Gå til innhold

Noen jenter her som er gift/samboer med en odelsgutt eller er odelsjente selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min skal overta gården til foreldrene hans om en stund, og jeg lurer på om det er noen jenter her inne som har vært med på den prosessen, og hvordan det har blitt løst. Er dere tinglyst med en halvpart i gården, eller har det blitt skrevet særeieavtale for den som overtar på odel? eller en annen ordning?

Takknemlig for svar!

Skrevet

Er odelsjente! Vi tenker å ta over om to år, men vi har ikke diskutert hvordan vi skal gjøre det. Hvordan tenker dere å gjøre det?

Skrevet

Han har sagt fra seg odelen:) Hadde vi tatt over hadde jeg ikke fått noe av gården, men alt hadde gått til vårt eldste barn eller den av barna som fikk odelen gjennom særeie. Vi har snakket om det og ble enig i at vi skulle investere i noe som bare var mitt gjennom særeie t.d hytte eller leilighet i byen. De som tar over gjør det på samme måte.

Skrevet

Vet ikke hvordan det blir enda, men det JEG hadde tenkt var å tinglyse oss med en halvpart hver, men det er ikke hva foreldrene hans ønsker, de vil ha gården som kjæresten min sitt særeie med en kontrakt hvor det står at jeg skal få tilbake det jeg har ført inn av verdier dersom det skulle ta slutt. Dette mener jeg blir feil fordi jeg ønsker å ha samme rettslig stilling som om vi hadde kjøpt et hus på markedet, med det unntak at dersom vi ikke skulle få barn vil familien hans overta etter vi frafaller. Med en særeieavtale tror jeg konsekvensen ville bli at når vi gifter oss og dersom han skulle dø før meg, vil hans familie arve gården slik at jeg blir kasta på hue og ræva ut, i verste fall!

Vanskelig dette syns jeg, det eneste jeg ønsker er å sikre meg ved et eventuelt brudd eller skifte.

Skrevet

Her er det sikkert lurt å kontakte advokat, slik at du kan sikre deg på annet vis. Odelsloven er ganske komplisert, og såvidt jeg vet er vel det viktigste med den at gården ikke skal deles opp. Søsken til odelsbarnet må kjøpes ut til odelstakst, og jeg tror nok ikke du kan regne med å få tinglyst noen eierandel i en gård med odel for å sikre deg ved et evt. dødsfall/brudd.

Dersom dere har barn sammen, vil vel deres eldste ha odel etter faren og ved et evt. dødsfall da sitter vel du i uskiftet bo på gården frem til en evt. overtagelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...