Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 I utgangspunktet er jeg veldig imot skrikekurer. Men i dag har jeg vært så sliten og lillegutt (6 mnd) har vært vanskelig hele dagen. Og han pleier å sove greit i 19-tiden. Men i dag holdt jeg på med pupp og legging i 2 timer. Kl. 21 hadde jeg ikke engang spiste middag, var kjempesulten og tenkte jeg nå går jeg ut av rommet og ser om han sovner da. Da begynte han å hyle. Jeg tenkte...ok, vi får se om den berømte skrikekuren jeg leser så mye om fungerer da....Var så sliten og lei (mannen er bortreist i noen dager). Så, etter 10 minutter med skriking gikk jeg inn igjen. Da hadde han kastet opp over hele seg, hylte fremdeles og var vanskelig å roe ned. Følte meg som verdens verste mamma. Så tok han opp, skiftet og badet han og da koste vi oss i stua en liten stund før jeg la han igjen. Han var så sliten det gikk kjempefint å legge han nå, sovnet ved puppen. Nei, jeg må si jeg skal ikke prøve skrikekur igjen!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 flott at du ikke skal prøve det igjen... selv kommer jeg aldri til å prøve det, selv om jeg har en sønn med søvn problemer... Tror ikke ferber er bra, og har lest en del undersøkelser ang dette...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Nå er jeg ingen tilhenger av Ferbers søvnmetode, men det er jo ikke Ferbers du har forsøkt på ikveld. "Den berømte skrikekuren" går ut på at du går inn til ungen med jevne mellomrom, men er konsekvent på at du ikke tar opp ungen, pupper den, trøster den, etc. Så det du har gjort er bare å la ungen din skrike alene til den spydde. Men jeg skjønner at du er sliten, og jeg vet selv hvor ufattelig utslitt man kan bli av å være alene med unger over tid!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Må signere fruen overfor her. Det du har gjort er på ingen måte en såkalt "skrikekur"! Jeg skjønner din frustrasjon, men du kan ikke i et spontant øyeblikk bestemme deg for noe slikt. Du må være konsekvent, superinnstilt og for all del gjøre det når mannen din er hjemme! Håper dere finner ut av det:)
Gjest NydeIig Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 så forskjellen er at de som praktiserer skrikemetoden lar ungene ligge der i spyet? eller er det helt utenkelig at de kunne spy, fordi det ikke ville passe inn med metoden?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Som flere over her har skrevet, ser det ikke ut til at du vet hvordan Ferber-metoden går ut på. Det er ikke, som du tror, å la ungen skrike alene i ett kjør til han/hun "gir opp og skriker seg i søvn". De såkalte skrikekurene går ut på å være tilgjengelig som voksenperson, og ikke la ungen skrike alene i lang tid. Du skal i stedet gå inn med jevne mellomrom, bare noen få minutter mellom hver gang (det må vurderes litt skjønnsmessig, fra unge til unge). Poenget er at du bør overholde dette intervallet (kikk gjerne på klokken, fordi bare 1 min skriking kan virke uutholdelig lenge...).Etterhvert kan du øke intervallene. Du kan trøste når du går inn ved å snakke rolig til barnet og vise at du er der for han/henne, men skal helst unngå å ta det opp ol.
