Gå til innhold

Andre som har vært nødt til å gjøre dette???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snudd bilstolen, så nå sitter den 11 mnd gamle jenta mi fremover vendt i bilen. Slakt meg den som vil!!

Etter uttallige turer med hylskriking i baksetet uansett om noen satt der med henne eller ikke, og med flere tilfeller av oppkast under lengre turer, bestemte vi oss for å prøve å sette setet fremovervendt. Jenta blir jo bilsyk!!! Det heter seg at de ikke skal bli det når de er så små, men jeg kan ikke forklare oppførselen hennes og spyinga på andre måter. Nå sitter hun så fornøyd og ser fremover, og hun har ikke klaget en eneste gang siden vi snudde setet!!

Andre som har opplevd dette??

Skrevet

Ja vi måtte gjøre det med snuppelura våres, og det var enda tidligere en din. Hun var vel 6-7 mnd når vi gjorde det.

Hun kastet opp hver gang vi var ute å kjørte bil om det så bare var i 15 min, så etter at vi snudde stolen så hadde vi plutselig en glad og fornøyd unge som syns det var kjempe ok å kjøre bil.

Så jeg kan underskrive på at små barn kan bli bilsyke:)

Skrevet

Vi burde egentlig gjort det for lenge siden, for første gangen hun spydde var hun 8 mnd. Stakkar liten! Ikke rart hun har grått og vært utilpass hver gang vi har kjørt bil! Men jeg har trodd på det de sier om at hun ikke kan bli bilsyk, men der tar altså ekspertene feil!

HI

Skrevet

Jaja... er ikke min unge, så jeg driter i det... er hodet til din unge som havner i frontruta om dere skulle frontkollidere!!!

Skrevet

Syyyyke, syyyyke anonym!!

Skrevet

Det var ikke mulig for deg med din lille hjerne å formulere dette annerledes?? Og takk og pris for at min unge er min unge, sånn at det er jeg som kan ta vare på henne! Vi kjører minst mulig nå etter vi satte setet den veien, vi kjører forsiktig og ikke på motorvei. Så du mener jeg skal sette henne bakovervendt, la henne gråte hysterisk hele turen og så kaste opp av kvalme og uvelhet????

Skrevet

Jeg forstod det! :)

HI

Skrevet

Det finnes bilseter som er beregnet for å sitte forovervendt.... Går an å investere i et nytt slikt ett?

Skjønner godt dere blir fortvila..min sønn 4.5 måneder gråter ALLTID når vi kjører bil. De to andre sovnet!! Så han har vært så lei seg at jeg har tatt han på fanget....

Ja han kunne havnet i frontruta... men jeg orket ikke høre den såre griningen hans... Så vi kjører ikke mye bil lenger for å si det sånn.

Ellers har ungen det bra... han får riktig ernæring i alle fall :o)

Skrevet

Ellers så har jenta mi det bra hun også!! :) :) Godt skrevet! Kjører minimalt vi også, og det er sjelden det blir noe mer enn en tur til sentrum.

Det bilsetet vi har er beregnet begge veier, så det skal vere så sikkert som mulig fremovervendt også!

HI

Skrevet

Da spiller det ingen rolle om hun stiter forover..det er beregnet for begge veier!

Har et maxi cosi sete...får kjøpe nytt eller se etter på finn etter et som går begge veier... men det er vel fra 9 kilo...trur eg. Bare 1.5 kilo igjen da..:o)

Skrevet

Oj, han hadde kunne havnet i frontruta, men orket ikke høre grininga.. blir litt sjokkert over måten det blir sagt på..

Skrevet

Jeg synes det blir for dumt at andre skal slakte HI for at hu gjør det som hu synes er best for sin unge. Jeg hadde faktisk gjort det samme hvis det var min unge som ble bilsyk av å sitte bakovervendt.... Det er faktisk ikke mange som skjønner at man skal ha full konsentrasjon når en kjører bil..og den blir veldig forstyrret når man har en skrikende unge i baksetet hele tiden. Ødelagt konsentrasjon er mer trafikkfarlig enn å ha ungen forovervendt i baksetet.... Så HI.....du har gjort det du følte var riktig og det skal du ikke la andre ta deg for.

Skrevet

Ja crispoo(les;veravenneløs)...du skal høre mye før øra detter av... Håper du lever godt med dine fordommer og stortrives med å dømme andre...på hva de gjør, skriver og sier!!!

Skrevet

Vi har også gjort det, litt seinere enn deg, men leeeenge før dib-normen. Det var sånn ei hyling at vi ikkje kunne forsvare det, sjåføren mista jo heilt konsentrasjonen.

Skrevet

enig med FarrisBris. HI gjør jo det ho syns er best for babyen sin! og er setet ment for både å sitte i forovervendt og bakovervendt, må det vel gå greit. SELV om man lissom anbefaler å la ungene sine sitte bakovervendt til de er hvertfall 2år. men kan ikke si jeg vet om NOEN som har hatt ungene sine bakovervendt så lenge... vil heller ha en fornøyd unge som koser seg i bilen,enn en som spyr og griner hele veien. så kan man selv kjøre trygt uten å måtte bli stressa av grining og sånn!

Skrevet

Hørte fra noen i en barneforretning som solgte bilstoler, at fremovervendt er sikrest ved bakfra og sidekollisjoner (som forøvrig er mest vanlig), men at bakovervendt sete er sikrest ved frontkollisjon. Også kan man jo regne ut sannsynligheter for hva som kan skje, og vurdere fordeler og ulemper i det vide og det brede... Men så tenker jeg: Hvis vi først er så uheldige at vi frontkolliderer i høy fart: vil vi overleve i det hele tatt? Unner ingen å være bilsyk ihvertfall! Noe av det verste som fins å være kvalm.

Skrevet

hæ? sa bare at jeg ble litt sjokkert over måten du skrev det på. ojoj

Skrevet

Men du ble ikke sjokkert over måten anonym uttrykte seg her oppe... sa akkurat det samme anonym da. Nettopp derfor jeg sa det...

Men du så kanskje ikke at anonym skrev det?? Var kanskje ikke det viktig??

Gjest Vår08
Skrevet

Forovervendte stoler, beregnet for bruk forover, er helt greit. Trygg trafikk anbefaler bakovervendte, men det sier seg selv at man ikke kan ha en unge i baksetet som uler og spyr hver gang den blir plassert i bilen. Synes jeg. En uoppmerksom sjåfør, som fortvilt forsøker ignorere eller trøste et barn i baksetet, er ikke en god sjåfør.

Jeg følger anbefalinger og retningslinjer så langt det lar seg gjøre. Hørte på radioen for en stund siden at 1 av 1000 kvinner ammer mens de kjører bil, så langt unna det som er anbefalt vil jeg aldri komme. ;)

Skrevet

det anbefales jo å amme i minst 1 år også. det betyr vel ikke automatisk store utropstegn med forferdelse og avsky som fortegn om noen sier det ammet i 4mnd?

det anbefales også å legge av en viss sum i mnd så en har backup til uforutsette utgifter

det er en anbefaling å ha barna sittendes bakovervendt. men her fremstilles jo foreldre som morderiske om de ikke følger anbefalingene

Skrevet

Kan da virkelig ikke se at det er så mange som har svart negativt på HI sitt innlegg

Gjest Vår08
Skrevet

Var den myntet på meg?

Isåfall, sier jo at jeg følger anbefalinger sålangt det lar seg gjøre. Lar seg gjøre for oss selvfølgelig, være seg amming, sparing eller for/bakovervendt bilstol.

Skrevet

Nei, ikke deg. Men er så mange som har skrevet her at HI blir slaktet for det hun har gjort. Ser ikke så mange av de kommentarene jeg.

Skrevet

Hva er dib-normen? Da storebror ble født i 2000 var det i alle fall samme regler som nå mht til bakovervendt helst til fire år. Jeg måtte imidlertid snu ham da han var 3,5, fordi han var så tung.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...