Gå til innhold

Nye rutiner ved planlagt ks på Ullevål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ;)

Skal ha planlagt ks til uka og tenkte jeg skulle informere litt ang. nye rutiner ved Ullevål.

Nytt er at alle som skal ha planlagt ks blir kalt inn til et felles info møte uka før snittet. Møtet varer ca 1 !/2 time og holdes av to jordmødre.

Man skal da ikke lenger møte til innskriving dagen før. (De ringer og informerer om dette).

Lege og anestesilege treffer man først tidlig om morgenen den dagen ks skal tas.

Nytt er også at alle som tar planlagt keisersnitt blir liggende på barsel i 3 dager (tidligere var det 5), så sendes man hjem hvis det ikke er spesielle komplikasjoner.

Altså ingen mulighet til å flytte over til hotellet etter et par dager slik det tidligere har vært.

Viktig å tenke over dette når man velger fødested, blei selv litt skuffa fordi det ikke blir hotell på oss.. (Far kan da ikke overnatte og man blir liggende på dobbeltrom).

I og med at det bare blir 3 dager (+ operasjonsdagen) vil de også legge mer vekt på tettere kontakt mellom mor og barn umiddelbart etter snittet for å unngå startproblemer med amming/tilknytning.

(Ammeproblemer oppstår lettere etter ks når kontakten mellom mor og barn blir brutt, tar ofte 1-2 døgn lengre tid å komme igang og dette har også vært en hovedgrunn til at man har blitt liggende så lenge på barsel tidligere..)

Man skal nå få babyen opp på brystet umiddelbart og den skal også bli liggende der mest mulig av tiden mens mor blir sydd.

Tidligere var det slik at man kun fikk se barnet en kort stund, så tok jordmor (og far) det med seg for å stelle det og vente på mor mens hun ble sydd.

Dette var vel det viktigste tror jeg ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde keisersnitt på tirsdag, da var det ennå vanlig innskriving dagen før, der man møtte mange som skulle være med på operasjonen, jordmor, lege osv. Rutinen med at barnet får være med mor mest mulig er kjempe bra, fikk amme allerede på intensiven etter operasjonen og fikk ha han inne mens jeg ble sydd. Ammingen kom fort igang og tre dager er godt nok når det ikke er komplikasjoner, jeg regner med man får være lengre om det er noe. Det kan være slitsomt å bo på dobbeltrom, så egentlig savner man litt ro og fred.

Lykke til alle sammen.

Skrevet

Å så flott at du skriver dette! Velger jeg ks så er jeg kjempeglad for å få ha babyen hos meg en tid. Sist gang fikk jeg knapt vite kjønn før de løp avgårde med henne..

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjempe flott informasjon:)

Jeg skal ha KS 9 april og vi skal på innskriving dagen før og har heller ikke blitt kalt inn til noe informasjonsmøte? Det kan kanskje hende at det tar litt tid før de får innkjørt de nye rutinene....ikke vet jeg....

Skrevet

De ringer deg sikkert, det gjorde de med meg i alle fall. Jeg var også på det møtet HI var på og mitt ks er nå på torsdag, så det varierer tydeligvis (i alle fall foreløpig) om møtet blir én uke i forveien. For meg ble det jo to - har kanskje noe med påsken å gjøre og det kan vel være at det er årsaken til at du ikke har hørt noe. De ringte forresten bare to dager før møtet, så det gjelder å ha tid (men det tar man seg jo i tilfeller som dette). Det var et veldig informativt møte i forhold til det du ev ville fått med det gamle systemet - da venter man utrolig lenge på noen få minutter (og knapt nok det) med de du skal møte. Har vært gjennom det før og det var egentlig bortkastet tid, husket at jeg snakket med anestesilegen og det var vel det, ingen andre og hele dagen gikk med på å sitte og vente på denne mannen inne på et eller annet bøttekott. Så, dette er mye bedre, du hører nok fra dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...