Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 I tre dager nå har jeg prøvd alt for å øke melkemengden. Trodde at jeg hadde klart det da jeg plutselig klarte å pumpe ut 50ml (har ligget på ca 20ml), men to timer senere var brystet knusktørt. Hva skal jeg gjøre? Føler jeg har prøvd alt: Legger gutten ofte til brystet, pumper meg, drikker mye vann, ammete og annen væske, spiser maltekstrakt, har drukket øl (alkoholfri), spist havregrøt og prøvd å slappe av. Mini får påfyll av mme etter å ha tømt meg så han får nok å spise, og har som følge av dette sovet godt de siste dagene, slik at jeg også har fått sovet og slappet av, men føler ikke at noe hjelper. Lurer på hvor lang tid det kan ta før melkemengden tar seg opp, og om det er sånn at til tross for alle mine forsøk så kan jeg allikevel miste den? Noen som har noen gode råd?
Impulsiw Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 Har hatt det som deg... Måtte gi lillegutt mm jeg hadde frosset fordi jeg ikke hadde nok. Men jeg ga meg ikke... Så han fikk alltid pupp før jeg pumpet meg. I perioder gjordet jeg det annenhver time i løpet av dagen og satte klokka på ring hver 3 time på natta. Det tok seg opp altså...men det tok noen dager. (ble kjempedemotivert da det kun var 20 ml i en pupp etter 2 timer) Ikke gi opp... Tenk at du ikke kan miste den så lenge du tømmer... lykke til )
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Det å "fylle på" med mme er egentlig bare ris til egen bak. For så lenge du gjør det vil ikke brystene få helt den stimuli de skal. Babyen din skriker ikke etter mat når han burde (i forhold til melkemengden din) for du har gjort han mett med mme. Så for din egen del burde du ikke gi mme, la han heller spise så ofte han vil. Og det kan fort ta en drøy uke med hard jobbing før melken er tilbake. Lykke til =)
Sommerfugl78 Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Stå på! :-) For de fleste går det bedre etterhvert. Jeg vil ikke demotivere deg, men selv holdt jeg på som du beskriver i to månder uten at jeg greide å øke melkemengden. + at jeg tok akupunktur og fikk medisiner for å øke melkemengden, uten at det heller hjalp. Min "rekord" var 40 ml på ett bryst, men som oftest lå det på 15-20 ml pr. bryst. Ta kontakt med helsestasjon, jeg fikk veldig god hjelp der. Lykke til ! Men husk, selv om MM er best for barnet, men du likevel ikke lykkes med ammingen, tross alle forsøk, så er MME god mat for barnet, det også :-) Klem.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 HI her. Jeg skulle gjerne latt være å gi mme, men jeg har fått beskjed fra legen om at jeg må gi det fordi babyen min er for liten. Vi gir han 60 ml etter hver amming, men som oftest gir han seg etter å ha spist 50. Prøver allikevel å amme annenhver time og hvis han sover eller ikke er sulten på det tidspunktet pumper jeg. Jeg hadde ikke forventet at melken skulle komme tilbake for fult etter ett par dager, men hadde ihvertfall trodd at jeg skulle merke en økning, men det har jeg ikke gjort. Til tross for at brystene mine er så godt som tomme så har jeg allikevel en del melkespreng, noe jeg synes er merkelig.
~sjiraff~ Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Har du mulighet til å tilbringe noen dager i senga? I såfall gjør det, ett par-tre dager i senga med babyen som får spise så mye og ofte han bare vil var det eneste som økte melkemengden min forrige gang. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Kjære deg. Jeg hadde også utrolig lite melk, leide elektronisk pumpe, men klarte bare pumpe 10-40 ml. Jeg forhørte meg med sykehus og hs, og alle forstod at amming ikke kom til å gå. For meg var det ikke å gi opp da jeg gikk over til mme, det var å innse realitetene. Jeg hadde aldri nok melk til ungen min. Det var trist å ikke amme ham, det ligger veldig i instinktene våre at vi skal amme våre barn. Men nå er lille en staut gutt på 6 mnd, frisk og fin.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 Noen dager i senga høres vanvittig deilig ut, og da tenker jeg ikke bare for å få økt melkemengden... Men det høres ut som et veldig godt råd som jeg godt mulig kan tenke meg å prøve. Har ikke mulighet til å gjøre det før etter påske (har en del avtaler, får besøk osv), men om det ikke har bedret seg da så skal jeg nok prøve å låse meg inne på soverommet i noen dager. Takk for alle tips og gode råd! HI
trultemor Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Hei, en klarere aldri å pumpe ut alt melka. Babyen er mye mer effektiv. For min del klarte jeg aldri å pumpe mer enn 50 ml uansett hvor lang tid det var siden forrige tømming av brystet. Var liksom at utdrivingsrefleksen ikke virket lenger da. Ikke vet jeg. Nå har jeg fått syntocinon nesespray av legen for å lette utdrivingen, og da får jeg som regel ut mer. Klarer nok også å slappe mer av siden jeg vet at utdrivingern er der uansett. Ikke alle dette virker på, men verd et forsøk. Bruker ikke sprayen når baby suger selv, da ser det ut som at utdrivingen ordner seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå