Gå til innhold

Fullamming utover 8 mnd.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg fullammer fremdeles sønnen min på 8,5 mnd. grunnet at han ikke vil spise fast føde (enda). Er det noen som har erfaringer å dele med meg om fullamming utover 8 mnd.? Hvilke råd har dere fått på helsestasjonen? Jeg har blitt rådet (litt presset) til å nekte ham puppen slik at han blir så sulten at han vil spise mat... men jeg er ikke overbevist om den metoden, og klarer dermed ikke å gjennomføre et slikt 'eksperiment'. Gutten vokser fint og følger sin vekstkurve, er aktiv og fornøyd, og vi trives begge med ammingen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge jentene mine ble fullammet i 1 år. Dette pga allergi av forskjellig slag i begge familier. Heller intet problem, la på seg godt og ga kun tillegg av jern i flytende form fra 6 mnd.

Det er ikke noe i veien for å fullamme frem til 1 år, men du må rådføre deg med lege, slik at du er sikker på at barnet ditt vokser fint, og er frisk og rask. Lykke til.

Skrevet

har ikke fullammet selv så lenge, men vet at du må gi tillegg av jern hvertfall.ville rådført meg med lege:)

Skrevet

Takk for respons!

Det var jo nettopp helsetasjonslegen som ville jeg skulle nekte ham puppen da jeg spurte henne om råd ang. jerntillegg. Men jeg veit jo selv hva jeg vil, så da står jeg på det så lenge gutten er frisk og fornøyd på morsmelka!;o)

Skrevet

Ja stå på ditt du, suns du høres ut som en kjempeflink mamma med innsikt og omsorg for gutten din!

Jeg kan ikke skjønne at dette kan være noe problem, annet enn hvis du skal ha ham i barnehage og det er tungvindt å komme seg ditt for å gi ham pupp... Altså praktiske problemer, som man klarer å løse!

Men hva slags helsesøster er dette da, som synes det er ok at et barns møte med fast føde skal skje gjennom tvang? Det er det verste jeg har hørt!

Husk at det heter seg at "i løpet av andre halvår" er det viktig at barnet blir vant med annen mat... Bruk tid og tålmodighet, og tenk at så lenge han vokser og leker og sover bra så er alt såre vel!

I mange land fullammes ungene til de er ett år, det er bl.a veldig vanlig i India vet jeg - så den 6 måneders regelen er et veldig vestlig fenomen... Dr.Sears (amerikansk barnelege) trekker fram flere ting som man bør se etter ift om barnet er klar for fast føde, bl.a om de kan sitte rett av seg selv, om de har fått tenner, pinsettgrep osv, og disse tingene kommer på individuelle tidspunkt. Som hun over her også nevnte ift allergier så kan fullamming lengre enn 6 mndr være en kjempefordel! Men pass på jernet, og pass på at du selv har et sunt og variert kosthold sånn at melka er næringsrik!

Kos dere videre med ammingen!!!

Skrevet

Jeg henvendte meg også til ammehjelpen.no, og her er svaret jeg fikk:

Det høres da flott ut at du fortsatt ammer barnet ditt og har nok med melk! Ifølge vektkurven hans ser det ut som han får nok med mat! Vi jobber nå for og få laget "ergne" vekstkurver for barn som får morsmelk og egne for barn som får morsmelkerstatning. For veksten hos de barna er forskjellige!

Etter som jeg forstår deg riktig så lurer du på om det er trygt og fullamme til barnet ditt er 1 år? I utgangspunktet er det trygt og morsmelk gir barnet ditt den fullverdige næring han trenger utenom D-vit. Men det er noen spørsmål jeg lurer på : Er dette ditt første barn? Eller har du ammet før? Hvor ofte ammer du? Og er det noen spesiell grunn til at du kun ammer utenom det at han ikke vil spise fast føde? Jeg tenker da på evt allergi i familien e.l.

Vi i Ammehjelpen anbefaler selvfølgelig amming! Men vi må også følge de norske anbefalinger som sier fullamming til 6 mnd og deretter gradvis introduksjon av fast føde.

Hvorfor vi er litt tilbakeholdne med og si fullamm til barnet er 1 år er at det har vært gjort forskning på barn som har vært fullammet til de er 9 mnd. Forskning vi kjenner til har vist som du også stiller spørsmål om at hos disse barna har det vist seg at opptil 30% hadde ett for lavt jernlager. Dette kan du ta en blodprøve hos din fastlege og få kontrollert hos gutten din om du fortsatt fullammer fremover.

Ellers så vil vi vel i utgangspunktet gått for og introdusert fast føde for ham også for det at han skal bli vant til forskjellige smaker og konsistenser.

Men om han altså ikke vil ha hverken grøt, brødskiver eller moset middagsmat så er morsmelk fullverdig kost nok om han får tilskudd av D-vitamin (evt tran), følger med på vektkurven hans og at du da sjekker at jernlageret hans er normalt.

Håper dette var greie svar?

Du gjør iallefall en kjempeinnsats for gutten din og han er heldig som får morsmelk! Du er med på og gi han en helsegevinst som varer livet!

Skrevet

Soesteren min har fullammet alle barna sine til de var nesten aaret. Hennes erfaring er at det er lurere aa soerge for oppfolging hos lege enn helsestasjon. Hos fastlegen fikk hun tatt blodprover osv og legen mente det var lurt a fullamme ettersom hun hadde nok melk og begge foreldre er allergiske ... hs derimot mente hun burde avvenne helt fordi barna _maatte_ slutte med nattpupp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...