Gå til innhold

Er ca 1200 kcal passe dagsrasjon hvis du skal ned 20-30 kilo?

Anbefalte innlegg

Veide 101 kg da jeg startet. Følger Grethe Roede-prinsippet, siden jeg har fulgt kurs der før og føler meg trygg på metoden. Men siden jeg velger å ikke betale for å "gå" kurs, får jeg jo heller ikke utregnet hvor mye kcal jeg skal ha pr. dag...Noen som har peil??? Føler kanskje at det kan være litt for lite nå i starten. Er redd jeg kommer på sparebluss hvis jeg spiser for lite...

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

1200 høres helt greitt ut. Tror ikke du skal frykte sparebluss viss du får i deg det. Faren er at man lar seg friste til å tyne seg lavere ned en planlagt, og ender opp under det man hadde tenkt!

Men dersom du har gått på G.R kurs før, kan du jo bruke samme oppsett som du gjorde sist?? Regner med at du har samme høyde?

Lykke til.

• 2 uker senere...

1200 kcal er nok alt for lite!

Limer inn dette fra GR sidene så kan du selv regne ut hvor mye du skal ha per dag. Kjempeviktig å ikke spise for lite, husk at skal du ned såpass mye som 20-30 kg og bli der må du ha en "diett" du kan leve med over tid!

Dette er metoden Grete Roede bruker for å bergne kcal inntak:

Vekt : kg *(ganges med)10

Høyde : cm * 6,25 (disse to svarene adderes)

Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret)

Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5)

Hvilestoffskifet (er det tallet du kom frem til etter å ha trukket fra 161 for kvinne eller + 5 for mann)

faktor for hverdags aktivitet (gang dette tallet med hvilestoffskifet): *

ENERGIFORBRUK FØR TRIM=

Trimpoeng pr uke; * 28,58

MITT DAGLIGE ENERGI FORBRUK; (addere forrige sum med energi forbruk før trim så får du ditt daglige energi forbruk)

Du skal spise 500-800 kcal under denne summen. Og ALDRI mer enn 1000 kcal under ditt daglige energi forbruk

faktor for hverdagsaktivtet;

1,3= stillesittende arbeid og fritid

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

her skal du IKKE telle trimpoeng! De kommer utenom..

Energiforbruk og meny;

under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal)

1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal)

2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal

2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal

3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal

Lykke til=)

• 2 uker senere...

Jeg har meldt meg inn på vektklubb.no, og veide ca 103kg da jeg startet, er 1,72 høy. Jeg skrev inn at jeg har en ganske stillesittende jobb, og at jeg er lite aktiv hjemme. Jeg skulle likevel ha et kaloriinntak på 1510 per dag. Det er så kjekt med vektklubben, for da kan man føre dagbok hver dag, sidene regner ut hvor mange kalorier du har fått i deg i løpet av dagen osv. Man lærer fort hvor mye man kan ha i seg. Jeg spiser meg god og mett hver dag, har bare kuttet ut det meste av fett og sukker. Spiser som oftest 6 brødskiver per dag fordelt på 3 måltider. En passe stor middag. Kanskje en lettyoghurt og et glass melk. Og ellers litt frukt og grønt hver dag. Jeg har gått ned fra 0,5-1kg hver uke siden jeg startet, og har følt at dette har vært passe. Er kjempefornøyd :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...