Gå til innhold

barnets søvn! trenger hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann. jeg har en liten jente på 8 uker. nå i flere uker har jeg prøvd å fått henne til å sove på dag tid, men det fungerer ikke. jeg ser hun er trøtt. Først ligger hun å vifter med armene og så begynner hun å grine. slik holder det på til neste måltid, osv. om kvelden når vi skal få henne til å sove skjer det samme, men som regel uten grining. da bare ligger hun å kaver, og da veldig ofte rundt to timer. til sammen om nettene sover hun gjerne 9 til 10 timer. men alle forteller at dette er lite. om kveldene er hun av og til veldig overtrett og det er enda vanskeligere å få henne til å sove. om dagene er hun kjempe våken, snakker og koser seg så jeg tror ikke det er noe mage vondt som plager henne.

hva kan skjer viss et barn får for lite søv?

har du noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei =) akkurat sånn har vi det med vårres gutt å,han e 5 uke... Han kan sov om vi går tur ja,men vanskeli å få han te å sov inne å hjemme,han vil ikke,å da end det i at han blir overtrøtt.. Han sov om vi lar han ligg på magen i bagen,men det e jo litt skummelt da... Han kan å sov om vi lar han ligg på brystet vårres,men det e litt vanskeli siden vi har en på 18 mnd itillegg =) må dokker gå å bær ungen mye?

Skrevet

Har du prøvd å pakke ungen inn i helseteppe når hun skal sove? De første ukene "pakket vi babyen inn" fra halsen til føttene i vanlig, hullete helseteppe og la babyen i seng med dyne, evt i vogn eller vugge. På denne måten kan de ikke veive med armene, og de føler det lunt og trygt nesten som en livmorhule. Dette virker på mange babyer. I tillegg er det godt om babyen har fått melk rett før du legger den.

Vår baby er nå 9 mnd og sover enda med helseteppe fra armene og ned, ellers sparker han av seg alt og setter seg opp i senga i stedet for å sove.

Skrevet

vi har nødt til å bere henne mye ja. som regel så sover hun bare ca 20 min på fange vårt om gangen.

Skrevet

Det var rundt denne tida (6-8 veker) at jenta mi også begynte å rote med søvnen på dagtid. (Ho er snart 12 veker nå) Det var veldig vanskelig å få ho til å sove, sjølv om ho var trøtt, og når ho sovna, sov ho kanskje berre i ein liten halvtime om gangen. Eg trur det har med å gjere at babyane blir meir og meir våkne rundt denne alderen - dei er ikkje lenger like søvnige, men treng likevel mykje søvn.

Eg fekk i tips å legge jenta utanfor å sove, i vogna. Då eg begynte med det, sovna ho mykje fortare (berre litt rugging på vogna til å begynne med, nå sovner ho av seg sjølv) og ho sov mykje lenger (fleire timar). Det einaste minuset, er at ho berre vil ligge ute nå (i all slags vær). Eg får ho ikkje til å sove inne på dagen, noko som gjer oss litt mindre fleksible.

På natta pakkar eg ho stramt inn i helsepledd og legg ho i vogga med dyne over. Her har eg også laga eit rede av eit fleecepledd i hodeenden. Då ho var heilt lita sovna ho der av seg sjølv, men rundt 8 veker måtte me begynne å vogge for å få ho til å sovne. Nå sovnar ho av seg sjølv igjen.

Det er dei tipsa eg har, som har funka for oss. (pluss kveldsbad, nattasang og mørkt og kaldt soverom for å markere forskjell på natt og dag).

Lykke til, eg trur ting ordnar seg etter kvart. :)

Skrevet

Prøvd å amme oftere? Jeg måtte legge junior til puppen ofte i perioder... Så sovnet han og jeg bar han i seng.. Nå sovner han av seg selv av og til og noen ganger på puppen... De kan ikke få for mye nærhet og kos i den alderen. De er som apekatter :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...