Gå til innhold

Mer om HCG, tvillinger etc. Hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på UL da jeg var 6+1. Da hadde jeg HCG på 8000. Legen sa dette var høyt og at jeg var "veldig gravid".(?) Under den samme UL-undersøkelsen fant legen "noe" ved siden av plommesekken, en annen væskefyllt sekk, men han kunne ikke helt se hva det var, og foreslo det kunne være væske/eller rester etter en blødning (jeg var på sjekk i forbindelse med en blødning jeg hadde dagen før.) Cyste spurte jeg om det var, men det mente han ikke det kunne være,så.

Min venninne hadde 6000 da hun var på UL 6+1. Prøver å finne sider hvor man kan sammenligne HCG-nivå i forhold til eksakt hvor langt man er på vei men det greier jeg ikke finne.

Begynner jo tenke tanken på tvillinger dersom 8000 ved 6+1 faktisk var så veldig høyt, og at den "ukjente" værskefylte posen han ikke greide å identifisere inni der er et "ekstra barn".. Evt kanskje det var en tvilling som ble abortert, i og med jeg blødde sånn dagen før? Og at det han så var "posen" som var igjen etter denne..

Noen som har opplevd noe sånt?

Fortsetter under...

Skrevet

Kopierte dette fra en annen tråd. Etter denne så ligger du jo innenfor normalen, men det er jo uansett spennende. Er en tråd til på siden og hun har jo helt sinnsykt høyt HCG:)

Typiske intervaller for s-hCG under svangerskap:

Uke 3 = hCG på 3 - 40

Uke 4-5 = hCG på 40 - 300

Uke 5-6 = hCG på 80 - 3000

Uke 6-7 = hCG på 2600 - 15000

Uke 7-14 = hCG på 12000 - 290000

Uke 15-18 = hCG på 10000 - 160000

Uke 19-40 = hCG på 5800 - 52000

(Uke 3 betyr 3 uker etter siste mens osv)

Tolkning:

Under 2. til 5. svangerskapsuke fordobles hCG-konsentrasjonen hver 1,5 døgn.

Etter 5. uke forlenges doblingstiden til 2-3 døgn.

Ved ekstrauterin eller abnorm intrauterin graviditet påvises lavere hCG-nivåer

med en mer langsom stigning enn ved normale svangerskap.

Fallende verdier sees ved fosterdød. Halveringstiden er ca. et døgn.

Tvillingsvangerskap gir vanligvis høyere hCG-konsentrasjoner.

Verdier under 5 betyr derfor "ikke gravid", eller at testingen er utført for tidlig

Skrevet

Jeg hadde hcg på 13000 ved 6+2. Følges opp av gyn.pol på sykehuset, og det er ingen som har kommentert at det var spesielt høyt. Mange gyn mener at en enkeltstående hcg ikke kan brukes til så mye annet enn å bekrefte/avkrefte graviditet, da det er så store individuelle variasjoner.

Skrevet

Tusen takk! Nå ble jeg faktisk mye klokere. Da har jeg jo overhodet ikke noe unormalt høyt hcg, da! Fikk liksom inntrykk av at det var så veldig høyt pga han legen.. Men da satser jeg på at jeg bærer på en og ikke to, hehe.

Skrevet

Nei, ditt nivå er vel helt normalt for ettbarnssvangerskap tror jeg=) Jeg hadde en hcg på 172 000 nå på tirsdag (er 8+1 idag), og det var litt i overkant, og var visst veldig typisk for tvillingsvangerskap. Fikk derfor tidlig UL idag, det var helt fantastisk=) =) Men var bare en der inne! Puuuhhh.. To babyer på en gang hadde vært litt i overkant, så nå er jeg litt lettet. Så min konklusjon er vel at hcg nivåer er veldig individuelt, og at det kun er UL som kan bekrefte om det er tvillinger på gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...