Gå til innhold

sliter med maten.. noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er født i uke 31 og er i dag 2,5 år. han har alltid vært en musespiser. han brekker seg fortsatt veldig mye av mat både med og uten klumper. det virker som han rett og slett blir kvalm av maten og mister matlysta.. han kan spise pølse. da spiser han en del helt til han brekker seg, og da vil han ikke ha mere.. da har han kanskje spist en halv pølse. sånn er det med alt han spiser omtrent. spiser litt, brekker seg, og nekter å ha mer.

på en periode på 100 dager har han ca 10 dager der han spiser som en hest og virker som en helt normal unge. de resterende 90 er han kjeeeempedårlig på å spise.

han er også utrolig kresen.. uansett hvor skrubbsulten han måtte være spiser han absolutt ingenting hvis det ikke er noe han absolutt har lyst på akkurat der og da.

har tatt dette opp med HS, men lite hjelp å få der. hun mener at det er jeg som er for snill og ikke er bestemt nok med han. hun mener også at hvis han nekter å spise ved et måltid fordi han ikke liker maten skal han ikke få tilbud om annen mat, men vente til neste måtid.. men dette fungerer ikke for han. dette har vi prøvd, men det som skjer er at han nekter fortsatt å spise. han er kjempesur fordi han egentlig er sulten, men så spiser han ikke fordi det virker som han blir kvalm av maten.

er han veldig sulten, så tar han et par munnfuller. svelger en gang å spytter ut resten. tygg tygg spytt, tygg tygg spytt.. frustrert mamma trenger råd :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Velkommen" i klubben ;/

Som du vil se av haugevis med innlegg her, så er dette en gjenganger hos nesten de fleste? her..........

Og du har selvsagt fått sjekket at det ikke er noen medisinske problemer, problemer med spiserør, allergier eller annet som er problemet? Slik at du er 100% sikker på at det kun er for-tidlig-født som er årsaken til matnekt??

Du har også prøvd å la han spise hvor han vil? Altså stående, sittende, gående eller liggende? Prøvd flere typer matingsstoler?

Har han såpass språk at du kan spørre f eks om å ligge å spise gir mindre au i magen?

Hs sine råd kan du bare glemme ;) De fungerer kun på unger som er kresne men som egentlig kan spise alt, hvis de bare gidder.

Jeg vil anbefale deg først å skrive ned alt han kan spise uten å bli dårlig, så alt han blir dårlig av. Se om det er noen sammenheng.

Bruk det han kan spise som utgangspunkt. Om en unge spiser f eks brødskive fem ganger om dagen er dette faktisk bedre enn ingenting. Bruk det han kan spise i dagesvis. Introduser deretter kun en ting om gangen, og se om han blir dårligere igjen.

Selv har jeg tøtte på snart 2,5 år, født dysmatur i uke 32, og til henne "ga" jeg opp norsk mat, og har helt frem til nå kjøpt inn tysk "spesial-barnemat" til henne. For i Tyskland lager de nemlig barnemat med smak for unger helt opp til 2år, pluss massevis av annet som barnefrokostblandinger, barnekjeks, barnedrikker og barnesnacks.

Får han lite i selv, så prøv å tilby han spesialblandingen;

1/3 eplejuice, 1/3 farris og 1/3 kjøpe-vann. Inneholder massevis av næringsstoffer og mineraler og smaker kjempegodt til småttiser.

Skrevet

ja her i huset spiser han hvor han vil. det er somregel slik at jeg har gitt opp det med kjøkken bordet ;jeg pleier å "løpe" etter han med maten der han er å lurer inn noen skjeer innimellom. han klarer ikke å sitte lenge i ro. han har blitt allergitestet i 6 mnds alder hos spesialist for melk og egg da, men har ikke vært på noen annen utredning.. men jeg kommer til å bestille en legetime i morgen.

han har ingen favorittmat. han liker egentlig ingenting.

brød kan jeg glemme å gi han. det spytter han bare ut uten å ha tyggd på detnesten.

jeg følger rådet ditt om å skrive ned alt jeg :o) det burde jeg jo ha tenkt på egentlig. hvordan sjekker de spiserør hos legen?

den drikkemixen skal jeg prøve ut i morgen :o)

Skrevet

ps nei han prater ikke enda. bare masse babbel hehe ;p

Skrevet

Hei, hei.

Vi er mange i lignende situasjon, hvis det er noen trøst :)

Amalie her er født i uke 30, og er snart 2.5 år.

Musespiser er hun. Som du sier - halv pølse er nok til middag.

Rådet som du har fått hos HS er gjenganger over hele landet, og du har gjort samme erfaring som de fleste andre med premature: de spiser ikke likevel om de må vente til neste måltid.

Derfor tilbyr vi alltid alternativer, ikke ting som byr på masse matlaging, men f.eks youghurt, brødskive, havrekjeks el.l i stedet for middag.

Passer også alltid på å lage noe til middag jeg vet at hun spiser.

Kokt gulrot spiser hun nesten uansett, så jeg har alltid kokt gulrot på middagsbordet. Så spiser hun i alle fall litt, om hun ikke liker noe annet. Kanskje vanskelig hvis han ikke liker noe spesielt...

Heldigvis har hun her i huset begynt å spise klumper og biter. Men vi laget babymat fram til ca. 17-19 mnd. Jeg ville i grunnen ikke stresset det. Hvis han vil ha moset mat, så gi han moset mat. Kanskje han trenger noe mer tid til å "modne" og bli klar for vanlig mat.

Dette med å spytte er velkjent. Det er fortvilende. Vet ikke hvor mange runder jeg hadde med å telle til 10(0), pga all spytting av mat. Gjør det fortsatt enkelte ganger, men sjeldnere og sjeldnere.

Tidligere så fikk hun oppmerksomhet når hun spyttet ut mat, vi sa at slik var stygt å gjøre, at det var æsj og at maten måtte svelges. Til slutt ble vi alle så lei, at vi fullstendig ignorerer at hun spytter ut. Ja, det er ekkelt med halvspist mat på bordet, som hun roter utover med fingrene, men det ser ut som at det ikke er så "gøy" lengre når hun ikke får oppmerksomhet ut av det.

Vi har også på litt og litt på tallerken hennes.

Først for å unngå å stappe så full munnen at hun må spytte ut, deretter for å gi motivasjon ved at hun klarer å spise opp maten på tallerken og spørre etter mer.

Synes også at dere skal kontrollere og sjekke for alle mulige typer allergi, problem med svelg/spiserør etc slik at dere utelukker medisinske årsaker.

Ellers har jo Slank Bakfra ;) masse gode råd, som alltid.

Ta også ei uke og skriv opp ALT han spiser. Ikke bare måltidene, men om han får en kjeks innimellom, får han frukt utenom. ALT. Kanskje det også gir dere en a-ha opplevelse av hva han spiser, og spisemønsteret.'

Masse lykke til, og husk at her er det lov å skrike ut sin fortvilelse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...