Gå til innhold

Hvor lett smitter svineriet (omgangssyke)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søstra til mannen min og familien hennes har hatt omgangssyke i en uke nå. Vi har bevisst holdt oss unna dem for å unngå å bli smittet, og dette var de klar over.Men igår kom svogeren til mannen min på døra for å be mannen min om å kjøre han et sted.Svogeren var en liten stund inne i huset vårt + at de satt i samme bil etterpå (mannen min klarte ikke å si nei:(...Svogeren hadde hatt oppkast dagen i forveien. Nå kjenner jeg at jeg er kjempedeppa endelig skulle det bli påskeferie og tur, men nå blir vi vell liggende i spy og gørr hele gjengen? Kjenner at jeg kunne ha lyst til å kaldkvele fyren for at han dukket opp på døra vår, Blir man foresten lagt inn ved omgangssyke når man er gravid. Er 30 uker på vei.

Skrevet

Det smitter visstnok ikke gjennom luft, så om dere vasker over bilen, det han tok på og egne hender (sånn i tilfelle han har slurvet med håndhygiene) kan dere ikke gjøre stort mer. Ved vanlig omgangssyke på et døgn eller så er det oftest ikke nødvendig å bli innlagt. Du burde blande farris og eplemost og drikke en slurk hvert 5-10 min hvis du er kvalm. (salter og litt sukker er bra og hvert 5-10 minutt sånn at du har større sjans for at noe av det kommer videre i systemet og ikke bare ut igjen) Får håpe dere slipper å bli syke. :)

Skrevet

Hei. Jeg har 5 barn, og det hender vi har dette i huset. Faktisk klarer vi å begrense det til 1 eller 2. Sist nr 4 hadde det spydde han 1 cm unna hodet til nr 2 ( De hadde skyvd sengene sammen om natta), og han ble ikke smitta. ( ble sendt rett i dusjen). Dersom du har god håndhygiene, skal det litt til å bli smittet av noen som bare var inni huset en snartur. Var på endel familiesamlinger i jula. Dit kom også enkelte i fam selv om de dagen før hadde ligget m d. De var tett på ungene, men vi berga da også heldigvis.

Skjønner du blir irritert når folk ikke tar hensyn, ja. Det blir jeg å. Svogeren kunne ringt og spurt, ikke bare troppe opp. Man smitter fra ca 2 timer før det braker løs til 2 døgn etter symptomfri. Du blir ikke lagt inn om du får det nei. Jeg bruker antibac å smører hendene til hele gjengen med.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og der har vi hatt fleire omganger med omganssyke i vinter (5-6 omganger) hvor både barna og ansatte har ligget hjemme å kastet opp en etter en.. og di fleste som allerede hadde hatt det fikk det igjen i neste omgang.. Så reiste jeg på besøk til min søster, og der lå samboern hennes å kastet opp.. Men jeg har enda ikke hatt antydning til kvalme eller noe annet som tilsier at jeg skulle få omgangssyken.. så jeg tror det har litt å si på immunforsvaret til den enkelte på hvor smittsomt det egentlig er.. Noen er veldig lett mottakelig, mens andre klarer å komme seg igjennom det uten å få det i det hele tatt.. så trenger absolutt ikke å ha noe å si for påskeferien deres:)

Håper dere ikke blir smittet, og får en fin påske:)

Skrevet

jeg har en datter som har hatt det en del i det siste..har ikek blitt smittet en eneste gang jeg..... og hun har spydde over meg liksom... og lagt inntil meg å sovet om natten

Skrevet

Kan jo gå bra det, har vært i kontakt med mange som har hatt omgangssyke dagen før jeg har snakket med de uten at jeg har blitt smittet. Vær nøye med handhygiene i dagene som kommer så kan det være dere slipper unna herket.

Skrevet

Omgangsyke smitter igjenom dråpesmitte og berøring. Jeg jobber i barnehagen og har ikke hatt omgangsyke på ti år, kan bli litt uvel og gå en ekstra gang på do. Og det er ikke fordi jeg løper av sted når det skjer, det er stort sett jeg som får jobben med å vaske og ordne opp etter en omgang. Jeg er veldig nøye etterpå og vaske hendene før jeg tar meg selv i ansiktet, eller andre steder i bhg.

Tror du ikke vil bli lagt inn ved en vanlig omgangsyke men skulle den vare lenge kan det nok hende at man blir lagt inn for å få nok veske i kroppen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...