Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Bedriften der mannen min har jobbet i 12 år, gikk for en måneds tid siden konkurs! Han var hjemme en uke før han fikk seg en midlertidig jobb fram til påske. Ved konkurs har man rett på lønn fra lønnsgarantifondet i 1-3 mnd(etter hvor lenge man har jobbet der) i min manns tilfelle 3 mnd. Å få pengene fra lønnsgarantifondet kan ta tid, derfor går NAv inn og forskutterer lønnen, i form av dagpenger. Vi bestemte oss da for å forandre litt på planene våre, han skulle ta pappaperm etter påske. Greit å ta den før han får en ny fast jobb. Da han i går snakket med NAV om perm, mente de der at permisjonspengene hans da ble 80% av dagpengene(som jo er 60% av vanlig lønn?)!!! Jeg mener dette er feil! Han skulle få mer svar på mandag, for de ble usikre da han protesterte på dette....! Noen som har greie på dette? Eller som vet hvor man kan finne noe informasjon for "å slå i bordet med"? Hvis noen har lyst til å legge dette ut på skravle for meg er det veldig fint:-)
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Dersom han går på dagpenger nå, som gir vesentlig lavere utbetaling enn hans tidligere lønn så finnes det to andre vurderingsmuligheter NAV kan og bør benytte. Den ene er jo at man har krav på snittet av de beste 6 av de siste 10 mnd før permisjon, og den andre er snittlønnen per år de siste 3 år. Dersom dette avviker mye fra dagens utbetaling skal det legges til grunn... (til deres fordel fortrinnsvis) Synes NAV fremstår som litt urimelige i dette tilfellet, men der som de fleste andre steder er det ansatte som slett ikke kan alt. All denne informasjonen finner du forøvrig på NAVs sider under Foreldrepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå