Gå til innhold

Utenfor tema, men... Dere som har katt, er det noen sikre tegn på at katta er gravid?? Syns ho er så svææær over magen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ho er jo egentlig ei lita hokatt. Men ho spiser jo masse fisk og kattefor da. Er ho bare blitt feit? Kan man finne ut om ho er gravid? Tegn man kan se etter på pusen? Kunne jo tatt henne med til dyrlegen for en ul da, men er det noe man kan se etter selv?

Hun begynte plutselig å ville ut her etter nyttår (ca midt i januar), sto å skrapa og mjauet på verandadøra for ho ville ut! Det var ikke vanlig til å være pusen vår, hvertfall (liker seg best inne) Har hørt at katter går gravid ca 67 dager, det blir vel ca 9 uker det. I såfall er det vel like før hun føder nå da? Har hørt det ikke er bra om de går over "terminen".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter går gravide i 62-67 dager. Hvis det nærmer seg terminen hennes nå, skal du kunne kjenne på magen hennes om det er små pusekatter der eller ikke. Du trenger ikke å klemme, men holde hånda inntil magen og kjenne etter om det beveger seg. Videre kan du sjekke om hun har melk i spenene sine. Dersom spenene begynner å hovne opp, kan det tyde på at melkeproduksjonen er i gang. Det er og veldig vanlig at kattene vil lage seg en boso når fødselen nærmer seg. Hvis du ønsker at hun skal føde inne (hvilket lønner seg spør du meg), kan du hjelpe henne ved å finne et sted i huset hvor hun kan få være en del i fred. Der kan du vise henne at du legger frem pledd, aviser o.l for at hun skal få ha en fin fødeplass.

Men først og fremst.. Kjenn på magen og sjekk om hun har begynt med melkeproduksjon =)

Skrevet

Har kjent på magen nå, kjenner ikke noe bevegelser der, må man kjenne lenge, eller kjenner man det med en gang, liksom, at det beveger seg der inne? Magen "tyter" veldig ut på sidene når jeg ser katta ovenfra, og henger litt ned under. Puppene "står veldig ut" da!

Skrevet

Kan nok hende at du må kjenne flere ganger.. Det er jo ikke konstant liv og røre i magene våres heller =) Det er vanlig at magen til gravide katter står ut på sidene ja.. Så det kan nok hende at det blir mer enn en pus i huset deres om en liten stund =)

Skrevet

Måtte kjenne på nytt. Jeg tror jeg kjente små dult der inne!!!!! Men det var liksom på ett sted! Ikke overalt liksom. Men uansett, jeg blir ikke overrasket om hun er gravid, sånn som ho rak på gårdene like etter nyttår :P

Skrevet

Vår katt har hatt 2 kull, venter nr3. Ved første kullet kunne vi av og til se og kjenne spark/bevelgelser fra babyene. Men det var ikke lenge før det vart for trangt til at de rørte seg særlig mye! Dette var da ett kull på 7 stk, og hun gikk nesten en uke over termin, så de var store! Ikke hadde hun melkeproduksjon heller før hun fødte! Hun bygde seg ikke noe rede,så hun fødte de på stueteppet vårt! Og stor det var hun!

Men vi har en veldig hormonell katt! Hun er veldig lik gravide kvinner, freser og knurrer over den minste ting;) hehe... det er slik vi har oppdaget graviditetene hennes:)

Skrevet

Hvis hun er drektig er pattene hennes store og lyserøde. Dette blir de når hun er ca tre uker på vei. Det er tydelig forskjell på vanlige patter og 'gravid-patter' ;)

Skrevet

Vår katt er ikke "sint", heller blitt mere kosen...

Skrevet

Pusen vår blei veldig kosete, og når jeg skulle klø hu på magen så bare la hu seg skikkelig til rette, for det var visstnok veldig deilig.

Jeg fant fram en eske, og la inn håndkler. Når hu skulle ha barna, så var hu veldig flink til å si ifra, hu ville ha masse oppmerksomhet, men bare fra meg, ikke mannen min eller guttungen, så det virka som hu "kneip igjen" til de hadde lagt seg. Da kom det fire små.

Skrevet

Hun er garantert drektig dersom hun er 5 måneder eller eldre og har gått ute uten å være kastrert eller fått p-piller.

Husk at katten kan få ny løpetid rett etter fødsel og kan da bli drektig igjen med en gang. Du bør holde henne konsekvent inne i tiden etter fødsel. Husk at kattungene må være hos moren sin til de er 12 uker.

Dersom du skulle ombestemme deg så kan katten kastreres helt inntil fødselen. Dyrlegen fjerner da fostrene. Sier det fordi det blir født så vanvittig mange kattunger på våren.. Det er ikke nødvendigvis så enkelt å finne gode hjem til dem. Og kattemor og barn blir sjelden gode venner når de blir voksne.

Du bør uansett kastrere henne etter fødsel. Katten lever et lykkelig liv som kastrert:)

Hilsen katteier

Skrevet

Vi har allerede funnet gode hjem til 3 av kattungene, dersom pusi er gravid. Vi kommer ikke til å fjerne kattungene. Det er kanskje max to uker igjen av drektighetstiden, og da tar jeg hardt i. Hun skal kastreres etter fødselen ja. :)

• 8 år senere...
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hvis hun er drektig er pattene hennes store og lyserøde. Dette blir de når hun er ca tre uker på vei. Det er tydelig forskjell på vanlige patter og 'gravid-patter' ;)

Vår katt kjenner jeg ikke brustvortene til. Men magen er kjempestor, og hun spiser HELE tiden, store mengder.... Kan det være noe annet? Tenker orm eller noe? :o 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...