Gå til innhold

Kan noen gi meg et grunnkurs i mme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullammer egentlig (pjokken er snart 4 mnd), så han har aldri smakt det. Problemet er følgende: Jeg skal på fest på torsdag. Jeg har en del mm i frysen men dette er ikke nok (tror jeg). Har levert inn den elektriske pumpen som jeg lånte for å pumpe lageret mitt med (har brukt en del derfra når jeg har gjort småærend og samboer har vært hjemme med ham), og den manuelle går det veldig veldig tregt med. Har nettopp sittet en time med den og fått ut 50 ml, da håndmelket jeg en del også. Kunne jeg gitt ham litt mme i tillegg til mm på torsdag/fredag? Og isåfall:

Hvor mye gis ved hvert måltid (han drikker vanligvis rundt 70 ml mm hvis vi gir på flaske)?

Hvilket merke er best, og er det forskjell etter alder?

Hvordan oppbevarer jeg det og hvordan gjøres det i stand?

Andre ting som er viktig å vite som jeg har glemt å spørre om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg supplerer en del med mme til min datter på 3.5 måneder. Bruker NAN 1 foreløpig, kan begynne med NAN 2 ved 4 måneder. Slik gjør jeg det:

1. Kok vann i vannkokeren.

2. Hell 150 ml vann i tåteflaske.

3. Sett tåteflasken i kaldt vannbad i ca. 2 min.. Kan bare fylle vann i vasken og sette den der uten lokk da avkjøles den fort.

4. Fyll på 5 skjeer pulver og rist.

5. Drypp noen dråper mme på håndleddet. Skal ikke kjennes varm eller kald. Er den for varm setter du den litt til i vannbadet.

Server.

Skrevet

Takk, virker jo enkelt og greit :-)

Skrevet

Men hva er forskjell på nan og hipp egentlig? Er hipp økologisk? Liker å bruke økologiske varer, men hva er best for småen? Er nan sikrest å begynne med?

Skrevet

hvis det bare er snakk om en dag hadde jeg kjøpt ferdiglaget Nan. Du får kjøpt litersputter (eller halvliter) i butikken, og de kan stå åpnet i kjøleskapet i et døgn. Er litt bortkastet og kjøpe en hel pakke hvis det er barte snakk om en dag, fordi pulveret holder seg ikke lenger enn to uker når posen er åpnet.

Den ferdige mme kan fint varmes i micro.

Skrevet

hipp er øko, ja, og fått inntrykk av at flere barn her inne ikke tåler nan så godt (sara får vondt i magen av nan) så vi sverger til hipp!

gir en flaske om dagen, og lager den sånn:

har ferdig kokt og avkjølt vann på en flaske i kjøleskapet, tar halve vannmengden fra den flaska, og andre halvdel fra vannkokeren, nykokt, altså!)

heller oppi pulver, og vips, nesten perfekt temp med en gang!

(sara er også fire mnd, og får ca 200 ml i flaska si på sengekanten, pupp resten av dagen!)

Skrevet

Takk for svar og tips! Kanskje greit med sånn ferdiglaget ja, skal jo bare ha den ene natten/morgenen... Men hvorfor går det greit å varme i mikro?

Skrevet

Får man kjøpt det i alle matbutikker?

Skrevet

Ja, man får kjøpt i alle butikker.

Vi gir MME til alle måltider, og har prøvd oss frem til følgende rutiner. Har også konsultért med hs.

1) Kok opp vann og la det koke i 5 min. Det holder ikke med vannkoker, den koker bare opp vannet, og slår seg av med en gang det koker. I tillegg inneholder vannkokere en del bakterier som er ufarlige for voksne, men noen ganger farlig for barn (dette i flg min lege).

2) Flasken må også kokes i min. 5 min., etter at den er skylt og vasket i Zalo-vann.

3) Sett vannet til avkjøling og hell oppå flaskene. Vi pleier å koke opp til fem flasker av gangen, og setter flaskene med kokt vann i kjøleskapet frem til bruk.

4) Når lillegutt skal ha mat, koker vi opp vann på vannkokeren, heller dette i en stor kopp, og setter flasken oppi. Da går det kjapt å varme opp vannet. Du kan også varme flasken i microen (FØR du tar pulveret oppi, men vær spesielt obs på temperatur, den varmer ujevnt).

5) Tilsett pulver ihht pakningen. Rist godt, men ikke som en milkshake. Da blir det mye luft i melken = luft i magen = skriking...

6) La barnet få pauser underveis i måltidet, barnet drikker mye fortere fra flasken enn brystet - for mye på en gang kan gi mageknip og gulp. Vi pleier å gi barnet smokk i pausene for å unngå at han blir utålmodig.

Lykke til!

Skrevet

PS! Sønnen min likte ikke mme så det er kanskje lurt å teste det ut før du drar..)

Skrevet

Takk... Men synes ikke du jeg skal bruke ferdiglaget? Er det noe negativt med det? Jeg vet ingenting, så dere må fortelle alt dere vet, hehe...

Skrevet

Har aldri prøvd ferdig selv, vi bruker en erstatning fra apoteket som kun kommer i pulverform. Vil tro det blir ferskere da, men når du kun skal gi en gang i blant går det sikkert fint med ferdig. :-)

Skrevet

Skal bare gi en dag... Da tror jeg at jeg satser på ferdiglaget hvis dere godkjenner det :-)

Tusen takk for hjelpen!

Et lite spørsmål til: Det er ikke noen fare for at han reagerer kraftig på det (allergisk eller noe) og blir plutselig veldig syk o.l.?

Skrevet

Nei, ikke med mindre han reagerer på melk, da dette er basert på kumelk..

Men hvis det går greit at du drikker melk når du ammer, så bør det ikke by på noe problemer..

Noen kan bli litt harde i magen av det da, så om du skal gi mange måltider samme dagen/kvelden så kan det være greit å putte oppi litt malt ekstrakt :) (trenger ikke det om det kun er en eller to måltider da)

Skrevet

Blir vel 5-6 måltider kanskje... Så da må jeg bruke malt oppi? Hvor får jeg kjøpt det da, og hvordan fungerer det?

Skrevet

De har det i vanlige matbutikker der de har vitaminer og sånn. Det er et glass med mørkebrun, siruplignende guffe. Jeg bruker å ha ca en halv teskje oppi flasken før jeg heller det kokende vannet i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...