joraus Skrevet 15. mars 2008 #1 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg ser at innlegget mitt om å holde seg hjemme sammen med barna har skapt debatt. Det er lov til å ha ulike meninger om det. Men jeg tenker at mange bare følger samfunnet uten å stoppe opp for å reflektere over situasjonen. Det er så vanlig å være i full jobb, føde barn, 1 års permisjon med 80% lønn, tilvenning i banehage, full jobb, full barnehage.....osv. "Tidsklemma"-debatten har ikke kommet ut av ingenting. Det er ikke enighet i fagmiljøet om at det er bra for barn å være i barnehage fra 0-3 år. Her er noe fra debatten som gikk for en tid tilbake: "Det er å eksperimentere med barnas helse når man leverer de aller minste barna i full barnehage. Det mente hjerneforskeren fra Sverige i Sånn er livet i dag. Og psykiater Sidsel Gilbert henviste både til egen klinisk erfaring og til nyere hjerneforskning når hun sier at små barn kan ta skade av for mye fravær fra mor eller far". "Psykoanalytiker Sissel Gilbert sier til “sånn er livet” at det som skjer i vårt møte med andre mennesker i de første årene i våre liv former hjernene og kan få varig betydning for hvordan hjernen utvikles, og dette kan vise seg blant annet i hvordan man takler stress og andre utfordringer senere i livet. Hun sier at små barn under 3 år er så avhengig av måten de blir møtt på, at det er noen der som følger med og har den helt spesielle oppmerksomheten, at dette vil styre mye av barns utvikling senere. Barns behov er store, og de tar ikke hensyn til foreldrenes behov - en umoden hjerne gjør ikke det. Hvis et lite barn er stresset for lenge, vil dette påvirke hjernen og hvordan den utvikler seg. Hvis mor/far eller en annen omsorgsperson er tilstede og hjelper til å lindre dette, vil barnet oppleve tilstedeværelsen som god og utvikle egenskaper som motvirker stresshormonene. Hvis stresset står for lenge i forhold til hjernens modenhet, så kan dette påvirke barnets evne til å takle stress senere." Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137156280-barnehage-skadelig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #2 Del Skrevet 15. mars 2008 jeg mener at barna ikke har vondt av å begynne tidlig i barnehage, så lenge kvaliteten på barnehagen er bra! med dette mener jeg at personalet virkelig er der for barna 100%, samarbeider bra seg imellom, og med foreldrene, ser barna og tilrettelegger dagene etter barnas behov osv.... i en barnehage med stadig skiftende personale, og dårlig innøvde rutiner, splid i personal gruppa og lite kommunikasjon mellom hjemmet og bhg, mener jeg det skadelig for barna... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137156280-barnehage-skadelig/#findComment-137159033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammasin Skrevet 16. mars 2008 #3 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg tror at barn er ulike..noen bør kanskje starte senere enn andre, det må gjøres en helhetsvurdering av barnet, vi er jo ikke like da vi blir voksne så det er ingen grunn til å tro at alle barn har samme oppfatning av barnehagen. Jeg har en jente som begynte da hun var ett år. Hun har hele tiden vært tillitsfull til nye mennesker. De første ukene viste hun ingen tegn til ikke å ville være der. Etter ca 3 uker begynte hun å gråte da hun ble levert, det var nå tydelig at hun forstod at vi gikk, men det varte ikke lenger enn 2-5 min. Så gikk det ca to uker før hun ble helt tilpass, da vinket hun når hun kom og når hun går derfra. Jeg har en nevø som aldri ble et "barnehagebarn" han begynte ikke før han var 3 år og gråt hver dag..egentlig frem til han var 5 år og etter det var han helt klar på at han ikke ønsket være der. Han hadde en helt annen personlighet en jenta mi og vi lurte veldig på hvoran det skulle gå da han begynte på skolen, men det gikk veldig bra. Hans yngre søster begynte da hun var 16 mnd..hun var barnehage barn fra første stund og gråt sjelden. Så skadelig...jeg mener man må vurdere sitt eget barn og virkningen barnehagen har på ens barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137156280-barnehage-skadelig/#findComment-137161562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå