Gå til innhold

Lærer og foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Hei! Noen flere lærere her som har vært i permisjon i juli og tatt ut ferien senere? Jeg gikk ut i perm i midten av juni og ble dermed i "tvungen" perm i juli, og tar da ut ferien min etter permisjonen er ferdig. Har hele tiden trodd at jeg da ikke får noe penger mens jeg har ferie, men det har jeg altså fått, og håper at det er riktig. Hadde jeg tatt ferie som vanlig i juli, ville jeg jo ha fått full lønn da også, så da må det jo stemme at jeg skal ha full lønn når jeg tar ut ferien nå. Håper noen forsto dette og kan bekrefte at det er riktig...:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137148295-l%C3%A6rer-og-foreldrepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg kan forstå er det du skriver helt riktig.

Du har opptjent rett til feriepenger fra året før.

Disse feriepengene ble ikke tatt ut i Juli, fordi du da fikk fødselspenger fra NAV (kanskje utbetalt fra skolen, men denne får det refundert fra NAV).

Når du da senere tar ut ferie, så er dette ferie du har krav på.

Noe annet du må være klar over er at i du kun har krav på feriepenger i de 12 første ukene av hvert år du har fødselspermisjon.

Dette betyr at du neste år (i år?) kun vil få utbetalt ca 8-9/12 av det du ellers bruker å få utbetalt i feriepenger (du tok foreldrepenger fra midten av juni gir vanlige feriepenger for 5,5 måneder, pluss 12 uker gir tilsammen ca 8,5 måneder med feriepenger).

Dette kan du kompensere på to måter:

Det ene er ved å redusere på ferieuttaket, noe som kan gå i ditt tilfelle.

Det andre er å øke skatteprosenten noe, slik at du får mer utbetalt i skattepenger enn du ellers ville fått.

Hei og tusen takk for bekreftende og informativt svar:-) Var klar over dette med at jeg bare får feriepenger av de første 12 ukene av permisjonen, men har ikke tenkt så mye på hvordan man kan kompensere for det. Men vet at det er en god følelse å få igjen på skatten, så tror jeg skal fortsette med å betale bra med skatt, ja;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...