Labambie Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Hun har vært tett og surklete i 2 uker nå.. Vært på legevakta 2 ganger, og hos hs en gang... Alle sammen sier det bare sitter i nesa og det er snørret som renner ned og lager lyd.. Men hun blir jo ikke frisk! Vi fikk lov av legen å bruke nesespray selvom hun er så liten,og det hjelper jo. Men vi kan jo ikke drive med det i evigheten! Når hun da i tillegg begynner å gråte,får hun ikke puste. Altså,hun får virkelig ikke puste! Er kjempefrustrerende,og en så liten baby skal jo ikke være syk.. Kan jo ikke fly ned legevakta heller,de sier jo det samme og jeg bare føler meg hysterisk.. Noen forslag til hva vi kan gjøre?
mams-til-tre Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Hvem sier at ikke så små kan bli syke? Klart de kan det.... Jeg hadde gått til en annen lege å fått en vurdering der. Det kan jo være RS-virus, og da trenger hun nok astma-medisin for å få puste ordentlig. Håper den lille blir bra igjen fort! Ikke moro når de er syke.
Labambie Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2008 Han legen vi var hos sist sa at så små barn ikke skulle bli syke og at det var unormalt (ja,du kan tro det hjalp på bekymringene mine) Har tenkt på RS virus jeg også,men virker som om det er vanskelig å komme igjennom til legene... Jeg gråter bittelitt nå,for jeg gruer meg til natta... Høre på denne surklingen og at hun sliter med å puste..
mams-til-tre Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Den legen er jo helt tullete jo.. Uff jeg vet hvordan du har det nå. Tulla mi har hatt RS-virus, og et var ikke moro nei. MEN da hun fikk medisinen så ble alt bedre. Det er jo ikke noe greit for deg å gå rundt å være så bekymret, så jeg synes du skulle ringe en lege i morgen. Har du gått til din egen lege med han da?
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Kjøp deg et jordmor-sug på apoteket så suger du snørr ut av nesa når du hører det blir tett. Er kjempeeffektivt! Blir jo ikke frisk av det, men det letter kanskje litt på pustinga
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Jenta vår var ogskjempe tett i nesen , nøys mye de første ukene. Allergi????? Jeg bytta madrass , for merket at hun begynte å nyse hver kveld spes etter at jeg hadde lagt henne i sengen. Hun fikk ny madrass og jaggu ble hun helt fin! )) Enda den madrassen hun låg på først var helt ny 500 kr kjøpt på jysk...... Kan jo være noen barnet reagerer på. Skal jo ikke være sånn.
Labambie Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. mars 2008 Hei igjen,og takk for svar. Vi har vært en tur på legevakta nå igjen (ja,kall meg gjerne hysterisk) og beskjeden var den samme; hun er frisk. Dette bør jeg selvsagt være strålende glad for,men det er jo først når hun ikke sitter i bilstolen at det kommer,når hun ligger.. Vi sitter jo med henne i armene hele dagen for at hun skal slippe.. Så,vi får vente til over påske og få henvisning til en barnelege eller noe sånt.. Legen hadde 3 unger da,og han mente de fint kunne være forkjøla når de var så små og at de kunne holde på ei stund... Men allikevel, noe inni meg sier at det ikke er helt som det skal..
mams-til-tre Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 La henne sitte-ligge... Bygg opp senga der hodet ligge, så hun ikke ligger flatt. Kanskje det vil hjelpe! Krysser fingrer og tær for at det vil hjelpe!
Labambie Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. mars 2008 Jada,senga er godt bygd opp i front så hun ikke skal tette helt.. Det hjelper desverre ikke....
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 hei hei.. uff stakar lille mari mor. har du henne i egen seng?? du har sikkert gjort det men hos oss hjalp det veldig og heve hode enden på senga littnår mathias var kjempe forkjøla. la bare et pledd under madrassen.. sender mari en kjempe god bedring klem fra mathias også sender jeg deg en stor klem fra meg og håper alt ordner seg.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #11 Skrevet 13. mars 2008 he he svarene over kom samtidig med at jeg skrev.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #12 Skrevet 13. mars 2008 du har ikke mulighet til å få ringt fastlegen din i morra da og fått en haste henvisning`?????
Labambie Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 13. mars 2008 Heei! Jada,hun ligger i egen seng også,vi har hevet den med bøker under frontpartiet.. Har valgt å ikke bygge opp madrassen foreløpig, da vi har babysense og det er litt viktig at den får kontakt og.. Men ungen sklir jo fremover i senga si da.. Var en morra jeg holdt på å daue av latterkrampe,da de små anklene lå oppå kanten av senga og hu var såå fornøyd... Hehe! Håper det snart slipper taket.. Jeg er jo helt grønn i dette med å være mamma.. Og jeg føler det merkes også...
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #14 Skrevet 13. mars 2008 he he ja vi har funnet mathias på tvers helt neders i enden av senga vi også med beina tredd igjennom sprinklene. har sånn beskytter rundt men hadde fått beina under den:):) kjener igjen følelsen av å være grønn mor. av og til føler jeg meg sånn enda. og spess når det gjelder når dem er syke. men det tror jeg faktisk de fleste gjør(hvis det er noen trøst). men er du veldig bekymra så hadde jeg nok ringt fastlegen i morra og fått en haste time og forlangt henvisning videre. bedre og sjekke en gang for mye. det går het sikkert over men det er veldig tungt og vondt når det står på.
Hildemor fra vest Skrevet 14. mars 2008 #15 Skrevet 14. mars 2008 Skjønner godt din bekymring..Lillegutt var innlagt i 14 dager på Haukeland med luftveis innfeksjon..Han var bare 3 uker..Det var ikke RS men noe i samme gate..Det begynnte med øyebetennelse og litt tett nese og lett surkling i brystet..Ammingen gikk helt fint og siden han ikke hadde feber tok jeg det ganske med ro..En formiddag ble han plutselig blå rundt øyne munn og negler..Fikk naturligvis panikk og ringte legen..Reiste i hu og hast dit og gutten min fikk oksygen..Vi måtte med luftambulansen til Haukeland..Der tok de diverse prøver men kunne ikke finne noe bakterielt så mente det var en virus innfeksjon..Negativt på RS tre ganger men som sagt noe i samme gate..Han fikk behandling med intravenøst antibiotika for sikkerhets skyld, innhalasjoner med rasemisk adrenalin i intervaller + øyedråper og salve om natten..Vi ble på Haukeland i 2 uker..Det var en kjempe tøff tid..Spesielt første uken når ha lå på intensiven.. Har nå iettertid naturlignok vært veldig redd for at dette skal skje igjen..Har en to åring som kommer hjem fra barnehagen med nye basselusker annenhver uke..Har vært til legen med han en gang siden jeg synes han var så tett i nesen igjen men fikk beskjed om at det var veldig vanlig at barn var mer eller mindre tette det første leveåret..Ofte høres det mye verre ut enn det er..En liten dråpe sekret høres ut som et lokomotiv som går inn og ut av en tunnel når barnet puster.. Jeg ville de skulle ta en blodprøve av ham forsikkerhets skyld og de var heldigvis fine..Legen lyttet på lungene og de hørtes og veldig fine ut..Så nå må jeg bare ha is i magen og tenke positivt.. Kan jo ikke sitte å våke over barnet mitt 24/7 ..Ønsker deg og lille jenten alt godt;-)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #16 Skrevet 14. mars 2008 Uff, ikke så lett dette her. Men stå på og følg magefølelsen din. Et lite tips. Kjøp sengeklosser til å sette under bena på senga, kjempenyttig. Vi kjøpte slike til vår gutt som har slitt med pusten mye siden han ble født også. 6 stk i forskjelllige farger (plast) til 149 kr på Barnas Hus Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #17 Skrevet 14. mars 2008 Har du forsøkt snørrsuger og nesedråper? Ungene kan helt fint være forkjøla når de er så små uten at det må være noe skummelt og farlig. Var det en lege som sa at små barn ikke blir forkjøla? ...den legen kan jo ikke ha mange barn... Og egenerfaring sier deg sikkert også at det ikke er noe godt å ligge flatt på rygg når man er tett i nesa.
Labambie Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 14. mars 2008 Jada,har både snørrsuger og saltvannsspray og nesespray for barn... Snørrsugeren får ikke tak i noe,så hun er mest tett inni tror jeg! Virker iallfall sånn... Fikk beskjed av legen å være litt restriktiv på nesesprayen siden den ikke er beregna fra før barnet er 1 år... Men hun får jo saltvannsspray ganske ofte da. Og nesespray når hun høres helt pottetett ut.. Vet liksom ikke hva mer vi får gjort nå,annet enn å ta tiden til hjelp da... Ja,det var lege som sa at så små barn ikke skulle bli syke. De skulle være beskytta av råmelka til de var 3 mnd eller noe? Huff.. Jaja,takk for svar iallfall! Alltid bra med gode råd!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #19 Skrevet 14. mars 2008 Skal ikke være enkelt hva... Krysser fingrene for at lillesnuppa di blir fort frisk nå! Er aldri morsomt når de små ikke er helt i form. Har du forsøkt morsmelk i nesa forresten? Fungerer på tette neser, gugg i øyne og ellers alt Snørrneser kan holde på lenge. Synes det er fint at du ringer legen når du er bekymret, om ikke annet så for å berolige degselv! Har du ikke en mamma eller svigermor som stiller opp når det er noe du bekymrer deg for? ...jeg har begge deler, og selv om det ikke erstatter lege, gjør det for det meste slik at jeg føler meg tryggere på mange ting... som rennende neser, vannkopper, brannkopper, etc.
CKs mamma Skrevet 14. mars 2008 #20 Skrevet 14. mars 2008 Hei du! Jeg skjønner du er bekymret, men som flere sier, forkjølelse er absolutt ikke uvanlig hos nyfødte, og det trenger heller ikke være rs virus. Men man skal jo alltid være litt obs og se etter utslett, feber og om babyen virker slapp. Kjenner flere babyer som har blitt syk rett etter fødsel, og min egen lille jente på 7 uker fikk ørebetennelse og kjempetett nese 3,5 uker gammel.Nå 3,5 uker etter er hun fortsatt snørrete, så det tar tid med disse små. Men er du veldig bekymret er det jo greit å stikke innom lege. :-) God bedring!
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #21 Skrevet 14. mars 2008 Det er et eget virus det der, ikke RS, husker ikke hva det heter, men vesla vår hadde det også, begynte rett før jul og jeg tror det tok halvannen mnd før hun var frisk jeg. Det var jo ikke noe annet enn denne evinnelige surlingen, vi fikk henne sjekket for astma og alt som var, men det er rett og slett ingenting. Vi brukte nesespray og nesesuger, samt at vi lærte henne å snyte seg og hoste på kommando:p (hun er noe eldre enn din asså) Men det jeg egentlig skulle frem til er; det er ikke noe å bekymre seg for! Jeg har veldig stor tro på at det er det samme med jenta di. Hele barnehagen til min har hatt en runde med dette nemlig, og det er selvfølgelig supersmittsomt i tillegg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå