helenis + E-07 & D-09 Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Det jeg trodde skulle bli en hyggelig dag med snuppas bestefar, stebestemor og oldemor har ødelagt hele helgen min! Jenta mi er 3mnd nå, og hun legger seg i 6-7 tiden på kvelden. For 2 uker siden begynte jeg å vekke henne når jeg legger meg for å gi henne mat, og en gang i løpet av natten, hvis ikke sover hun 14 timer i strekk. Det har hun gjort de siste 2mnd. Før jeg begynte å vekke henne la hun litt lite på seg, og det var like før jeg mistet all melken. Kom frem til, sammen med HS, om at det lureste var å gi henne mat på natten også, i alle fall en stund siden hun ikke er så gammel ennå. Nå går hun fint opp i vekt, og jeg har mye melk. (Kan forresten ikke pumpe for ingen pumper fungerer på meg, har prøvd alt) Fortalte dette til de i familien for noen dager siden, og jeg merket at de synes jeg var dum som gjorde det, og i dag fikk jeg VIRKELIG kjørt hodet mitt når jeg traff dem. -Det er bare noe forbanna tull! Jeg har snakket med den og den og den og de kan heller ikke skjønne hvorfor du gjør det! -Reis på en annen helsestasjon så får du nok høre at det er det dummeste du kan gjøre. -Du ødelegger hele rytmen til ungen. -Det gjør jo ikke noe om hu ikke legger så mye på seg, hele tiden, da blir hun jo feit! (Hun er ganske god og rund for hun gikk MYE opp i vekt de første ukene) -Er du dum i hue som vekker en unge for å spise? Det trenger man ikke gjøre. De gidder jo ikke høre på hvorfor jeg gjør det! De tror jeg gjør det fordi jeg vil ha en tjukk unge tydeligvis. De skjønner ikke at jeg mister melken hvis jeg ikke gjør det, og jeg VIL SÅ GJERNE amme henne en stund til. Min far synes tydeligvis amming bare er noe tull (selv om han og kona har ei datter på 4 år, så skulle tro han var litt mer ”oppdatert”), og jeg får hele tiden høre ”Gi henne tillegg!” Jeg ga henne litt tillegg noen før jeg bestemte meg for å prøve å få opp produksjonen for fult igjen, og da ville hun nesten ikke ta puppen etterpå, det var et sant slit! Men nå går det heldigvis bra, så jeg kan ikke gi henne flaske nå hvis jeg vil amme, orker ikke risikere at hun ikke vil ta puppen igjen. Det skjønner de heller ikke. Det som irriterer meg mest er at jeg bare satt der uten å si noe! Jeg tørr rett og slett ikke. Pappa er ikke av den forståelsesfulle typen, og skal alltid ha rett, og hvis man sier imot blir man kjeftet huden full. Det har jeg erfart nok ganger igjennom min oppvekst til at jeg gidder å prøve! Var rett før jeg begynte å gråte når jeg satt der. Nå har jeg vært igjennom en ganske tøff periode hvor jeg har gjort ALT for å få tilbake melken, og for å få snuppa til å ta puppen igjen, og jeg har ENDELIG klart det, og ting går kjempebra! Jeg er faktisk veldig stolt av meg selv, så får jeg bare DRITT fra dem!! Dette ble visst veldig langt. Men jeg trengte bare å få det ut av systemet! Nå skal jeg vente til gubben kommer fra jobb, så kan jeg klage litt mer til han, og deretter prøve å kose meg litt i kveld selv om jeg kommer til å være irritert LENGE! Takk for at du gadd å høre på klagingen min, GOD HELG! =)
Impulsiw Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 *stor trøsteklem* og drit i dem!! Jeg fikk også beskjed om at man ikke skulle vekke om natten for mat. Men noen ganger var jeg nødt fordi jeg våknet med spreng og lå i timer og ventet at han skulle våkne.. jeg lakk masse melk i senga... Fikk også lite på dagen/kvelden når han ikke fikk om natta. Så jeg pumpet på morgenen for ta han skulle få til kvelden. Et slit ja! Synes du klarer det kjempefint. Gjør det du mener er best for vesla di.. og når hs er enig..så ja... stå på! Ikke la deg såre av en dominerende pappa.. been there! Ha en fortsatt god helg )
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #3 Skrevet 15. mars 2008 Huff, trodde ikke det var mulig å vise så lite respekt for et annet menneske og dens valg!! Makan til oppførsel... Min mor kan vær veldig påståelig hun også... men det sies alltid i en normal tone, og jeg får aldri huden full!! Og jeg klarer å svare tilbake... Synes du er sterk jeg og at du burde være stolt over deg selv!! Drit i hva de har å si... la det gå inn så rett ut.. ellers helst aldri inn:) Kos deg med den lille og samboer i påska:) Ting som betyr noe:)
Nusse_83 Skrevet 15. mars 2008 #4 Skrevet 15. mars 2008 uff hørtes ikke no greit ut.. Men når de er sånn kan de ikke forvente at du forteller dem noe senere. Synes du har vært flink jeg Vet at det er mye jobb å jobbe opp og holde melkeproduksjonen oppe, du har gjort en flott jobb! Det er jo viktig at ungene legger jevnt på seg, og barn som får mm blir ikke "for tykke" det er en helt naturlig og sund måte å legge på seg.. Ellers har jeg funnet ut at jeg kan godt høre på hva andre har og si(gjelder også helsesøster her vi bor, hun sier så mye rart) så gjør jeg som jeg vil og det jeg føler er riktig. Har også enkelte i familien det ikke nytter å fortelle noe, får bare tilbake så fletta flagrer, så da forteller jeg ikke noe til personen. Lykke til videre med den lille:) God helg:)
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #5 Skrevet 15. mars 2008 Uff, skjønner godt du ble lei deg og opprørt, iallefall når det betyr så mye for deg og fordi du er stolt av valget ditt og det du har fått til! Prøv å ikke hør så mye på dem, la det flyte igjennom ørene uten å ta det til deg, kjenn på deg selv og følelsen av at DU, og bare DU kan vite det beste for jenta di! Opplevde det samme selv, jeg gav jenta mi mat når hun ville ha, selv på natta (GUUD, teeenk at hun gir mat midt på natta?!?? -Kjøtthuer) De sa det ikke direkte til meg da, men jeg leste tankene og utrykkene deres godt, sammen med de ørsmå kommentarene som unødvendig, grave sin egen grav og bortskjemming. Det virker som det er tabu å gi barna mat på natta nå. De skal sove lengst og best mulig, og om man ikke klarer å la de måtte gråte seg i søvn uten en skvett melk eller litt kos så har man søren meg ta ødelagt ALT samma. Uff. Vi er flinke er vi! Og stolte av oss selv og barna våre!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #6 Skrevet 15. mars 2008 Barn skal være gode og "runde":) Kan ikke bli at slankehysteriet kommer på spedbarnsalder....
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #7 Skrevet 15. mars 2008 forstår deg godt, hvertfall når de sier det på den måten. . men skal være enig at jeg ville ikke vekket ungen om den ikke våknet selv, du legger til en dårlig vane som du skal streve med å ta bort igjen.jeg har selv aldri vært oppe om natten, men det er pga av tulla har sovet godt siden fødsel andre må stå opp,slik er det bare. men på ammehjelpene så står det jo at alt fra 90-260 gr vektøkning hver uke er normalt, for ingen barn legger på seg likt, jenta vår har kun lagd på seg 100gr uken fra fødsel, men HS sa dette var helt fint, hun husket da mamma var med meg at jeg selv var akkurat lik, liten,nett,slank jente. Når jeg beg å legge henne kl.19 så vekket jeg henne kl.23 men gikk fort fra det, for ungen blir vekket i sovnen sin og det ble bare tull, ett barn våkner faktisk om det er sultent, så lenge allmenntilstanden ikke blir svekket da. så fra 3mnd alder har hun sovet fra 19-09 hver kveld, hun er nå 5 mnd. men du gjør som du vil vettu, ikke la andre trampe over deg.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 15. mars 2008 #8 Skrevet 15. mars 2008 FOR noen idioter. Herregud! Bare be dem klappe igjen til de vet hva de snakker om! Trodde ikke det var mulig å være så lite opplyst i 2008. Stå på ditt, du. Du har helt rett, og du har gjort en kjempejobb med å få opp igjen produksjonen. Bare la babyen legge godt på seg. Det er bare sunt,- spesielt hvis hun bare får morsmelk!! Tenk fordelene hvis hun skulle bli syk og miste matlysten. Da slipper du å stresse så mye med at hun ikke legger nok på seg. Huff... kjenner frustrasjonen din på kroppen. Blir nesten litt irritert, kjenner jeg :oD Neste gang de åpner kjeften skal du bare tenke at de er en gjeng uvitende idioter og at det er synd på dem ) Ha en fantastisk helg!! )
Krøvvel Skrevet 15. mars 2008 #9 Skrevet 15. mars 2008 Drit i dem. De har tydeligvis verken peiling eller folkeskikk. Du gjør det riktige. Svigerinna mi hadde og en baby som sov så lenge om natta, og hun mistet melka fordi det gikk så lenge mellom ammingene. Så bare vær trygg på at det du gjør er rett. Vet godt hvordan det å ikke tørre å si noe men jeg har tatt ett skritt av gangen og blitt flinkere. Og ett tips til, ikke del alt med sånne folk. Si bare at det går bra når de spør. Stor klem til deg:-)
helenis + E-07 & D-09 Skrevet 15. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 15. mars 2008 Tusen takk for mange fine ord! Ja jeg tror det beste er å la vær å fortelle noe som helst til dem! De trenger ikke vite annet enn at hun har det bra, og det har hun God helg alle sammen, ble i litt bedre humør nå =)
*Rutletutt* Skrevet 15. mars 2008 #11 Skrevet 15. mars 2008 *klemmepå* IKKE hør på dem! Det er jo selvsagt du som har rett her. Du har vært kjempeflink som har fått opp prosuksjonen din igjen og fått snuppa di til å ta puppen igjen - stort klapp på skuldra til deg. Babyen som bare får mm kan forresten ikke bli overvektig på noen som helst måte - så det kan du bare si til dem. Du vet at du gjør det rette, så bare blås en lang marsj i hva de mener - og du har støtten fra oss her inne også;o) Klem
Yo&La+spire Skrevet 15. mars 2008 #12 Skrevet 15. mars 2008 Vil bare si at det er KJEMPEFLOTT av du forsøker så hardt for å lykkes med ammingen. Det kan vere et slit, men det er så koselig og bra for både mor og barn å ha den stunden for seg selv. Selv om mme ikke er noe dårlig alternativ for at ungen skal få i seg mat, så er det noe spesielt med amminga liksom.....Drit i hva familien mener, babyen din er kjempeglad for at du ammer og det er det viktigste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå