Gå til innhold

middags spørsmål... baby rundt 6 mnd +/-

Anbefalte innlegg

Skrevet

lager dere hjemmelaget eller gir dere middags glass?

jeg har til nå gitt glass fordi tulla mi har ikke villa hatt most potet. hun e nå 6 mnd og det et jo tiden for flere smaker... men hun gulper ennå en del,og det setter jo noen alvorlig stygge flekker på alle kærne hennes:(

hvordan gjør dere det,og hva lager dere til babyer på rundt 6 mnd? lager dere for en uke av gangen og har på fysen ?? mange spm her, men er veldig nyskjerrig på hvordan andre gjør det...

hun har fått middag i en god mnds tid, og det går ned på høykant,men kommer opp igjen også... selv om hun bare sitter på fanget...

setter stor pris på svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg lager middag til mini (7 mndr) selv. Lager for 1 mnd om gangen og dypfryser. Da lager jeg ca 15 porsoner av et slag og ca 15 porsjoner av et annet slag, sånn at han ikke spiser det samme hver dag.

Hittil har jeg laget kjøttdeig, ørret, kylling og storfelever, blandet med potet, grønsaker og litt matolje. Kutter alt i biter og koker det (kjøttet må kokes i egen kjele, men poteter og grønsaker kan kokes sammen). Så kjører jeg alt sammen med olje i hurtigmixeren. Fyller opp passe porsjoner i frysebegre (sånne som egentlig er til morsmelk er kjempefine) og avkjøler i vannbad før jeg fryser ned. Veldig enkelt hvis vi skal bort en dag. Bare å ta med i stelleveska, så tiner det på veien.

Et tips når hun blir litt større og vil ha mer smak, er å kjøpe en boks med skollede tomater og blande sammen med kjøttdeig, gulrøtter og poteter. Kok alt sammen og mos til passe konsistens. Mini er kjempeglad i det.

Skrevet

tusen hjertelig takkfor svar!!:)

Skrevet

Hvis du går på matportalen.no så kan du gå inn på en link som heter "råd til spesielle grupper" eller noe i den duren. der går du så videre til spedbarn. Litt langt ned på siden der er det igjen en link til et hefte du kan laste ned. "Mat for spedbarn" heter det. Jeg fikk det heftet på helsestasjonen, og det er veldig mange fine oppskrifter og tips der.

Ble kanskje litt rotete, men skjønte du meg?

Skrevet

Du kan også gå inn på barnemat.com

Der står det også en del. Vi har ikke begynt med middag ennå, men regner med at vi kommer til å lage en del selv og fryse ned.

Skrevet

jeg har også en skikkelig gulpe-baby. Ikke la hun sitte etter et måltid, men sitte-ligge f.eks i en vippestol. Ikke for mye styr etter måltidet, men la hun hvile litt. Å ligge rett ut har ingen effekt. Hodet må være høyere enn magen, og ingen klemming eller "brett" /press på magen som når sitter rett og ned. De synker jo litt sammen. Lukkemuskelen er ikke helt utviklet og det tar lengre tid for enkelte...dermed gulp....hvis du ikke gir henne for mye da. Da er det en annen sak.

Usaltet smør kan også blandes i hjemmelaget mat, grønnsaker. Eller matolje med f.eks gode Omega 3 er fint. Ser at ofte er konsistensen avgjørende; fløyelsmyk og glatt konsistens faller i smak her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...