Gå til innhold

Hvorfor??????? (søvn - litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han vil ikke sove! Han er 4,5 mnd (prematur - 3 mnd korrigert). Han vil bare ikke sove, han er så trett at det er så vidt han klarer holde øynene åpne! Så lenge han klarer å være våken er alt greit, men i det øyeblikket han holder på å sovne kjemper han i mot det han kan og strigråter! Han er ikke sulten og skal ikke være overtrett (bare 1,5 time siden forrige hvil) jeg tror ikke han har vondt siden alt er greit når han bare klarer og holde seg våken. Det hjelper ikke å bære eller kose - det brukte å hjelpe før! Bare ut å trille eller kjøre bil som hjelper.

Hva kan det være som plager han?????????????

En annen sak er at når han først sover, sover han så urolig. I natt var jeg våken med han med 1,5 - 2 timers mellomrom! Har vært sånn de to siste ukene nå - blir fryktelig sliten av å aldri sove mer enn 2 timer sammenhengende. Om natta er det eneste som hjelper å gi han pupp, da sovner han igjen en stund til.

Men jeg tror ikke egentlig han er sulten hvergang. Han sov hele natta uten mat før. (23-08)Nå sovner han ved 21 tiden og står opp ca kl 06, men spiser MINST 3 ganger i mellomtiden.

Han får nok mat. Legger (veldig) godt på seg, vi fullammer ennå. Om kvelden spiser han til han er mett virker det som. Han er fornøyd etter en side og vil ikke ha mer av den andre puppen.

Han har ikke favorittside, og er flink å snu hodet selv mens han sover.

Hvorfor er han "så redd" for å sove?? Hva kan jeg gjøre?

Please kom med noen gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å rulle håndklær og legge de rundt han i senga da?? Sånn at det virker litt mindre og trygt på en måte.. Legg gjerne en brukt tskjorte (din) i senga hans også, for da kjenner han lukta! Gutten min sovner heller ikke med mindre han får helseteppet lagt over ansiktet..Bruker han sutt da?

Skrevet

umiddelbart for meg virker det som om noe plager han. Synes du skal få sjekket han så du kan utelukke det ihvertfall. Kanskje ikke kolikk, men urolig mage?

Skrevet

Prøv kiropraktor, det hjalpt oss veldig! Det har også hjulpet med smokk (MAM sine). Og - tro det eller ei - han sovner mye lettere hvis jeg legger ham ned våken, og sitter og holder han i hånden til han sovner. Litt stritt de første to gangene, men vi har fått mye igjen for å gjøre det sånn på sikt. Det hjalp også å lage følgende seng til ham ( fikk tips fra sykehuset, var innlagt med kolikk/magetrøbbel/manglende vektoppgang):

-Legg en dyne underst i sengen

-Saueskinn oppå (hvis han gulper mye, legg et lite laken i øvre del så du slipper å rense saueskinnet hele tiden)

-Hvis sengen er stor, legg sammenrullede tepper rundt ham, tettest mulig

-La ham ha en lett klut nær ansiktet, da roer de fleste barn seg - gir trygghet. Gjerne en klut med en dråpe mm på, din lukt roer ham.

-"Wrap" ham i et babyteppe i bomull (ull hvis veldig kaldt på soverom), og legg dynen oppå.

Hvis han skriker mye, kan det være noe i kosten din. Prøv å gi erstatning én kveld før han legger seg, og se om han sover bedre da. Ikke begynn det strevsomme arbeidet med å analysere kosten din hvis ikke det hjelper å gi annen mat.

Skrevet

Ref. forrige innlegg - madrass helt underst så klart... :-) Dynen oppå gjør at det blir veldig lunt og den former seg rundt kroppen til barnet.

Skrevet

Baby til jul, hva mener du med "en lett klut nær ansiktet"? Jeg skjønner ikke helt?? Under hodet, eller ved fjeset, eller?

Ellers kjempegode tips!!

Ikke HI

Skrevet

Han bruker smokk ja, Mam sine. Bruker den når han sovner - spytter den ut når han sover ordentlig.

Skal prøve å lage en sånn seng - har tenkt på om kanskje madrassen er for hard. (Simo sin barnemadrass - den virker litt hard.)

Skal også prøve med erstatning i kveld og se om det utgjør noen forskjell. Bare siste måltidet før han legger seg da eller?

Han blir ikke urolig i magen av erstatningen da? Han har aldri fått det før (kun profylac på sykehuset når han var nyfødt).

Synes det er rart om det er magen, siden det bare er skriking når han skal sovne. Da hjelper ingenting, men om han liksom klarer å våkne litt igjen er alt greit. Da smiler og ler han helt til han holder på å sovne igjen, da blir han rasende!

Skrevet

Hvem skal jeg sjekke han hos? Fastlegen?

Takk for tipset!

Skrevet

Ja det lurte jeg også på? Kluten altså? Han kan ikke legge den slik at han ikke får puste da?

Og ja TAKK for fine råd!

HI

Skrevet

Til anonym - ikke HI: bare legg den ved siden av ansiktet, så fikser barnet resten selv, det gjør i hvertfall vår gutt. Han gnikker ansiktet inntil den frem til han har det som han vil. Ser litt skummelt ut når ansiktet er dekket, men det er ikke farlig. Jeg pleier likevel å regulere litt når han har sovnet, sånn at i hvertfall munn og nese er "fri".

HI: Kan godt hende søvnmangelen ikke har med magen å gjøre, men kan jo være verdt et forsøk å se om det hjelper. Ja, tror det skal holde å gi kun ett måltid med erstatning, det gjorde det i hvertfall for oss når vi var på sykehuset - sov mye bedre med en gang (men da viste det jo seg at kosten var problemet, kraftig laktoseintoleranse, det er ikke tilfelle hos deg så lenge han legger godt på seg).

Og en ting til - vi fikk gode resultater av å bli strenge med oss selv på klokkeslettene for mat og søvn, faste rutiner hver dag. Utrolig stress i starten, men veldig godt nå.

Skrevet

Hei igjen "Baby til Jul"

Vi skal prøve! :)

Sambo er på butikken nå for å kjøpe mme. Så skal han få det til kvelds i kveld! Gutten altså - ikke sambo :)

Skal ordne sengen slik du foreslår og gi han en klut å ha der. Putter kluten under skjorta litt så lukter den meg etterpå :)

Vi har forsøkt den siste uken å innføre klokkeslett. Legger han ca kl 20.30 - 21.00. Men skal prøve å finne et nøyaktig klokkeslett og holde oss til det!

Prøver "alt" i kveld - virker det kan jeg heller eliminere etterhvert.

Det er nok ikke laktoseintolerans nei. Jeg har det selv (om enn i en mild grad) så jeg har nesten ikke melkeprodukter i min kost. Eneste litt hvitost. Og det er ikke daglig.

Tusen takk for svar!

Mvh HI

Skrevet

Bare hyggelig, vet hvor tøft det er å ha det slik du har det!

Ønsker dere alt godt og lykke til!

Send meg gjerne PM så vet jeg hvordan det går med dere! (Eller en melding her inne)

:-)

Skrevet

Stakkars dere, ikke kjekt når de små skriker og en ikke vet hva som er galt :( Har dere prøvd å legge han tidligere? Vår var rasnede sint om kveldene or en stund siden, så begynte vi å legge han tidligere. Nå begynner vi leggeprosessen med bading, stell osv senest halv sju-sju, og han pleier å sovne ør halv ni, som regel før åtte. Han må også ofte ha en liten hvil i sengen før vi kan ta stellet viss han er trøtt, gjerne i sekstiden.

Jeg ville helst at han skulle være litt lengre våken og sove litt lengre om morgenen, men prøver vi det blir han bare overtrøtt og sint.

Skrevet

Vi prøver å se når han begynner å bli trett, og legge han da. Det hører med at vi nettopp har begynt med "leggetid" for litt over en uke siden.

Er fortsatt ikke helt sikker på hva som er ideel tid, men vi prøver oss litt frem. Har også funnet ut at det ikke hjelper å være våken lenger for å sove lenger. Men det gjør meg ikke så mye å stå tidlig opp, det plager meg mer å ikke få mer en to timer sammenhengede søvn...

Men det med at han skriker når han skal sovne er ikke bare på kvelden. Det er faktisk værre på dagtid.

Han har vært vant til å sove i stua på dagen, så jeg har prøvd både det og senga uten hell. I dag f.eks hadde han spist for under en time siden og det var ca 1,5 time siden forrige hvil - så han skulle teoretisk sett ikke være hverken sluten eller overtrett - likevel hyler han. Men ikke hele tiden, bare når han holder på å sovne.

Virker som han kjemper i mot å sovne, nesten som om han er redd.

Og jeg skjønner ikke hvorfor...

Men nå skal jeg prøve alle gode råd for en god natts søvn - kanskje det er løsningen for å få det til å virke på dagen også. :)

Men send meg gjerne en "oversikt" over legge rutinene deres!

Hva gjør dere og i hvilken rekkefølge... kanskje dere gjør noe lurt vi kan adoptere :)

Takk igjen !

HI

Skrevet

Når jenta mi var så gammel så gikk det en times tid mellom hver hvil, tok en stund før jeg skjønte at hun faktisk var trøtt. Jeg sluttet å se an når hun var trøtt, og la henne en times tid etter siste lur. Samme gjør jeg nå, hun er 8 mnd, og holder seg i ca 2 timer, om hun ikke er stuptrøtt akkurat da, så ligger hun og suller i sengen en stund før hun sovner.

Jeg syns faktisk han høres overtrøtt ut.... prøv å legg han til samme tid hver kveld, ha gode kveldrutiner og hold deg til rutinene. Forandrer eller ombestemmer du deg, blir gutten din forvirret og det blit utrygt som igjen fører til grining.

Kan jo hende at han vil ha litt mer mat, prøvå lag litt tynn velling av en skje grøtpulver. Det gjorde underverker her i huset.

Angående leggerutiner så kan du avslutte dagen med et bad, det bruker å gjøre babyer rolige :-)

Skrevet

Hei igjen, glemte et tips; legg varmeflaske i sengen, og ta ut rett før barnet skal legges. Evt varm opp teppet som barnet "wrappes" i... Natta! ;-)

Skrevet

Dette er ikke et uvanlig problem. Mange barn slåss voldsomt mot søvnen selv om de er så trøtte at de stuper. Jeg ville nok først og fremst prøvd å legge dem tidligere for å se om de kanskje er overtrøtte. Det kan de være selv om de "nettopp" har sovet. Tipset med mme kan også testes ut.

Skrevet

Nå sover han faktisk. La seg uten problemer nå, så får vi se hvor lenge han sover... Han har fått mme og sover på dyne, lammeskinn etc, med koseklut! Kosekluten så ut til å være suksess!

Driver med tilvenning på grøt/velling, så det blir bare bittelitt omgangen foreløpig.

De dagene han bader gjør vi det om kvelden. Og jeg bruker å ha varmeflaske i sengen før jeg legger han.

Men som nevnt tidligere, det er egentlig å få lagt han på kveldene som er størst problem.

På natta er det det at han sover så urolig og er våken så mange ganger som er størst problem.

På dagen er det innsovninga.

Anonym kl 20:13:

Hvor lenge sov jenta di av gangen da? Hadde hun noen lang hvil i løpet av dagen, eller bare korte?

Takker fortsatt for alle hjelp!

Skrevet

Det er ikke tenner på gang da?? mi jente er 4 1/2 mnd og er urolig hun også når hun skal sove, klør fælt i gommene stakkar

Skrevet

I stedet for klut ved ansiktet så har jeg brukt en myk og god bamse på hver side. Hun snur ansiktet og borer det inn i bamsen når hun skal sove. Gir trygghet. Veldig effektivt.

Skrevet

Anonym 20:13 her

Jeg mener hun sov 3 - 4 ganger, noen ganger en lang midt på dagen, andre ganger på 1 time hver ca. Nå sover hun 2 - 3 ganger, på 30 min - halv annen time. Det er ofte slik at hvis barnet legges for seint på kvelden så får det en urolig søvn utover natta. Det skjer faktisk hver gang her dersom hun er overtrøtt når hun legges, våkner flere ganger iløpet av kvelden og natta. Så jeg tror nøkkelen er å finne rett leggetid. Prøv å ikke la han sov etter 5 og legg han kl 19 f eks. Det er en fin rytme å sove fra 19 - 07.

Ellers så er mitt beste tips å legge han før han blir trøtt, både på dagtid og kveld. Vi fikk først skikkelig kontroll på sovingen da hun var rundt et halvt år. Det kan være litt styr å finne ut av disse søvnmønstrene til de små :-) Nå kan jeg legge henne i senga både på dag - og kveldstid, gir henne bamsen som hun gnir inn i ansiktet, synger en sang, slukker lyset, lukker døra og går ut og hun sovner.

Skrevet

dette er akkurat som å lese om vår sønn på 5 mnd...

Legger han før han blir trøtt og han ksoer seg masse i senga... har gjor smd e skriver over: legge han på dyne/sauskinn/koseklut... dette syns han er herlig.. Kan kose lenge, men når han skal sovne inn så begynner han å gråte... akkurat som han kjemper imot søvnen... Vi MÅ ta han opp og vugge ahn litt for så å legge han ned.

Ellers så har vi samme problemstillingen som dere: han våkner ofte... gjerne hver time og gjerne oftere!!! utrolig slitsomt...

Skrevet

Håper han sover godt og lenge nå :)) krysser fingre.

Vår er ofte trøtt etter bare litt over en time, særlig morgen og kveld. Har vi hatt en lang trilletur på dagen der han har sovet et par timer i strekk kan han være våken en 2-3 timer etterpå, men ellers blir han ofte trøtt. Han liker best å sove i sengen når vi er hjemme, også på dagen - legger jeg han der med en gang han begynner å bli trøtt smiler han og koser seg, holder jeg han oppe til han er litt for trøtt skriker han. Han ligger oppå en voksipose, som han kneker seg inntil, og har et par bamser i sengen som han prater og smiler til.

Skrevet

So far so good!

Han sover ennå :)

I morgen skal vi ut på en lengre biltur, så da får han sovet ordentlig på dagen også!

Han har nå både koseklut og yndlings bamsen i senga. Virket som han likte kluten :)

Nå skal jeg også gå å legge meg, forhåpentligvis er det stille et par timer til!

God natt jenter!

Dere er gode å ha!

HI

Skrevet

Hei HI, hvordan har det gått? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...