nick_343393 Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 Jeg har ei guttejente på 7 år med adhd. Hun leker oftest og best med gutter og er lite interessert i lek med jenter. Hun er rett og slett ikke så sosialt sterk og jeg får inntrykk av at hun faller litt gjennom i lek med jenter. Dessuten interesserer det henne ikke å leke med jenter og da gidder hun ikke. Hun kjeder seg. Foreløpig gjør det ikke noe at hun ikke leker med jenter, for det viktigste er jo at hun har venner og lekekamerater. Men jeg tenker framover, når hun blir større og jenter og gutter ikke lenger "skal" leke sammen. Hvordan går det med henne da? Har noen erfaringer med større adhd-jenter? Hvor viktig syns dere det er at vi går hardt inn for å få henne over i jenteselskap når hun ikke syns det er viktig sjøl? Jeg veksler veldig, noen ganger tenker jeg at det er uhyre viktig, mens andre ganger tenker jeg at det tross alt er best at hun leker med kjekke gutter og trives med det. Noen synspunkt?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Det kan jo hende ho ikkje forstår dei sosiale "reglane" i leik med jenter, for jenter har ein annan måte som ofte er meir språklig(og usagt) avansert enn gutar. Dette er faktisk noke skulen (og SFO) bør gripe fatt i. For etter som ho blir eldre, kan ho gå glipp av mykje, slik at dei andre jentene utviklar seg vidare, mens di fortsatt heng (meir og meir ) etter. Kanskje du bør få inn PPT, for å vurdere saken? Ho har det nok bra, og har jo vener ho trivast med, men det er også viktig at ho får ekstra trening saman med jamgamle jenter:) PS! dette er ikkje berre noke jenter med ADHD kan oppleve. Også ungar som har f eks språkproblem, opplever det som lettare å leike med gutar og yngre barn:)
nick_343393 Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2008 Nei, jeg tror nok ikke hun forstår de sosiale reglene for jentelek. De gangene hun har involvert seg med jenter, har det ikke vært spesielt vellykka. Mye konflikter, spesielt i barnehagen. På skolen tar de tak i problematikken, men det fører ikke fram. Vi forsøkte med en avtale med henne, der hun skulle leke med jenter ett friminutt hver dag, men det fungerer ikke. Jeg tror hun kjeder seg sammen med jenter, og hvordan får man en adhd-er til å gjøre noe hun ikke vil? Føler det er litt primitivt å premiere henne for å leke med jenter, hvis du skjønner hva jeg mener. Lyst til lek må komme innefra hvis det skal ha noe for seg. Alt annet blir kunstig, også for "offeret". Nei, det er ikke heilt enkelt.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Det er ikkje nok å seie til jenta at ho skal leike med jenter i 1 friminutt. Ho manglar jo kunnskap og redskap for å klare det:) Tenk deg; du blir plassert i eit samfunn kor du ikkje forstår språket og får beskjed om å fungere godt der. Det ser du at ikkje går. Du hadde også kjeda deg etter ei stund, om du heile tida følte deg utanfor resten av gruppa, som du såg forsto kvarandre. Dei brydde seg ikkje så mykje om å hjelpe deg, for du var litt "rar" og snakka eit anna språk. Dei hadde ikkje heilt utvikla empati( slik som hos barn). Og dei var heller ikkje så ivrige etter å hjelpe deg for dei hadde kvarandre. Du hadde sikkert sete på plassen din og fikla med ein blyant, mens du på avstand betrakta dei andre som såg ut til å ha det kjekt. Du må ha hjelp til å forstå språket, tenker du då, for det er vanskelig aleine og utan ordbok. Du tenker då; tolk er det eg treng for å komme i gang. Men det tenker du fordi du er voksen og veit kva du manglar og kva du treng. Du må skaffe jenta di den "tolken" og det kan du få hjelp til å finne på PPT eller BUP:) Ho har rett og slett for mykje å ta igjen i læringa i det sosiale til å klare det sjølv:) Ho ser nemlig ikkje kva ho "manglar" for å fungere i lag med jenter. Det er nemlig ikkje di jente sin feil, og dermed funkar ikkje premiering. Ho veit sikkert ikkje kva ho skal gjere for at det skal bli "rett" slik at ho kan premierast. Du må også tenke på at dei andre jentene ikkje heilt forstår ho. Sei til skulen at du vil ha jenta henvist til PPT eller BUP. Er dokke i systemet der allereie, så ring sjølv. Forklar kva du erfarer og sei du må ha hjelp til jenta di. (Du kan få innvilga assistenttimar til både friminutt og timar, om der er reelt behov for det og du er heldig) Eg har ei jente som var heilt utan språk til ho var 3. Ho måtte få hjelp til akkurat dette. Ho også leika med gutar. Fordi språket, eller mangelen på det, hindra ho i å lære desse sosiale kodane. Og allereie som 3-åring hang ho etter på dette området. Fortsatt er der småting, men mykje betre enn det var, og i dag(7år) søker ho jenter på eige initiativ:) Ho er innvilga 5 timar assistent i timane og 5 timar til friminutt/SFO i veka:) Lett er det ikkje, men du må ikkje gje opp:) Håpar du forsto samanlikninga mi:)
Troillpia Skrevet 19. mars 2008 #5 Skrevet 19. mars 2008 Hei! Mi ADHD-jente har nå blitt 16 år... Hun var (er) som di ei skikkelig guttejente, det var full fart og fres fra morgen til kveld, ilag med guttene i boligfeltet eller i klassen. Jentevennene bare forsvant etterhvert da de var i dukke-alderen. Vi stressa aldri med det, to av guttevennene hennes er solide, rolige gutter som har stått stødige som fjell ved hennes side i alle år. Etterhvert (på ungdomsskolen) fikk hun noen venninner også. Det er også jenter som er aktive og robuste, som tåler litt uten å ha en diagnose. :-) Datra mi har ingen "bestevenninne" som hun deler alt med, men hun har to bestevenner + mange andre venner... Hun har det fint sier hun, og det er det vi opplever også... Hun har aldri vært utenfor i lek på skolen, og i barneskolealder leker ofte gutter og jenter ilag. Hva sier jenta di? Savner hun jentevenninner? Føler hun seg utenfor? Ofte bekymrer vi foreldre oss mer enn barna...
nick_343393 Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2008 Takk for tips. Jeg tror rett og slett jenta mi er for velfungerende til å få hjelp med disse tingene. Hun har et velutvikla språk, har ikke lærevansker og er svært velfungerende i klasserommet. I friminuttene går det også godt dersom noen av vennene hennes er til stede (rett nok gutter, men likevel). De leker godt sammen og har fin samhandling. Vi kan sjølsagt prøve og høre med ppt, det ville jo vært kjekt om hun lærte også jentelek. Samtidig har jeg ikke lyst å gjøre henne mer spesiell enn hun er.
nick_343393 Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2008 Jeg vet ikke om jenta mi savner jentevenninner. Hun savner nok mange ganger noen hun kan leke med hjemme. Og hun blir veldig glad dersom vi organiserer lek med andre jenter for henne. Samtidig er hun ofte avvisende og negativ hvis jeg foreslår at vi skal besøke jenter hun ikke har lyst å være i lag med. Hun kan gjøre seg ganske kostbar. Så det er et vanskelig spørsmål du stiller. Jeg vet heller ikke om hun føler seg utafor, jeg tror ikke hun vil forstå spørsmålet heilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå