Blue Lady Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Mina på 7 mnd har hatt diare i 3 uker nå, ikke dårlig på noen annen måte. avføringen er stort sett grønn og tidvis slimete. Hun har ikke vondt i magen etter det jeg kan se. Hun har i en tid fått grøt med gluten i (havre, hvete), men tror ikke hun begynte å få det for nøyaktig 3 uker siden, sikkert 5-6 uker siden hvertfall. Kan hun rett og slett ha allergi? hun har stor sett fått mm. Hvordan merket dere at barna deres var allergiske?
It's all about me Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Har de cøliaki så slår ikke det ut første gang de får gluten i seg, kroppen trenger tilførsel en stund for å ødelegge tarmtottene i tynntarmen. Det er først da en merker plagene. Noen blir bare litt dårlig og gjerne diare, mens andre kan bli kjempe dårlig. Ingen reagrer likt, det er derfor det er så vanskelig å skille ut med en gang. Vi merket at lillegutt var allergisk da han kastet opp all maten i fler uker da han var så vidt over året. Dette er ingen typsik symptom, men fikk utredning siden de ikke fant noen annen grunn til oppkastet heller. De tar en blodprøve først, men denne kan være negativ selv om en er har cøliaki. Etter de fortsetter de med gastroskopi av tynntarmen. Synes du skal ta en tur til legen siden diareene har vart så lenge, men vær forbredt på at ingen fastleger kan noe som helst om cøliaki nesten, så ikke tro alt dem sier hvis magefølsen din sier noe annet. Det er også andre ting du kan se etter, men ingen av diss er et must får å ha sykdommen. - Dårlig matlyst - Sover mye - Upplagt - Oppblåst mage (afrika-mage) - Oppkast uten noen grunn - Utslett (gjerne små røde tørre flekker) - Dårlig vektoppgang.
Blue Lady Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2008 takk for svar! Var hos fastlegen i dag, han henviste oss til sykehuset, skal til barnepol. i morgen. Tenkte å finne litt ut om cølliaki for å selv kunne foreslå det dersom det "passer" henne. Hun har ikke kastet opp og spiser godt, både grøt om pupp, ikke utslett og sover heller lite (hehe). Skal uansett nevne det for legen, siden det ikke er noen logisk grunn for at hun skulle ha diare så lenge og være tilsynelatende frisk. Hvordan er det i hverdagen å ha et barn med en slik allergi? er det mye styr med mat og sånt? Hva skjer om barnet får i seg gluten?
It's all about me Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Dett ekan bare være i startfasen så plagene trenger ikke være så ille ennå. Noen får ikke store plager heller. Når jeg tenker etter så hadde lillegutt seriøs diare da han var like over et halvt år. Kalte meg Intensity & Storbæsjeren her inne da, ha ha. Det ga seg etter langt og lenge og da han var 13mnd slo cøliakien ut for fult...... Hverdagen er vanskelig den første tiden etter diagnosen, følte verden en raste litt sammen. Men alt går ut på lærdøm og finne de riktige produktene. Så etter en stund går det faktisk kjempefint og du blir en bedre kokk siden mye må lages fra bunn av ) Den vanskeligste allergien å leve med, men fy så mange andre verre sykdommer det finnes. Det som bekymrer meg mest nå er de gange lillegutt møter uvitende folk som stenger han ute fordi han er vanskeligere i matveien. Får han i seg gluten nå spyr han stort i løpet av få timer. Blir fort bra igjen, men reagerer da også på melk de første dagene. Det siste fordi ytterst på tarmtottene som brytes ned av glutenen sitter også den delen som tar seg av melken. Det er er iallafall ikke hysterisk av deg å nevne cøliaki for legen. Trenger ikke la det gå så langt som med lillegutt. Kroppen sa ikke fra før den ikke klarte mer og han ble tilslutt så nedbrutt at han slutte å spise. Måtte legges inn på sykehus en uke for sondenæring for å lære kroppen å ta til seg mat igjen. Han hadde vært så lenge syk at han også ble midlertidig allregisk for næring generelt. Sonden måtte han beholde lenge etterpå.
It's all about me Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Huff, håper ikke jeg skremmer, det er ikke meningen. Men jeg har sett hvor viktig det er å ta dette alvorlig fra første tegn.
Blue Lady Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2008 Tusen takk for svar, ja skal nevne det for legen. Håper ikke det er det hun har, høres slitsomt ut, men som du sier det finnes værre sykdommer enn det. Må tenke positivt!
It's all about me Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 Jepp, må tenke positivt. Og nå har jeg en frisk og rask storsjarmør som jeg gleder meg til å vise fram på ettårskontrollen på sykehuset i juni. Sist de så han var han bare skinn og bein, nå er han så rund og fin atte ) Mye å sette seg inni, men ingen umulighet. Og alt blir en vane etterhvert. Lykke til da )
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 storebror her i huset fikk også diare av gluten da han var rundt 6 mnd (det var da vi starta m havregrøt). Vi kutta ut alt i kosten hans som inneholdt gluten helt til han ble litt over ett år. Da starta vi forsiktig med litt gluten for å se om han reagerte. Han reagerte da litt, så vi kutta ut på ny i enda et par mnd. Da vi så prøvde med litt gluten reagerte han ikke i det hele tatt. Han er nå 2 år og spiser alt =0 De sier at før ungene er ett år er tarmene/systemet så umodent at noen barn kan reagere på gluten. De anbefaler derfor å kutte ut alt som inneholder gluten til de har passert ett år, for så å innføre det på ny.
Blue Lady Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. mars 2008 takk for svar! Prøver å ikke ta sorgene på forskudd her, men hva kan man gi en baby på 7 mnd når hun evt. ikke kan spise gluten? Det er jo bare 4 mnds grøtene som er uten gluten og den svindyre Sinlac eller hva den heter. Hun er kresen og liker ikke spesielt med middag, og bare et fåtall grøter..
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 Vi hadde samme problemet her, så gutten vår levde rett og slett på maisgrøt med fruktpurèe han, og litt middag som vi lagde men som han ikke likte likevel... og så fikk han mm og etterhvert mme når han ikke ville ha pupp. Han vokste i normalt tempo og er en aktiv gutt på 2 år nå, så han tok ingen skade av å leve på maisgrøt til han ble over ett år =0) Forøvrig så finnes det jo glutenfritt brød, så da han passerte året så fikk han dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå