Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg driver en neglesalong hjemme, og skal jobbe videre med dette etter mine 6 uker.

Jeg har ikke opptjent nok til foreldrepenger da jeg startet salogen bare for 1mnd siden. (Får engsngstønad)

Planer var at pappaen skal ta hele permisjonen pga at jeg må være tilgjengelig i salongen hele dagen.

Har han rett på foreldrepenger når jeg jobber med enkeltmannsforetak hjemmefra?

Fortsetter under...

Ja, det tro jeg. Kravet er vel at du jobber 100% etter fødselen så kan han ta ut fødselspermisjon. Vær obs på at han bare har rett på 29 uker, når du ikke har opptjent rett til foreldrepenger. Dvs fedrekvoten faller bort.

Det kan vær det er spesielle regler når det gjelder selvstendig næringsdrivende, så det kan jo være greit å ta en tlf eller sende en mail til NAV og høre.

Hmmm... jeg trodde ikke far kunne ta ut noe som helst så lenge mor ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger jeg (altså jobbe 6 av de ti siste mnd)!! Han kan jo søke permisjon fra jobben sin, men jeg trodde ikke NAV betalt foreldrepenger da, siden det er mor som må har opparbeidet seg retten! (Hjelper ikke at far har jobbet 6 av de ti siste mnd). Mulig jeg er helt på jordet nå men...

Ja du har nok feil der.

Det er kun for at far skal få fedrekvoten på 6 uker mor må ha jobbet minst 50% stilling. Men han kan fortsatt ta ut 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80% lønn ut fra egen opptjening.

Jeg ser i flere diskusjoner på skravlesiden mange ikke er klar over dette, men det står veldig tydelig i lovene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...