16 Skrevet 18. mars 2008 ....og fins....øvelse gjør mester....men det gjør seg jo med en liten posjon trass i bunne da......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå