Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som spiser havre selv om de har cøliaki her?

Blir det mye mer å velge imellom når man kan spise havre? Kommer ikke på noe annet enn havregrynsgrøt og havrekjeks jeg nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da regner jeg med at du er klar over forskjellen på ren havre/glutenfri og vanlig havre?

Tidligere skulle en cøliakikere spise havre før den var 18, men det har de gått bort fra nå. Noe sier at en må være symptomfri et halvt år andre et år, og at det etter det må innføres forsiktig under samråd med lege.

Så jeg har tenkt å nevne det på kontrollen i juni, da har lillegutt vært på diett et år og håper han er klar for å smake det også. Hadde vært fint med havrekjeks og grøt ja......for å sikke snakke om hvor mye bedre det blir å bake brød......håper jeg, he he.

Skrevet

Jo vet forskjellen. Fra starten av er havre glutenfri, men i produksjonen blir den forurenset av bla hvete. Men jeg mener å ha lest at all norsk havre er glutenfri.

I Cøliakinytt viser de til en studie som viser at de fleste tåler havre.

Har ikke helt skjønt poenget med å spise havre for å si det slik, men det er vel ganske fiber-rikt da, og kanskje det er godt i brødene ja...

Skrevet

Ja det fleste tåler den glutenfrie hevren, det er derfor "aldersgrensen" er satt ned nå.

Men all norsk havre er ikke glutenfri. De samme forurensingsproblemene gjelder her. Må holde deg til den det står ren eller glutenfri på, men det øker jo mulighetene en del fordet da.

Skrevet

Mor hadde kjøpt havrekjeks til jr som det stod glutenfri på. Jeg sa at han måtte bli 18 år før han kunne spise de. Hun ble så rar, og skjønnte ikke hva alkohol hadde å gjøre i havrekjeks ;)

Skrevet

Ha ha ha.

Men det er ikke lett å vite for de "utenfor" da :o)

Men snakk med legen hans, er mulig han er så bra at han kan begynne nå.

Skrevet

Vi skal til fastlegen nå etter påske. Satser på at han kan henvise oss til en bedre barnelege enn den vi hadde da jr fikk diagnose. For han var ikke interesser i å følge oss opp egentlig.

Skal snakke med ham om det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...