Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en 50% fast stilling som lærer (+ 40% vikariat) noen måneder før jeg gikk ut i foreldrepermisjon. Rektoren på skolen var veldig positiv til meg, og det virket ikke negativt inn at jeg var gravid.

Det ble tilsatt en vikar for meg og hun fikk en cirka 20% fast stilling i tillegg. Nå viser det seg at når jeg skal tilbake i jobb senere i år, kan rektoren kun tilby meg 50% (Jeg trenger minst 75% fordi faren til barnet skal være hjemmer mer enn 6 uker). I tillegg har hun som var vikar for meg fått økt stillingen sin til 75% fast stilling (pga en lærer som har sluttet det siste året) + hun får undervise i et av de mest attraktive kursene. Jeg har ikke blitt tilbud om noenting og jeg vet at jeg har mer arbeidserfaring enn henne (vi har like høy utdanning).

Jeg føler meg fullstendig forbigått og har nå satt fagforeningen på saken. Har jeg en god sak, tro?

Fortsetter under...

Men er det ikke litt spesielt for læreryrket. For de har vel fortrinnsrett. At du som var fast ansatt først, og med mer erfaring etc skal ha krav på sånne tilbud før andre. Vet ikke om det stemmer, men mener å ha hørt noe om det. Ett eller annet om at "ditt" vikariat ikke kan bli gitt til noen andre som en fast stlling.

Det stemmer nok i utgangspunktet. Men deler av min stilling var et vikariat for en lærer som gikk av med uførepensjon i løpet av skoleåret. Det samme gjaldt for vikaren min. Da denne læreren sluttet fikk vikaren min hennes faste"pott" uten at jeg ble tilgodesett med noenting. I tillegg er det ikke lov å gjøre vikariat om til fast stilling, uten å melde det inn til fylkeskommunen. Alle faste stillinger skal lyses ut.

Hadde jeg jobbet dette skoleåret i stedet for å være ute i foreldrepermisjon, hadde ikke den andre læreren blitt ansatt i det hele tatt.

Det stemmer nok i utgangspunktet. Men deler av min stilling var et vikariat for en lærer som gikk av med uførepensjon i løpet av skoleåret. Det samme gjaldt for vikaren min. Da denne læreren sluttet fikk vikaren min hennes faste"pott" uten at jeg ble tilgodesett med noenting. I tillegg er det ikke lov å gjøre vikariat om til fast stilling, uten å melde det inn til fylkeskommunen. Alle faste stillinger skal lyses ut.

Hadde jeg jobbet dette skoleåret i stedet for å være ute i foreldrepermisjon, hadde ikke den andre læreren blitt ansatt i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...