Legekjærringa Skrevet 15. mars 2008 #7 Skrevet 15. mars 2008 Kjære deg! For det første skal du ikke bruke Ferbers som en straff for at han har vært sutrete en dag og fordi du er sliten. For å gjennomføre en slik metode så må du lese og forberede deg. På dagen/kvelden skal det være en hyggelig stund for barnet. Tydelig han har sagt i fra at han ikke hadde det så greit....og når han hyler og du bare går i 10 min!!!, ja da skjønner jeg at han ble frustrert, redd og om det er derfor han kastet opp eller om han prøvde å si til deg at han hadde vondt i magen med den hylingen vet jeg ikke. Du skal aldri bruke Ferbers hvis ikke ungen er HELT frisk og fornøyd. Dessuten må du ha samme kveldsrutine og følge det til punkt å prikke (ihvertfall under bruk av metoden) for å gi tydelige svar om at det er natta. Du har misforstått helt ang Ferbers. Det er ikke noen kur hvor du lar ungen skrike sånn. Det er en metode hvor du gir tydelig svar om at "nå er det natta og du skal sove, at du vet hva som er godt og best for han...sove og finne roen og søvnen selv". Vise at du er i nærheten og babyen er ikke alene. For du viser deg med gjevne mellomrom. Du kan selvfølgelig få en protest på nye rutiner, men det er ikke meningen at det skal være hysterisk skriking. Første gang skal du gå inn etter 3 min!! Ikke 10, og ditt kroppspråk har nok sagt noe annet enn dette; "du har vært vanskelig i dag - jeg klarer ikke å tolke hva som feiler deg, mamma er sulten og sliten, så nå skal du i seng og du kan bare ligge der du i 10 min og ordne deg sjøl". Jeg er helt enig med deg; du bør aldri benytte denne metoden. For da må du faktisk forberede deg og gjøre det ordentlig...ikke for deg, men for ungens skyld...for slik du faktisk gjorde det så skremmer du babyen istedet for å gi tydelige svar og trygghet. Jeg har benyttet denne metoden og ungen min er trygg og glad for å legge seg. Det ble ikke sånn skriking som jeg fryktet også. Litt sutring men det var minimalt. Har benyttet Ferbers for å finne søvnen selv ved legging om kvelden. Nå legger jeg han ned og det er en hyggelig stund. Han smiler mot meg og sparker entusiastisk når jeg legger han. Jeg smiler tilbake til han. Snur hodet til siden før jeg har fått dyna rundt han. Legger han lys våken og han finner roen selv og sovner innen 5 min. Det er da jeg går inn for å se om han er våken eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #8 Skrevet 15. mars 2008 Skrev jeg ikke at jeg ikke er fan av Ferbers søvnmetode? Personlig synes jeg ikke noe om å la ungene skrike seg i søvn på den måten, og lar ikke mine hyle til de spyr, skrikekur eller ikke. Påpekte bare at det ikke var noen Ferbers HI hadde kjørt igår. Dersom du ikke ser forskjellene mellom Ferbers og HIs skrikekur, nydelig, foreslår jeg at du tar deg ekstraarbeidet med å google ferbers.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #9 Skrevet 15. mars 2008 Ok, jeg skjønner nå at jeg har gjort det helt feil. Men det har likevel skremt meg, slik at jeg nøler å prøve på den riktige måten. Har fremdeles kjempe dårlig samvittighet for at jeg gjorde dette. Han har glemt det og er like blid som alltid, men jeg har ikke glemt det! HI
Legekjærringa Skrevet 15. mars 2008 #10 Skrevet 15. mars 2008 du trenger ikke å ha dårlig samvittighet. Barn tåler en del. Jeg har i desperasjon gjort det samme i enkeltepisoder. Han er ikke "skadet for livet" hvis du tror det. Han ble sikkert litt skremt men viser deg nå at han har det jo kjempebra og er så fornøyd....så spill med å og spe på med mye kjærlighet og oppmerksomhet så får du kanskje bedre samvittighet. Og hvis du noen gang tenker tanken på å gjennomføre ett opplegg så anbefaler jeg deg å skaffe så mye info som mulig og være forberedt. Lage et plan :0)
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #11 Skrevet 15. mars 2008 Hjelpes, at folk ikke setter seg inn i sånne metoder skikkelig før de gjør noe så drastisk!!!! Ikke rart det er mange med psykiske skader hvis det er sånn foreldrene har holdt på!!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #12 Skrevet 15. mars 2008 Unnskyld meg, dette er første gangen jeg har gjort dette, det er ikke sånn jeg vanligvis "holder på". Jeg er ellers ganske så gjennomtenkt. Så ikke kom til meg med ungen min er psykisk skadet. Det er virkelig verre ting enn å la ungen skrike i 10 min. I gamle dager (fram til 70-tallet) lot de ungene skrike i timesvis, og selv om jeg synes det er forferdelig, så overlevde de også. Noen må forlate leiligheten og la kolikkungen skrike for seg selv framfor å gjøre ungen skade. Eller kanskje du har en perfekt unge som alrdi utfordrer deg på noen som helst måte og du har gjort alt perfekt absolutt hele tiden? HI
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #13 Skrevet 15. mars 2008 H*n har nok ikke glemt det.. Barn på 6mnd har en hukommelse på 2 uker. Men alle kan gjøre feil:\
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #14 Skrevet 15. mars 2008 Greit, du gjorde en feil. Det går nok bra. Men dette bør være til skrekk og advarsel for andre førstegangsforeldre som hører på dårlige råd fra foreldre/besteforeldre, av typen: 'la han skrike, ellers blir han bortskjemt' og 'de styrker lungene med skriking'. Hårreisende!!!!
Impulsiw Skrevet 15. mars 2008 #15 Skrevet 15. mars 2008 Ehhh... anonym 16:18 Synes du er direkte usaklig.. har unger på 19 og 22 år og begge måtte "gråte" seg i søvn noen få ganger når de var babyer.. Det er fullstendig funksjonsdyktige i dag. MAKAN.... lage dårlig samvittighet på folk sånn!!! Til og med i flere barnebøker står det at du kan la barnet gråte i 10 minutter før du gjør noe... De tar ikke skade av det. I beste fall sovner de før 10 minutter har gått. Mange foreldre må høre på dette hver dag fordi de har unger som har vanskelig med å skjønne at natta er natta... Selv har jeg vært heldig...de har stort sett lagt seg uten problemer. Men er babyen overtrøtt...kan det bli gråt uansett... I går kveld lå lillegutt mellom oss i senga et par timer mens vi så TV.. han koste seg jo veldig...Så skulle vi flytte han over i senga hans (tett ved min side av sengen) og han skrek og skrek..ville ikke. Så vi tok han opp og koste.. la han igjen og han skrek... Jeg dro senga hans helt inntil min seng...holdt han i hånda... mens han gråt.. koste kinnet hans og trøstet... før det var gått ti minutter sloknet han (det virker som det går lenger tid når de gråter). Han sov ti ti over seks i morges.... Man må prøve å lytte til hva babyen sier og hva den trenger...noen ganger er det faktisk søvn mer enn noe annet..
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #16 Skrevet 15. mars 2008 Du høres ut som bestemoren min, førti. "La han skrike, han tar ikke skade av det". Litt gammeldags kanskje! Jo de kan ta skade av det, de kan bli redde for å bli forlatt, generelt redde for å være alene, fordi de vat at ingen kommer om de skriker...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #17 Skrevet 15. mars 2008 Da jeg var liten, husker at jeg at jeg var mye redd om kvelden, men mamma stengte døren og slo av lyset, var ikke snakk om noe annet. I dag kan jeg ikke sove alene lenger, får angst av det, blir så redd..... En kan da ikke la ett lite barn ligge å gråte slik.
Impulsiw Skrevet 15. mars 2008 #18 Skrevet 15. mars 2008 Og du høres ut som en ung mor som "krampaktig" forsøker å oppdra barnet etter boka. Du vil etter hvert som du får flere barn forstå at det ikke går... Du klarer heller ikke å lese hva jeg skriver. Du skal ikke bare la barnet gråte... man er jo der!!! Du får prøve å få kontroll over hormonene dine så vil alt gå bedre for deg også. Dessuten var min bestemor en meget klok dame!
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #19 Skrevet 15. mars 2008 Stakkars førti, hun ER jo gammel, ikke rart hun er gammeldags!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #20 Skrevet 15. mars 2008 Ja, jeg er en ung mor som er opplyst og opptatt av at barnet mitt får det best mulig. I motsetning til deg, er jeg intelligent:) Du er ikke bare gammel, du er ei skrulle også. Sier først en ting, så en annen... Og du har jo bare IKKE peiling.
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #21 Skrevet 15. mars 2008 Barn som blir mishandla blir jo mennesker de også, på samme måte som de som har blitt "utsatt" for ferber. Dårlig argumentasjon å komme med "at de blir mennesker de og når de blir store". ' Huff!
