1+1=2* Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Har en gutt som snart er 2 år. Han spiser kjempelite, og jeg har begynt å bekymre meg for om han får nok vitaminer. Ga han derfor Sana Sol i dag. Er det greit å begynne å gi vitamintilskudd i så tidlig alder? Han liker ikke tran. Har gitt han D-vitamindråper, men tenkte nå å gå over til Sana Sol.
Canari Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 tror ikke helt jeg skjønner problemet, tror nok ikke sanasol er mindre sunt enn tran, vi gir sansstol isteden, 15 mnd, får tilstrekkelig d-vitamin da. sanasol er ment for barn ...
selma07 og engel Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Jenta mi vil heller ikke ha tran, og spiser dårlig.. Jeg kjøpte sånn Eskimo omega 3 på helsekost. da får de i seg D-vitaminer og sunne fettsyrer.. er tilsatt tutti fruttismak og går ned på høykant her. LUkter ikke tran gulper det ikke opp igjen osv osv.. omega3 er utvunnet av fiskekjøttet ikke leveren.
komplett.no Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Jenta mi har fått sana sol siden hun var 14 mnd. Noen sier tilog med at sana sol kan øke appetitten til barn. Så jeg ville uten tvil ha begynt å gi barnet mitt sana sol i din situasjon.
Faylinn Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Jeg sendte epost ti lsanasol og fikk følgende svar: "Vi anbefaler Sana-sol start ved treårsalderen"
*kaisa* Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har gitt sanasol til datteren min siden hun var 15 måneder, og hun er 22 måneder nå, er (bank i bordet) aldri syk.. Kan vell ikke gjøre noen skade med litt vitaminer? Gir henne bare en liten barneskjed da..
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Barnelegen på Grunerløkka helsestasjon sa jeg kunne gi en teskje fra 6 mnd alder, så det har hun fått i blant.
Tanja-oktober og november barn Skrevet 19. mars 2008 #8 Skrevet 19. mars 2008 Gi sana sol, det er supert! Vi fikk beskjed av helsesøster på 15mnd kontrollen at vi fint kunne gi det! det er jo godt også
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 gutten min har fått sanasol siden han var 4mndr. fikk beskjed på helsestasjonen at det gikk helt fint siden han ikke ville ha tran
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #10 Skrevet 21. mars 2008 Tydeligvis mange forskjellige svar på dette. Jeg har spurt 2 helsesøstre og på 2 apotek, å ingen av dem anbefalte sana sol (biovit ol.) før nærmere 3 års alder.. Ser også at en her skrev at sana sol selv anbefalte fra 3 års alder. Noen som vet hvorfor? Jeg gir d- dråper.. Men det eskimogreiene, er det bedre enn d- dråper?
PinkBabyDoll Skrevet 23. mars 2008 #11 Skrevet 23. mars 2008 Min datter veide under 2500 gram da hun ble født, derfor startet hun med vitamintilskudd da hun var fem dager gammel, dette minner veldig om sana sol, men heter Nycoplus Multi Barn og ble foreskrevet av barnelegen på barsel. Så jeg kan ikke fatte hvorfor man ikke skal gi det før fylte tre år...
Maaaamy. Skrevet 23. mars 2008 #12 Skrevet 23. mars 2008 Jeg har også hørt fra flere som sier at en ikke skal gi barna sanasol før ved tre års alderen. Men husker selvsagt ikke hvorfor... grubler her..... hmm... Jeg gir vår datter d vitaminer.
Maaaamy. Skrevet 23. mars 2008 #13 Skrevet 23. mars 2008 Klippet dette fra Matportalen sine sider, http://matportalen.no/artikler/2006/11/er_sanasol_eller_andre_multivitamin-miksturer_like_bra_som_tran For friske sped- og småbarn er et sunt og variert kosthold tilstrekkelig og det er da ikke nødvendig med tilskudd av andre vitaminer eller mineraler enn vitamin D. Det gis derfor ikke en generell anbefaling om at barn bør få et daglig multivitamintilskudd. Multivitamintilskuddene kan dessuten inneholde søtningsstoffer, konserveringsmidler og enkelte andre tilsetningsstoffer, og ifølge regelverket skal slike produkter ikke markedsføres som egnet til barn under 3 år.
1+1=2* Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 23. mars 2008 Takk for mange svar! Jeg har begynt å gi han sana sol nå. I perioder der han spiser lite, tror jeg det vil være en fordel å gi han sana sol. I perioder spiser han godt og da kan han heller få D-vitamin dråper. Kan jo ikke gi han begge deler. Det blir for mye D-vitaminer.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 Min liilegutt veide under 2,5 ved fødsel og derfor ga de ham sanasol på fødeavdelinga allerede, de spurte ikke oss foreldre en gang...så hva skal man si, når legen gir beskjed om at nyfødte skal få sanasol så kan det umulig være så veldig skadelig...har også hørt om andre som fikk tvillinger og de opplevde det samme, pleierne på føden ga ungene biovit uten å spørre forledra, fikk så beksjed om å fortsette hjemme
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 P.S Jeg gir min halv dose sanasol nå og to dråper d-vit, går sikkert ann å variere med en dag kun sanasol og en dag d-dr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå