Gå til innhold

Ett mareritt å mate mini for tiden...han nekter å spise maten sin...eneste måten å få i hn maten på er å sitte å leke med han med leker...han er 11 mnd. Noen flere som har det slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som kan komme tips og råd til å få han til å spise igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leter etter råd jeg også... vi begynte med mat for to mnd siden (han er nå 7 mnd) men vil ikke ha mat.. vi prøver å tulle med han for at han skal åpne munnen, men nå har han lært seg å glise med munnen igjen.. ofte er vi to også om begge er hjemme for å få det til..

er vi heldige så får vi i han halv posjon, men da er vi heldige også... gir mat tre ganger dagen...

stor er ungen også. over 11 kg og ammer ved siden av.. men er slitsomt det også for han sover så dårlig om natta pga at han trenger mer mat enn han spiser.. prøver å nekte han nattmat, men ikke alltid så lett det heller.. før han var 5 mnd hendte det han sov nesten hele natta.. nå vil han helst ha mat 6-7 ganger, men får kun to...

Skrevet

Er nok bare en periode de gjennomgår fra tid til annen. Min kan spise alt fra 4 brødskiver pr måltid til 1 bit.... Hun er 11 mnd. Ikke noe å stresse med, de regulerer dette selv. 'Vet at det er vanskelig når det er full nekt, men overse det....

Skrevet

Huff da, det er ikke bra! Får håpe det blir bedre!Lillen min spiser ikke noe for tiden heller, men det kan jo være fordi han er syk da!

Skrevet

Jepp, sånn er de her også! Han gaper kun dersom han har noe i hånden. Og det han har i hånden, putter han jo i munnen...så der er det ikke lett å få inn noe mat!

Brødmat er ikke noe problem, for det spiser han selv. Da er det verre med middag og grøt. I det siste har han begynt å "forlange" å få spise det også selv....Og det hjelper. Han får en egen bolle med litt grøt/middag, som han får styre med selv, og da spiser han av hjertets lyst! Det blir et griseri uten like, men iblandt så må han bare få lov:-)

Skrevet

Har hatt det slik med begge mine to eldste - at de har måttet ha noe å leke med mens de spiste. For da ble de så opptatt av det at de gapte når jeg matet. Trøsten er at det går over etter som de begynner å spise for egen hånd. Derfor er brød en fin ting for det spiste de selv så snart de var i stand til å putte brødbiter i munnen selv. Etter hvert kan den lille få prøve seg selv med skje. Det er litt forskjell på hvor tidlig det går for ungene men noen har god styring på skjeen tidlig. Jenta mi spiste med skje før hun fyllte året mens eldstemann var to før han hadde sånn noenlunde kontroll.

Skrevet

Har dere prøvd å la barnet spise selv?

Ja da vet at grøt og annet klisset mat ikke er perfekt for det da.

Jenta vår er 10,5 mnd og elsker mat, men ikke så glad i å bli matet.

Ho spiser derimot brød og frukt biter selv, og tørr middag som pasta, små biter letttyggd kjøtt og fisk og biter av alle typer grønnsaker. (potet,gulerot, brokkoli,erter,blomkål også videre.)

Hvis vi gir middag som er mer grisete/med saus og annet slik at jeg eller pappan mater henne så koker vi stortsett noen grønnsaker eller pasta utenom som ho kan tygge på og gir ho skjeer innimellom med det andre.

Vi vasker bordet forann henne og legger matbitene direkte på det slik at det ikke er fat eller skjeer og tulle med/kaste på gulvet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...