Tokatter_USA Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Bortsett fra fasongen? Jeg trodde lompe var laget av potet, lefse av mel, men kanskje jeg tar feil. "Alle" her i byen sier at lefse er laget av poteter, men de har aldri hørt om lompe.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Lompe er laget av potet. Lefse finnes det mange forskjellige typer av, også noen som er laget av potet.
Tokatter_USA Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2008 Takk skal du ha! Men, hvis noen lefser er laget av potet, hvorfor er lompe lompe? Er det bare fasongen og bruken som utgjør forskjellen? Datteren min så på Ivo Caprinos Reveenka forleden. Den gamle kjerringa med nesa i stubben fikk en lefseklining av reven, og Snups sa: "He gave her a quesadilla!"
Gjest irismor Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Både lefse og stomp (lompe) er lagd av poteter. Litt mer mel i lefsene da de er litt "tørrere". Men i utgangspunktet er de lagd av samme oppskrift. Det er bare formen som skiller dem ;-) "Quesedilla" snups er søt da =O)
mayaya Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 lomper er de små og tynne :-p Lefser er i min verden svære. Eller så er de tykklefser, da er de på lompestørrelse i diameter - bare tykke... hehe
petite fleur Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Men har dere smakt vanlig lompe med smør og ssukker? Nam nam, godt til kaffen ;-) He he, den kaffekjerringa;-)
Bøggly Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 Her hvor jeg bor er lefse ofte litt tynnere og har litt mer mel i seg enn lompe. Lefse er must til rakfisk, sylte ol. mens lompe er til pølser og m/pålegg på.
Gjest irismor Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 Supergodt ;-) Har du prøvd med ferske lomper, smør og brunost. Skikkelig tur mat =o)
grå :) Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 der jeg er fra så er lomper og lefser det samme. bare størrelsen som er forskjellig. begge laget på poteter. men da jeg tok heimkunnskap så var plutselig lomper laget av mel. det var virkelig noen tørre greier...
Arb.ledig husmor Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Lefse e kosemat... Ellers e d pølse og lompe.. Men veldig godt med sirup på potetkaker ) Som er noe annet enn det som hete lomper... hehe
Tokatter_USA Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2008 Ingen ende på variasjonene, tydeligvis! Og ingen regler.... Da vet jeg hva jeg skal fortelle amerikanerne. Her er det mange som baker lefse selv, noe jeg aldri har opplevd at noen gjorde i Norge, til tross for at alle damene i familien var store bakere. Hjemme serverte vi lefse rullet sammen med smør og gjetost, hvis det ikke var farmors Vestlandslefse, da ble den servert med smør og sukker. Lompe ble bare brukt rundt pølse. Her hvor jeg bor nå, serveres lefsen med smør, kanel og sukker, og "varme polse" har lefse pakket rundt seg, ikke lompe.
Tokatter_USA Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 14. mars 2008 Forresten, jeg tror ikke det er sant at det ikke er noen regler - det er bare forskjellige regler på forskjellige steder ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå