Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 hvordan kan en få hjelp med slike problemer. Hos lege, eller må man til psykolog? kna lege skrive ut antidepressiver? noen erfaringer med slike problemer og små barn, og med antidepressiver og amming?
oblix Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Dette er noe du går til legen med. Han kan henvise deg til psykolog. Både lege og psykolog kan skrive ut medisiner til deg, men er vel vanlig at legen gjør det. Tror ikke du kan ta antidepressiver hvis du ammer. Har selv vært gjennom dette, så vet jo litt om det!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 De fleste kommuner har psykiatritjeneste hvor det jobber psykiatriske sykepleiere. Kanskje du kan ta en telefon og høre. Ofte trenger man ikke henvisning fra lege, kan hende det holder med din egen henvendelse når du ringer. Er litt forskjellig fra kommune til kommune. Vet jo ikke hva slags angst/depresjoner du sliter med og derfor vanskelig å si så mye mer. Legen kan henvise deg til en psykolog, men er ofte lang ventetid. Kan også henvende deg til Universitetet i de store byene, psykologisk fakultet. De har studenter som er ferdige og som skal prøve seg i praksis. De driver ofte poliklinisk og behandlingen er gratis. Ønsker deg masse lykke til og håper at du får den hjelpen du trenger.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Noen leger kan sikkert hjelpe. Men det kan hende legen vil henvise deg til psykolog/psykriater. Ja lege kan skrive ut antidepresiva, hvis h*n mener det er behov for det. Hvis du sliter, vil jeg råde deg til å dra til legen. Å få hjelp er bedre for deg og barnet. Jeg måtte kutte ut medikamentet, da jeg ville amme. Men det finnes sikkert noe man kan ta når man ammer også.
oblix Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Det tok en uke fra jeg var hos legen til jeg fikk time hos psykolog, så det gikk ikke lang tid nei. Anbefaler deg å reise til lege først jeg, slik at han kan finne ut av tilstanden din og se hva du trenger. De fleste reiser til legen sin først.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Jeg har fått god hjelp gjennom psykoterapi. Slet med depresjon og panikkangst. Det var så vanskelig å få time (lang ventetid) hos psykolog den gangen derfor valgte jeg en gestaltterapeut. For meg var det veldig konstruktivt og en meget positiv erfaring. Dersom du er interessert kan du lese litt om psykoterapi på: http://www.ngfo.no/ Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 HI Takk for fine svar. tror jeg tar en prat med lege i første omgang. Har slitt med angst fortrinnsvis med panikkangst tidligere og kjenner det kommer snikende når jeg er sliten. Føler meg ikke så verst nå, men er redd for at det skal bli verre i perioder jeg blir veldig sliten og at det skal gå utover gullet mitt. Har gått på Cipralex tidligere, men det skal vel ikke tas med amming..Men hjelper at flere har erfaringer, selv om jeg selvsagt ikke unner andre å ikke ha det bra.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #8 Skrevet 15. mars 2008 Hei! Hos meg hang begynnende depresjoner sammen med den nye rollen som mor, masse hormoner og stor mangel på søvn. (På tross av at babyen sov) Legen skrev ut resept på innsovningstabletter, men foreslo også antidepresiva som at annet alternativ, da også det gjør at man sover bedre. Med førstnevnte kunne jeg fortsette ammingen, så det var et naturlig valg. I tillegg har jeg gått til jordmor (annkommet hennes kontor nesten gråtende). Ikke helt hennes ansvarsområde, men hun er en super dame som lyttet og tok meg i mot med svært åpne armer. Etterhvert henviste hun meg til et prosjekt her i kommunen som går på forebygging i forhold til psykisk helse. Fikk da time hos psykologen der og jordbor ble med :-) Tilbudet er i tillegg gratis, men tror defærreste kommuner har det. Sist vi var hos HS spurte også hun om jeg ønsket å bli satt opp på en ekstra time hos henne :-) Jeg har vært ærlig og åpne rundt det hele, og det har ført til god oppfølging. Går også jevnlig til fastlegen, og også han er svært sympatisk og støttende. Nå begynner jeg å storkose meg med babyen og føler at jeg har overskudd til henne :-) Jeg har aldri vært dempimert før graviditet/fødsel, så kanskje det er litt annerledes hos deg. Håper likevel mine erfaringer kan hjelpe deg.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #9 Skrevet 15. mars 2008 Angående antidepressiva og amming - Jeg fikk nettopp utskrevet cipralex og legen haddeingen betenkeligheter angående amming. Det er ikke bevist at det kan skade barnet under amming ettersom minimale mengder går over i melka og det ikke er påvist skader med de såkalte nye SSRI medikamentene. - Det er kun i forbindelse med svangerskap at det frarådes sterkt, da det kan skade fosterets utvikling. - Jeg velger å stole på helsepersonell, men om du er i tvil om ammingen er det slett INGEN skam å gå over på morsmekserstatning. Dette er en helhetsvudering du burde ta sammen med fastlegen din eller en eventuell psykiater du vil bli henvist til. - Du vil antakeligvis bli forspeilet terapi før medisiner, og teapi er et must om du senere velger å begynne på medisiner. Medisiner fungerer best om du også får jevnlig oppfølging av terapaut - og motsatt, - er min erfaring. Ønsker deg lykke til, føler med deg, - har hatt fire tøffe mnd og nå var det virkelig på tide med medisiner. Håperdet ordner seg for deg. Klem fra ei som vet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå