Gå til innhold

Noen som har idiotsikker oppskrift på sjokoladekake? Til en ikkebakende snart 1års mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier å sette bestemødrende samt profesjonelle bakere i gang hver gang vi skal noe, men til 1 årsdagen kunne jeg tenkt meg å laget hovedkaken selv.

Trenger derfor en idiotsikker kake og gjerne pynte tips. Er egentlig flink til å lage mat men lager sjeldent kaker og har null kreative evner til pynting ,-)

Men må vel bare øve meg for blir jo ikke mindre av dette de neste årene...

Skrevet

SJOKOLADEKAKE

2 egg

200 g sukker

200 g hvetemel

2 ts bakepulver

2 ss kakao

150 g smør

1,5 dl melk

Glasur:

50 g smør

4 ss kaffe

1 ss kakao

2 ts vaniljesukker

250 g melis

Fremgangsmåte:

Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret og bland med melk. Sikt det tørre sammen. Bland det tørre og smørmelken vekselvis i eggedosisen og rør alt til en jevn deig ( ikke rør mer enn nødvendig).

Stek kaka midt i ovnen på 200 grader i 20 min.

Avkjøl kaka i formen og hvelv den ut av formen.

Smelt smøret til glasuren i en kjele. Tilsett kaffe og deretter kakao, vaniljesukker og melis. Rør til glasuren er glatt og klumpfri.

Jeg synes denne var enkel, og ikke minst kjempe god, brukte en cacasform (bamse) og brukte kakesprøyte for glasuren. Tok konditorifarge på noe av glasuren, (blått) på sølfte og poter og ører. Ble veldig fornøyd, og jeg er ingen kakebaker :)

Skrevet

sjekk det søteliv.no mangen goe og enkle kaker

Skrevet

kan anbefale deg en tur inn på kokebokforumet...den som ligger under "basis kakeoppskrift" er definitivt idiotsikker...

så lager du bare smørkrem av smør,smeltet kokesjokolade og melis (eller smelt sukker i sjokoladen)...pynte kan du feks gjøre ved å skrive noe med melis eller bare ha på kakestrø...

du bør også ta en tur inn på detsoteliv.no

lykke til og gratulerer med dagen til den lille... :)

Skrevet

Regal er den beste, toro er æsj.

Skrevet

Slenger meg på TORO-innlegget jeg også. Enklere blir det ikke, åsså er det godt ;o)

Skrevet

He he jeg er ikke fremmed for toro/ferdigpakkene. Har tydd til dem mang en gang men akkurat denne gang ville jeg slå til med en "ordentlig" kake. Spesielt det finnes noen gode bakere på svigerssiden og to proffe bakere i egen familie. Men det er kanskje bare å be om stress siden de nok straks vil tilby seg å bake...vi får se, kanskje jeg skal lage en prøvekake i påsken, takker for oppskrifter over!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...