Sunnybeach4gull :) Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Jeg spurte på apoteket og de mente det var trygt å ta furadantin når man har uvi/blærebetennelse, så lenge man begrenset bruken. Er det andre enn meg som bruker furadantin? har den på blåresept og mange piller liggende hjemme, derfor jeg tar ved symptomer slik jeg alltid har gjort :-)
mosegrisen Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 Finner at man skal være forsiktig med bruk i første trimester, siden man ikke vet helt om det kan være skadelig. Men kan brukes etter det om man er veldig plaget:) Lykke til, håper du holder deg fin.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 15. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2008 det var nu enda bra :-) smertene er jo uutholdelige og furadantin funker fra tablett nummer 1 :-) Jeg har ikke tadd noe medisin på snart 5 uker og merker at det har vært slitsomt å ta masse c-vitamin og gå bekymre seg for at man er litt kald osv og garantert får uvi. Er ikke greit når man først er blitt plaget. Men nå kan jeg senke skuldrene litt og tenke at får jeg uvi har jeg medisin :-) Tusen takk :-) Lykke til så mye!!
lana<3 Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Uff får vondt av dere...sånn skal det ik være nødvendig å gå, spesielt ik når man er gravid. Kom dere til legen og få Hiprex på blå resept. Det brukes hver dag, er totalt ufarlig for babyen og mye bedre enn penicillin..spesielt Furadantin som har jernmangel som bivirkning!
Sunnybeach4gull :) Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2008 hva faen?? For oss med så og si kronisk uvi der vi bare har noen uker imellom hver kraftige infeksjon som gjør at vi pisser blod og piggtråd er det ikke noe som heter "bare få hiprex" Hiprex funker ikke en dritt på meg og når legen sier at det eneste som funker er lavdose antibiotika eller en kur med antibiotika når jeg får infeksjon så gjør jeg selvsagt det. Jeg blir skikkelig provosert av sånn drittkasting fra en som ikke aner hvordan situasjonen til andre er. ... Så lenge man gjør alt det andre riktig, ikke røyk, alkohol. kaffe, godteri, cola,spiser sunt og trener så vil det nok gå bra:-))) Du kan virkelig ikke ha hatt en ordentlig uvi eller nyrebekkenbetennelse når du kommer med slike vettløse kommentarer. Dessuten... man må ha behandlet uvien før man kan starte opp med hiprex, den har ingen effekt så og si visst du allerede har fått infeksjon.
mosegrisen Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 Furadantin er et stoff som virker begrensende på bakterievekst, og litt bakteriedrepende. Hiprex er et stoff som gjør urinen surere, som kan hjelpe de som er mye plaget. Men dete er to veldig forskjellige stoffer. Når det gjelder Furadantin så har man sett under studier gjort utenfor kroppen at det kan gi mutasjoner, derfor sier man at man ikke skal bruke den i første trimester. Etter dette skal det gå fint. Noen få gravide får en type anemi(hemolytisk anemi, som ikke har noe med jernmangel å gjøre) ved bruk rett før fødsel, så om man bruker det da bør det være i samråd med legen. Man skal ikke bruke Furadantin om man ammer og barnet er yndre enn 1 måned gammel. Bivirkninger er sett hos bare 1% av alle de som bruker det. Så, etter første trimester så skulle det være rimelig trygt om man er veldig plaget med UVI. Litt langt innlegg, men håper det var forklarende nok:)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. mars 2008 Jeg spurte legen min som straks slo det opp i flere bøker, og hun sa at det ikke finnes noen studier/rapporter som har registrert misdannelser hos fosteret uavhengig i hvordan trimester du er i!!! Tar hun feil hun da? Er veldig dumt om legene/apoteket sier feil slik at gravide tar medisiner som faktisk er skadelig.
mosegrisen Skrevet 16. mars 2008 #8 Skrevet 16. mars 2008 Jeg slo opp i felleskatralogen for å finne svar og retningslinjer. Der står det svart på hvitt at det er in vitro sett mutasjoner, men det er ikke sett misdannelser. Mutasjoner vil si at DNA endrer seg, in vitro vil i praksis si under mikroskop og slett ikke i kroppen eller i noen dyr. Så hun tok vel ikke feil nei:) Men som sagt, de anbefaler ikke å ta i første trimester fordi man ikke vet hundre prosent. Men så er det jo et spørsmål om hva som skjer med deg om du ikke tar dem. Det er jo ikke så bra for hverken foster eller deg om du får nyresvikt.
lana<3 Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 Tror jeg formulerte meg for fort sist gang og det gjorde at dere misforstod det jeg skrev. Jeg selv sliter med tilbakevendende uvi og nyrebekkenbetennelser og har vært gjennom utredning for å finne ut hva som er galt, uheldigvis finner de fremdeles ikke årsaken så jeg fortsetter å gå på hiprex. Jeg foreslo Hiprex kun fordi jeg trodde dere ikke visste om dette legemidlet. Jeg begynte selv på furadantin som forebyggende men ble alvorlig anemisk og fikk problemer med nyrene, var ikke så nøye med å sjekke bivirkninger, men når jeg ble innlagt leste jeg alt om furadantin og fant ut at noen får bivirkningene hemolytisk anemi, noe jeg fikk og nyreproblemer: Om Hemolytisk anemi: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1067 Jeg sluttet dermed med furadantin og gikk over til Hiprex som nesten ikke har bivirkninger og man kan bruke gjennom svangerskapet uten problemer, anbefaler Hiprex hvis dere ikke har prøvd det, men klart har man prøvd det og det ikke virket så er det jo ingen vits å gå tilbake til dette. Forøvrig er både Hiprex og Furadantin et urinveis antiseptikum som betyr at de dreper bakterier i urinen, men de virker såklart forskjellig begge to, må legge til at jeg alltid sjekker bakgrunnsinformasjonen før jeg skriver men denne gang tok jeg feil, furadantin er ikke penicillin men et urinveisantiseptikum Om Furadantin: http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/F/Furadantin_Recip_83561.html'>http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/F/Furadantin_Recip_83561.html Om Hiprex: http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå