Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #26 Skrevet 14. mars 2008 har måttet gjøre det på begge mine barn. Mener at det går faktisk ut over sikkerheten dersom mor eller far blir stresset og hele tiden snur seg for å roe barnet underveis.
aanonym Skrevet 14. mars 2008 #27 Skrevet 14. mars 2008 Jeg dømmer deg på ingen måte, men jeg må innrømme at jeg ville ha brukt mye tid og ressurser på å venen barnet til å sitte bakovervendt før jeg hadde gitt meg. Har du prøvd med veldig korte turer først osv?
Gjest Vår08 Skrevet 14. mars 2008 #28 Skrevet 14. mars 2008 Hehe... ser ut som vi bør begynne å presisere hvem vi svarer Lurte på om Tjukkebolla & kine siktet til mitt innlegg... Damene her inne må nesten være i påskemodus, har ikke sett "bilsetetråder" være så rolige før.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #29 Skrevet 14. mars 2008 Ja vi måtte også gjøre det HI:) Hun gråt og var fryktelig utilpass og jeg stresset mens jeg kjørte. Tror det er minst like farlig med en stressa mor som forovervendt sete. Bra dere har funnet det som funker for dere!
atsjo Skrevet 14. mars 2008 #30 Skrevet 14. mars 2008 Førti For å være ærlig leste jeg ikke skikkelig alt som ble sakt over før jeg svarte nei så burde vell ikke skrevet det da. Å jeg skrev jo bare at jeg reagerte på hvordan du skrev det, ikke hva du skrev. Men jeg leste ikke skikkelig. Trenger jo ikke svare tilbake med med ting som ikke har noe med saken å gjøre. venneløs? stortrives med å dømme andre? Kan ikke være trygt å kjøre med en hyylende unge nei, hadde selv ikke klart å konsentrere meg da.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #31 Skrevet 14. mars 2008 Vi og måtte snu setet til fremover da det var helt umulig og ha det bakover og ho bare skrek. Vi opplevde også at det hjalp og at vi kunne kjøre bil igjen. Selvsagt er det best i følge anbefalingene med bakovervendt, men syns man må prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #32 Skrevet 14. mars 2008 Kan si det sånn at vi har jo prøvd nå i 11,5 mnd... Men ingen bedring. Hadde egentlig håpt at det skulle gå over når hun ble større og kunne følge litt med mens hun satt i bilen. Håpte vel at hun gråt fordi hun kjedet seg... Men det ble bare verre og verre ettersom hun ble eldre. Til dere over her så er jeg helt enig i at det ikke er trafikksikkert med en stressa mor og en hylskrikende baby i baksetet. Kan ikke si at jeg har fullt fokus på trafikkbildet da nei... Mye bedre nå, og jeg føler meg tryggere i trafikken etter at vi snudde setet! HI
aanonym Skrevet 14. mars 2008 #33 Skrevet 14. mars 2008 OK. Du kan jo kanskje prøve på nytt om en liten stund, det trenger vel ikke være sånn at setet er snudd for godt. I vår bil kan vi skru av airbagen på førersiden, slik at vi kan ha småtten fremme om vi vil. Nå har ikke det vært nødvendig for oss, siden småtten trives godt bakovervendt, men kan det være en løsning for dere?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #34 Skrevet 14. mars 2008 Hvordan skal barnet sitte og når? Bestemor har bil, men ikke vi.. noen linker som forklarer regler og sånn godt?
aanonym Skrevet 14. mars 2008 #35 Skrevet 14. mars 2008 http://www.tryggtrafikk.no/./?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #37 Skrevet 14. mars 2008 Det er 90% tryggere for barnet å sitte bakovervendt, så hvordan kan noen finne på å utsette bernet sitt for en slik fare????? Dere er klar over at hvis dere frontkoliderer så er det stor fare for at nakken til barnet blir kraftig skadet. Små barn har jo store tunge hoder i forhold til oss voksne. Da vil jeg heller høre på litt grining enn å risikere livet til barnet mitt. FYSJ, skam dere!!!!!!!
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #38 Skrevet 14. mars 2008 Hvordan kan du, litt usympatiske annonym, vite at det ikke er like risikofylt med høylytt grining som fremovervendt sete?
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #39 Skrevet 14. mars 2008 Dessuten risikerer vi alle livet til barna våre når vi kjører med dem, og vi er alle opptatt av å minimalisere den risikoen
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #40 Skrevet 14. mars 2008 holdkjeftpådeg, er du dum eller?????? Tror ikke mange barn har dødd av grining.....eller????
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #41 Skrevet 14. mars 2008 Nei, men jeg vet om et tilfelle der alle utenom sjåføren døde fordi et av barna gråt og pappaen ble distrahert og frontkolliderte med en trailer.
fox`y Skrevet 14. mars 2008 #42 Skrevet 14. mars 2008 2.5 åringen min har sotte fremover siden han var 8 mnd tror jeg d var, av forsjellige grunner(oppkast,pustestopp,gråting osv) jeg var faktisk me i en kræsj oxo å politiet og ambulanse folket sa at d var et utrolig godt sete å han kunne ikke vært tryggere uansett om han satt bakovervent. min søster har hatt begge sine barn,forovervent siden dag 1. minstemann på 8 mnd sitter bakovervent ennå han er 8 mnd å d skal han gjøre så lenge d ikke blir noe som tilsir noe annet. det er jo ikke forbudt å ha barna forover, da har de ikke solgt setene heller da. man må nesten finne ut hva som er best for vær enkelt. greit at de ANBEFALER bakovervent men d skal jo ikke gå utover ungen. Er ikke greit for et lite barn å sitte utspydd heller. jeg selv spydde som en gris når jeg var liten å satt på bil å d unner jeg ingen. kunne ikke kjøre til nærbutikken uten å spyy.. får helt spader når jeg hører folk som brekker seg den dag i dag. ta deres egne valg og stå for de. ikke bry dere om fordommer for d florerer av dem. vist du syns d er et riktig valg for dere så er d d:)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #43 Skrevet 14. mars 2008 Anonym 9:47: Tror du bør lese tråden en gang til... som flere påpeker her, høylytt grining = ukonsentrert sjåfør, noe som øker risikoen kraftig for at noe skal skje. Støtter HI - synes det høres ut som et veloverveid og fornuftig valg. (Ideelt sett burde vi sittet bakovervendt alle sammen, både barn og voksne, i tilfelle frontkollisjon.)
Maaaren Skrevet 14. mars 2008 #44 Skrevet 14. mars 2008 Gud,så mange tåpelige svar mot det å sette ungen framover! Det finnes faktisk bilseter som er forovervendt,og det har babyer vært trygge i i maaaaange år frem til nå! Disse bakovervendte setene er "det siste nye",og for all del de er nok bra på sin måte de også. Men er det noen som har tenkt over at; Hvis du er uheldig og kræsjer,så kan ungen like gjerne bli kvalt i det bakovervendte setet hvis setet blir presset mot ryggsetet det er vendt mot....Det er fordeler og ulemper med alt,men kan en egentlig si at en er trygg i bil noen gang???? ....men har aldri hørt om barn som har blitt kastet ut frontruta,eller barn som er blitt kvalt...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #45 Skrevet 14. mars 2008 "det siste nye" - så nytt at Trygg trafikk ikke har hørt om det engang?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #46 Skrevet 14. mars 2008 La det være klart: I en kollisjon er bakovervendt sete tryggest! Det er ikke noen 'trend', det er en anbefaling basert på solid forskning og testing. Se denne så skjønner du forskjellen: http://www.tryggtrafikk.no/filestore/bib_forovervendt-bakovervendt.mpg Dette er IKKE ment for å skremme de som har snudd setet etter å ha vurdert for og imot, og jeg støtter fortsatt HI sitt valg fordi det viktigste er at hun kan konsentrere seg om kjøringen. Men det er farlig å tro at det er hipp som happ hvilken vei setet vender.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #47 Skrevet 14. mars 2008 Postafen kan gis barn mot reisesyke fra 1år i flg felleskatalogen, kan kanskje være et alternativ når barnet er 1år? Jeg var alltid bilsyk når jeg var liten selv på korte turer, men hvis jeg fikk reisesyketablett ble jeg ikke kvalm og jeg sov godt nesten hele turen, så da ble det ikke kjedelig å kjøre bil heller.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #48 Skrevet 14. mars 2008 La være å kjøre da kjerringer, hvis dere ikke klarer å kjøre hvis barnet gråter....åssen skal det gå senere med dere når barna blir større og kanskje maser og krangler baki der, kjører dere av veien og omkommer alle mann da eller??? Da ville jeg latt bilen stå!!!! Hvis barna ders surver over at de må ha bilbelte på seg, så skal de vel få lov til å sitte uten å da???? DET ER SIKKREST Å SITTE BAKOVERVENDT!! Få det inn i de små skallene deres da damer!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #49 Skrevet 14. mars 2008 HI: Jeg skjønner deg godt. Når ungen er så tydelig utilpass og bilsyk, er det ingen annen mulighet, og forovervendt sete er jo ikke så farlig, da. Da hadde det aldri vært lov å bruke det. Førti: Deg skjønner jeg ikke helt. Du skriver at du har hatt barnet på fanget i bilen (eller misforstår jeg?). Det er noe heeelt annet enn å ha barnet i forovervendt bilsete. Min unge har også periodevis grått masse når vi har kjørt bil. Det er vondt å høre på, men jeg hadde aldri, aldri tatt sjansen på å ha henne på fanget.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #50 Skrevet 14. mars 2008 Så hyggelig du var i dag da. Jeg har eldre barn, og litt mas fra dem er virkelig ingenting mot uling fra en ettåring. Er det så vanskelig å forstå at noen vurderer risiko annerledes enn deg? Slikt må nødvendigvis være en totalvurdering, særlig hvis man er en stor familie. Det sikreste er å la bilen stå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå