Håpefull mamma Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 hva er normal blodprosent til et barn på 2 1/2 mnd? jenta mi har 8,2 i blodprosent. vet det er lavt, men lurer på hva normalen er.
Legekjærringa Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 oi, det er vanskelig siden de er så små. Vet at ref. område til barn 1-3 år er 11-14, altså litt lavere enn voksne kvinner.
velsignet med to Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Normalen for de mellom 8 dager - 3 mnd: 10.0 - 20.0 g/dL
Legekjærringa Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 9,4-13 tror jeg er ref. verdien. Den går ned etter fødsel da den er relativ høyere, for så å falle og stige igjen. Spebarn kan vist ha lavere normalverdi. Men i forhold til dette må du spørre legen din mer spesifikt.
mumimammaen Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Er 8 lite? prinsessa mi hadde lav plodprosent da ho ble født. vi fikk ikke dra fra sykehuset før den lå på over 4. da målte di 3timer etter mat. er det såååå store forskjeller på alder??
Legekjærringa Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 sikker de snakket om blodprosent Hb og ikke blodglucose...?
mumimammaen Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 ja de sa blodprosent. tok blodet i samme apparat som de gjorde på meg da je gikk gravid.
Legekjærringa Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 apparatet for blodprosent og glukose ser helt likt ut (rødt). HemoCue. Blodprosenten stiger ikke 3 timer etter måltidet...derfor spurte jeg.
gubevarremegvæl Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Til HI, så har du fått svar fra de andre her. Jeg går ut ifra at du blir fulgt opp på den lave blodprosenten. 8,2 er lavt uansett kjønn og alder, men det behøver jo ikke være mer alvorlig enn at hun har en jernmangel. Og til mumimammaen - det er blodsukret (blodglucose som noen nevnte over her) de har målt på barnet ditt - blodprosenten endrer seg ikke etter matinntak. Det er veldig vanlig at det blir målt på nyfødte .. god påske
mumimammaen Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 hehe. da er sikkert je helt i ammetåka. begynnte nesten å bli bekymret her. men da trenger je jo ikke det.
giggsi Skrevet 14. mars 2008 #11 Skrevet 14. mars 2008 Jeg tror jentami hadde blodprosent rundt 8 da hun fikk blodoverføring og 12 etterpå. Du ser det på dem om de har lav blodprosent.Da blir de bleike og slappe.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #12 Skrevet 14. mars 2008 Ehm.. dette er bare for å pirke men: For å få blodprosenten må du multiplisere hemoglobintallet med 7.. Jenta tli HI har 8,2 gram hemoglobin pr 100 ml blod. Ganger du det med 7 får du en blodprosent på ca 57. Når det er sagt, så ville jeg tatt dette opp med en lege. Det er vel en grunn til at denne blodprøven er tatt, og da har du krav på informasjon om prøvesvarene i ettertid også. 8,2 er lavt for et voksent menneske, jeg har ikke kunnskaper om hva som er normalen for babyer. Men de har jo overskudd av røde blodlegemer (og dermed Hb) etter fødselen, kan jo hende at de ligger lavt som en naturlig følge av at kroppen bryter ned overskuddet de første månedene etter fødselen? Ring legen på mandag og spør!
Håpefull mamma Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 15. desember 2008 HI her... Ville bare fortelle dere at Andrea har en sjelden kromosomfeil som er årsaken til den lave blodprosenten. hun blir snart 1 år, og vi måler den ofte fortsatt. har rekvisisjoner hjemme, så vi tar når vi vil. vært innlagt opptil flere ganger for blodtransfusjon. bare for de som lurte:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå