Gå til innhold

forebygge plager ved bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hvis du har sterke bekkenbunnsmuskler og det som kalles kjernemusklatur i magen, så har du mindre sannsynlighet for å få smerter ved bekkenløsning. Men å forklare øvelsene her blir litt vanskelig. Hva med å ringe en fysio og spørre om du kan få litt opplæring? Du må nok betale for noe slikt selv, men det kan jo være verdt det på lang sikt. Ellers så er det jo en fysioterapaut som driver og legger inn litt innlegg her inne, kanskje hun har noen nettsider som viser gode øvelser eller noe?

Noe av det lureste du gjør, er å leve som vanlig, men unngå de tunge løfta. Og når bekkenet begynner å krangle, så begynner du hos fysio med en gang, for å forebygge og å styrke muskler. Der vil du også få alle de andre tipsene om alt det som ikke er lurt å gjøre, som å støvsuge, vaske golv, kjøre handlevogn (det er dritvondt til bekkenet!) osv.

Lykke til, håper du aldri trenger disse tipsene på alvor. :-)

Ja det går ant å forebygge - og ja jeg er manuell terapeut som har spesialisert meg på bekkenløsningsproblematikk. Det er imidlertid vanskelig å forklare øvelsene. Innlegget blir veeeeldig langt. Jeg foreslår å finne en terapeut som kan instruere i øvelsene. Som jeg har sagt før, det kreves mye egeninnsats - men resultatet blir veldig bra. Det er to viktige prinsipper ved treningen: 1: Lav intensitet. 2: mange repitisjoner. Det er viktig å få tak i og isolere aktivitet i riktig muskulatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...