Gå til innhold

lavt stoffskifte

Gjest Bjørnen Collargol

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*

Jeg fikk beskjed av min lege om at jeg har for lavt stoffskifte og trenger behandling for dette.

Ble tatt prøver siden jeg alt i uke 24-25 fikk hetetokter og at jeg av og til har litt hjertebank.

Har lest litt inne på nettet og funnet ut at da skal FT4 være for lavt og at TSH forhøyet...

Jeg har for lave verdier på FT4, men TSH ligger innenfor normalen...

Noen her inne som har peiling på dette? Som har opplevd det samme?

Takknemlig for svar!

klæm

Fortsetter under...

Det at FT4 (thyroxin) er for lav er et tegn på at ikke skjoldbruskkjertelen din produserer nok. TSH er et stoff som hjernen skiller ut for å stimulere kroppen til å produsere T3 og T4, som begge er hormoner som blir produsert i en kjertel på halsen. Det er derfor man får for mye TSH om man har for lite T4 i blodet.

Det er en veldig vanlig sykdom å ha. Man får tabletter som man tar hver morgen også blir du nok målt veldig jevnlig for å se at alt er innenfor normalen.

Vanligvis så produserer man mer av disse hormonene under svangerskap, de er viktige for blant annet hjernens utvikling hos fosteret. Derfor tar de stort sett prøver hver måned.

Jeg har hatt for lavt siden jeg var 16 år, og jeg har tatt pillene for det. Det er ikke så mye styr egentlig, og det er supert for deg at de oppdaget det så tidlig på deg.

Vanlige symptomer er vektøkning, utslitthet, hevelser på kroppen og i ansiktet, søvnløshet, depresjon osv. Mange som ahr sykdommen blir ikke oppdaget før de har gått med det i årevis og blitt veldig overvektige.

Litt langt svar, men håper det ga deg svar på det du lurte på.

Lykke til:)

Ja noen av disse symptomene kan nok passe på meg ja...

I dag fikk jeg så hjertebank at jeg trodde jeg skulle ramle rett i bakken. Fikk problemer med å puste og snakke og det var ikke noe tvil om at hjerte raste avgårde, viste på puppene, halsen og ansiktet... Jeg vibrerte og min mann ville egentlig ringe legevakten. Jeg skal uansett ringe Ullevål i morgen så tar det da tenker jeg.... Nå ca 5 timer senere ligger vilepulsen min på 120 slag i min.

Håper at jeg slipper flere slike episoder når jeg får medisiner :-)

Tusen takk for svar mosegrisen :-) morsomt nick forresten :-)

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg har også for lave verdier på T4, men innafor normalen på TSH.. Var på sykehuset til kontroll, og til tross for høy hvilepuls (mellom 110-120), mye tungpusta, hetetokter og veldig svimmer får jeg ikke noen behandling for dette. De sa det ikke var nødvendig..

Men jeg synes det er ganske skummelt å føle seg sånn!! Er i tillegg ekstremt slapp, noe jeg har vært hele svangerskapet.. (er i uke 32 nå).

De tok en ny blodprøve på Ullevål og skulle ta kontakt dersom jeg skulle begynne på behandling. Har ikke hørt noe nå 1 uke etter så blir sikkert ikke behandling her heller.

Jeg og er veldig sliten og har vært det fra dag 1. Blir vel ikke bedre heller det da.... :-(

Ja, ja får ikke gjort noe med det heller. Får bare håpe at jenta i magen har det bra og ikke vokser så alt for mye til nest ul igjen.

Har også lavt stoff skifte. Fikk for høyt etter at sønnen min ble født, tok en behandling-slik at det ble lavt, og etter det går jeg på tabeletter for å få det på normalen igjen.

Når man har for høyt, får man også hjertebank, og det føles av og til som om pustekanalen blir trang lissom. Dessuten pleier man å få store stirrende øyene (noe jeg slet veldig med-heldigvis over nå)

Aner ikke hvordan verdiene mine er til vanlig, men er endelig innenfor normalen...Har tatt prøver en gang i mnd i svangerskapet, har bare en mnd igjen og etter at ungen er kommet ut, er det vel på'n med prøver igjen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...