Gå til innhold

Barnehage i Norge? pease explaine me...hvordan det fungerer med de sa sma????HJELP!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer fra utland, mini skal i barnehage fra 1avgust (hvis han far plass), da han skal vare 1 ar!!! Sa liten biten, hvordan han klarer der? Hva de spiser der sa sma? Skal noen lage mat for dem eller? Hva er med soving? Og det er sikkert han skal ikke ga selv nar han blir ett ar? Hvordan det blir? Hvem skal passe ham? Hjelp!! skjonner ikke hvordan det blir....:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min begynte i barnehagen når han var 9 måneder. det går så fint. ikke vær redd. de som jobber i barnehagen koser med han, leker med han, mater han, bærer på han og passer på at han sover.

du trenger ikke være redd, han kommer nok til og bli passet godt på skal du se :-)

Skrevet

Det går nok bra skal du se, i norge har de visse regler om hvor mange under 3 år de får ha pr 1 voksen.

Noen barnehager kjøper inn babymat, og tillegg, men når babyen er 1 år spiser den jo mye vanlig mat også, brødskive og vanlig melk. Frukt osv.

Når det gjelder soving sover noen i vogna si ute og andre sover i seng på soverom inne i bhg.

De store barna synes det er spennende med små barn i bhg slik at han får venner der, men det er nok litt skumelt og skal lever fra seg barnet i bhg, men de har som regel flinke folk til og passe på de små og de er aldri for seg selv der. Det går nok bra skal du se. Du får sikkert komme på omvisning og se hvordan de har det i bhg du får plass i.

Skrevet

det kan foresten godt hende at du må sende med mat også gir barnehagen han den maten du sender med. det må jeg gjøre. men det er nok et foreldremøte i barnehagen før han begyner der. da får du beskjed om alle sånne praktiske ting.

Skrevet

Det går nok fint, skal du se! :-) Veslejenta mi var også ett år da hun begynte i barnehagen, og hun stråler som en sol når vi kommer inn på avdelingen hennes, hver eneste dag! Det eneste jeg syntes var litt stusselig de første to månedene var at hun ikke var så fornøyd med å leke ute. Men så snart hun lærte å gå så var dét plutselig stas også. Dessuten så er de ansatte (i alle fall i "vår" barnehage) veldig fleksible når det gjelder å tilrettelegge for de aller minste. Jeg prøver å unngå de lengste dagene, men utover det så kan jeg med hånda på hjertet si at vår lille solstråle koser seg i barnehagen!

Skrevet

Svarte ikke på spørsmålene dine:

- Mat: Enten sender du med grøt/brødskiver/det han måtte spise, eller så ordner barnehagen med dette - det finner dere ut i fellesskap

- Soving: Noen barnehager lar barna sove ute, andre inne - min erfaring er at barn er utrolig fleksible og gjør som sine små venner. Personlig liker jeg at barna sover ute :-)

- Hvis han ikke går (noe som er ganske vanlig ved ett års alder) så blir han nok avdelingens lille kjæledegge. I min datters barnehage så er de 3 voksne på 9 barn, så de ser ut til å ha god tid til å kose med de aller minste.

Lykke til! :-)

Skrevet

Hvor kommer du fra? Tenker på at det er mange land hvor de sender veldig små i barnehage ift hva vi gjør her.

Rart at du har "norsk" tegnsetting i innlegget ditt!?

Tror det er et lite lure-innlegg på gang her....????

Skrevet

Hva er norsk tegnsetting?

I land med kort eller ingen permisjon så er det vel mer vanlig at barn blir sendt til dagmamma/andre familiemedlemmer og ikke barnehage, så det er vel ikke rart at det er uvandt for utlendinger at 1-åringe barn blir sendt i barnehage her i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...