Impulsiw Skrevet 15. mars 2008 #22 Skrevet 15. mars 2008 For å si det sånn så har ingen av mine barn klaget da... De er fornøde glade personer... ikke er de mørkredde heller. De som er mishandlet har vel en historie å fortelle?? Er langt fra mishandling til å gråte i 3 minutter før man sovner noen ganger når man er baby... Skremmende når folk er så sort-hvite i tankegangen.. Men det er jo typisk de helt unge uten livserfaring.. De har jo ikke argumentasjonens gave på sin side og må gå til personangrep eller tolke inn andre ting enn det egentlig står... trist...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #23 Skrevet 15. mars 2008 ææ,førti!! Som om du aldri går til personangrep på andre her som mener noe annet enn deg. Det virker ALLTID som du tror du har rett å vet best!
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #24 Skrevet 15. mars 2008 Vil først bare si at jeg ikke liker noen skrikekurer, deriblant ferber, MEN jeg sier ikke at de som har prøvd/brukt metoden har gjort noe feil av den grunn. Skrikekurer bare passer ikke for meg, og heller ikke jenta mi. Jenta mi er nå 9 mnd og har hele veien sovet veldig urolig. Vært "vanskelig" å legge, ha vokna masse og spist mye på natta. Men jeg har helt siden hun ble født vært helt sikker på, BOMBESIKKER på at hun ikke skulle utsettes for noe slikt fordi hun ikke hadde taklet det. Mange sa imot meg, deriblant familie og helsesatsjonen, men jeg har ikke engang vurdert det et sekund. Hun har fått holde på som hun har villet, har fått spist seg i søvn om hun vil det, og sover sammen med meg enda. I manges øyne har jeg gravd min egen grav, har ødelgat fremtiden til jenta mi og må holde henne i hånda til hun er iallfall ferdig på videregående. For noe BULLSHIT å komme med!!! Noen er bare så lite aksepterende ovenfor andres valg at jeg blir helt kvalm! Det er helt fantastisk for de som har sovebarn, og for de som har fått suksess etter ferberkuren og andre kurer, men for meg er det fantastisk å få gjøre som jenta mi vil, å få henne til å føle seg trygg og få henne til å klare å roe seg selv og sovne selv på SIN EGEN MÅTE!!! For det er det jeg gjør. Jeg vil ikke tvinge på henne noe jeg vet hun får vondt av og blir redd av. Vi har prøvd mye rart for å se om det har bedret søvnen hennes, som sovepose, smokk, mme, grøt, kosebamse, lys, ikke lys, endre dyne, madrass,mykere eller hardere, sovepose, nattøy, sove alene, sove med oss, kaldere eller varmere........ Ingenting hjalp, hun fortsatte som før. Noen netter kan hun sove veldig godt, de fleste våkner hun i snitt hver 2 time. Men en dag så bare aksepterte jeg henne for den hun var. Hun er bare sånn. Hun er ikke et sovebarn. Og idet vi ble roligere ved legging og ikke stressa med å få henne til å sove, da gikk det SÅ MYE BEDRE! Hun kan ikke bare legge seg og sovne "fort og gæli", hun trenger tid på å roe seg selv, hun må rase ferdig og få ut all marken i beina sine før hun sovner. Og hun trenger å vite at det er helt greit å gjøre det. Det ble kjempelangt det her, og jeg høres kanskje sint ut, men så MANGE har sagt til meg at skrikekur er det eneste riktige, men for OSS, så er det ikke det. Det føles bare helt feil. Og jeg vet at det hadde vært mislykka, og vi hadde sittet igjen med en dårlig opplevelse. Ferber og andre sovekurer må være gjennomtenkt før man prøver det!
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #25 Skrevet 15. mars 2008 Barnet ditt har det helt sikkert fint nå HI, du er ikke en dårlig mor. Vi prøver og feiler alle sammen. Førti: Har du en bachelorgrad i safunnsvitenskap innen psykologi og ledelse? Du virker som du har et utrolig behov for å rakke ned på å kontrollere andre, rart med en sånn utdannelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå