LINDA*** Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 Helt umulig å unngå! Men er det så farlig eeeegentlig? Det er jo _bestandig_ salt i pålegg og sauser. Også sukker.. Finnes jo i det meste det også. Melk er vel egentlig bare i sauser. Har ikke lagt merke til om gutten min har reagert på dette. Har hvertfall ikke sett noen symptomer. Men salt går jo på nyrene. Hva er reakjsonene på om han problemer med de? Hva er "kvota" liksom, for salt? Jeg salter jo selvsagt ikke selv, men det er jo ikke til å unngå i ferdige sauser og pålegg.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 Jeg tror ikke det er noe skadelig ved "normalt" bruk. I småfolk middags glassene er det jo også salt.
86frøken & lille krapyl Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Er ikke sikker på om jeg har skjønt dette helt riktig, men etter sånn jeg tenker så går det på at man ikke skal tilsette melk, salt eller sukker i maten. Det vil si å ikke gi melk som drikke, men den kan tilsettes i sauser og lignende. Salt er et mineral som finnes naturlig i en del matvarer, men det er ikke nødvendig å tilsette mer. Voksne gjør dette for smakens skyld fordi vi er vant til det, barn trenger ikke denne smaksforsterkeren ettersom alt smaker veldig mye allerede. Og samme gjelder sukker. Sukker er unødvendig fordi man fort blir vant til det og dermed får et søtsug. Tomme karbohydrater trenger man ikke, og spesielt ikke småbarn. Det betyr likevel ikke at man ikke kan gi frukt, noe som inneholder mye sukker (fruktsukker).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå