Gå til innhold

Tenk dere om før dere tar epidural... !!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble satt i gang med drypp. Riene var veldgi intense. Jordmor anbefalte epidural og jeg takket ja. Da medikamentet skulle setttes inn, kjente jeg ingen forskjell. Tror ikke slangen lå riktig.. jeg hadde veldig tette rier da legen skulle sette epidural, kanskje jeg ikke klarte å sitte helt rolig... Fødselen på fødestua varte ca 5timer, og jeg klarte å føde uten at epiduralen virket som den skulle. De måtte ta blodtrykket hele tiden og jeg følte meg bare lenket til senga. Var mer irriterende enn som lindring:) Neste gang er jeg usikker på om jeg vil ha epidural. Tar det som det kommer. Hvis fødselen drar ut, er det nok godt å få det:) Får se..

• 3 uker senere...

født to ganger og har aldri tørt å prøve den epiduralen jeg da....har jo gått fort så jeg har vel ikke hatt bruk for den heller....redd for at riene skal stoppe opp ja og ikke kunnee kjenne noe....hadde vært mer redd da at noe hadde gått galt....det er meg da men:)

enig at det ikke er bare bare,men når man har vondt så tenker man vel bare på å få vekk smertene da...og få sove litt da,vis man har tid...

• 3 uker senere...

min fødsel tok 38 timer sist. etter 32 timer med maserier og 6cm åpning fikk jeg epidural. noe som reddet meg.jeg hadde gitt opp og samarbeidet ikke. fikk sove i nesten 3 timer av den og så trappet de ned samtidig som de satte meg på drypp igjen. var uten smertelindring i 20 min og da begynnte pressriene. tok ikke mange minuttene så var tulla ute og jeg fikk 2 små rifter innvendig det var alt.

så jeg skal ha epidural denna gangen også...men mye før denna gangen...;) mase enda mer nå...

Ser at dette innlegget er gammelt, men klarer ikke la vær å svare...

Skjønner at HI ikke har tatt epidural...

For det med tanten din er veldig i unntaket...

Jeg har hatt 3 fine opplevelser med epidural, og tenk deg hvor mange som tar det og som har fine opplevelser med det!

Er nok ikke så skummelt som du har fått inntrykk av.

"Epidural er ikke bra!!

Man får nedsatt følelse og kontroll ,dette kan føre til alvorlige rivninger. I veldig mangen tilfeller blir det brukt tang og vakum i forbindelse med at det er blitt satt epidural.

Mangen blir dårlige i lang tid etterpå.

Epidural forstyrrer den naturlige fødselsprosessen!

ALLE kvinner klarer å føde uten dette!!"

Må bare kommentere...

Tang og vakum blir brukt der epidural ikke er i bruk også...

Nedsatt følelse får en i viss grad, men det er jo ikke farlig. Jeg har hatt full kontroll alle gangene! Og bare en gang ble jeg dårlig i ettertid da mitt epiduralrom er lengre ut enn normalt, men det gjorde da ingenting! Også er det ikke snakk om at mangen blir dårlige, dette er fåtall i forhold til hvor mange som får epidural, hold deg til fakta...

Jeg har som sagt hatt det med alle tre, og skal og ha det denne gang. Første fødsel tok 12 timer, andre tok 6 timer og tredje tok 3 timer... Så jeg syns ikke de kan hardnakket påstå at epidural drar tiden ut her. Ikke har jeg revnet noe særlig heller, bare med første.

Så alt dette tror jeg heller har noe med hvilken jordmor du har og hvor flink hun er til å ta en viss kontroll.

Annonse

Jeg hadde en flott foedselsopplevelse med epidural. Det var utrolig deilig aa kunne fokusere paa babyen og ikke paa smertene. Hos meg gikk det rimelig fort og jeg presset bare i 5 minutter. Jeg skal legge til at jeg ble satt igang med Pitocin (drypp) og at dette ofte medfoerer sterkere og hyppigere rier. Det er alltid unntakstilfeller der epidural foerer til komplikasjoner, men stort sett gaar det jo bra hos de fleste.

• 1 måned senere...

Jeg er gravid for første gang og har aldri født. Jeg har derfor heller ikke prøvd epidural.

Men jeg har fått spinalbedøvelse etter omfattende operasjon (ga bort nyre).Epidural er visstnok "light-versjonen" av spinalbedøvelse. Jeg våknet etter 5 timer lang operasjon og var bedøvd på feil side! operasjonssåret var ca 25 cm langt og gikk gjennom alle lag og bukhinner... Det var så vondt at jeg ikke fikk puste. de gav meg andre ting, men trodde visst ikke helt på at jeg kunne være bedøvelsesfri på den opererte siden, for det hadde jeg jo ikke klart... først dagen etter begynte de å "rikle" på spinalbedøvelsen for å flytte den, men fikk det aldri til. Jeg endte på smertepumpe med morfin og var så sløv at jeg ikke fikk i meg mat.

Terskelen min for å motta epidural er nok forhøyet en del etter dette. Stoler ikke på at de treffer, og det er jammen ikke behagelig at de styrer med det der i evigheter for å få det på plass.

• 1 år senere...

LItt seint med svar, men eg kan no komme med det fordiom... Hadde ikkje eg fått epidural, trur eg at eg fortsatt hadde sotte å grene over fødselen min.. Eg brukte lystgass fra 1 cm opning til 3, og når eg va komt til 3, så hadde eg så vondt at eg fekk epidural.. Det som er litt teit med epidural, e at viss man feks ligg på ryggen ei stund etter at man har fått den, så er det store sjangsa for at den kun fungera på den sida en ligge på.. Eg låg på venstre side, og epiduralen fungerte berre på høgre.. Så.. :)

Men epidural e virkelig å anbefale!!

• 4 uker senere...

Det er jo nettopp derfor noen får nei fra jordmor når de ber om det; at fødselen har kommet for langt og de ikke vil få noen effekt annet enn mulig rihemmende. Det blir likevel for dumt å si at ingen bør bruke det og at alle kan føde uten smertestillende. Selv hadde jeg en femtimers fødsel og neste var en firetimers, DA er det greit å føde uten smertestillende,men de aller fleste fødsler varer endel lengre og da skal ikke de som føder lett komme og si at fødsel er så himla naturlig at man ikke trenger noe som tar toppene. Litt søvn og mat er greit å få og absolutt ikke enkelt under sterke smerter.

Og til de som bruker urkvinneargumentet; Hadde urkvinnen levd i dag og hatt våre muligheter til å få smertestillende under fødsel hadde nok like mange "urkvinner" valgt smertestillere som moderne kvinner...

• 2 uker senere...

hei!

Fødte mitt andre barn for nesten 10 mnd siden! Det holdt på å gå fryktelig galt. Med nr 1 lå babyen å stanget og ble nesten tatt med vakuum,hun hadde svelget misfarget forstervann og måte ligge på intensiven. selve fødselen var fin og ikke altfor smetefull. som jeg forventet egentlig som førstegangsfødene.

men denne gangen skulle jeg ha "drømmefødselen" : den skulle være kort, ikke for smertefull, men viktigst av alt; jeg skulle få babyen rett opp på brystet og der skulle den bli =) uten at den ble revet fra meg og måtte ligge på en annen avd som meg!

fødel nr2 :kom på sykehuset kl 2 hadde 5-6 cm åpning. veene var ikke spesielt vonde. men etter kl3 økte det på veldig og rundt kl halv 5 var det pressveer for fullt!

jeg stod på alle fire i sengen, hodet kom ut, men så stoppet det. babyen satt dønn fast. jeg forstod med en gang at noe var galt og før de ba meg om det, slengte jeg meg over på rygg. jordmora prøvde febrilskt å få tak i armen til babyen, mens jeg prøvde å presse. hun for ikke tak, men plutselig kommer babyen av seg selv.

hun har navlestrengen 1 gang rundt halsen og ble rett og slett kvelt når hun satt fast. jeg fikk ikke sett snurten av henne før de løper ut hvor de setter igang gjennopplivning med cpap, pumpe og hjertemassarsje. etter ca. 4-5 min puster hun selv og har altså da vært klinisk død i ca 7- 8 min! hun hadde englevakt! en uke på intensiven.. ikke drømmefødsel denne gangen heller! men priser meg lykkelig over at vi var så heldige.

i ettertid har jordmora sagt at hvis jeg hadde tatt epidural, kunne det gått mye værre fordi da hadde jeg mest sannsynlig ligget på ryggen eller måtte hatt hjelp til å komme meg på rygg pga bedøvelsen.

hun sa at det var avgjørende at jeg forstod tegningen så fort og kom meg på rygg så raskt. det gjorde at vi sparte tid og at babyen fikk vridd seg idet jeg snudde meg.

babyen veide 4480g, og med en fødsel som varte litt over 4 timer, hadde jeg de hardeste pressveene du kan tenke deg! skal litt krefter til

å presse ut en unge på 4500g på bare 4 timer =) men revnet ingenting! så det er ikke altid en kort fødsel er særlig bedre. skal jeg ha flere barn håper jeg på littt lenger, 8-9 timer tror jeg er ganske perfekt :)

men selv med sinnsyke pressveer falt det meg aldri in å be om epidural. det er kanskje fordi jeg har innprentet inn i hodet mitt at jeg skal føde så naturlig som mulig.

jeg er fortsatt for mest mulig naturlig fødsel, men har fått fødselsangst etter fødselen kommer til å vurdere det hvis det blir flere barn en gang.

selv om jeg håper jeg klarer meg uten.

det jeg blir litt provosert av er f.eks det jeg har sett på tv, de fødene kommer inn uten at fødeslen har begynt omtrent og første de sier er at de skal ha epidural.. det syns jeg blir helt feil. må kunne starte med et åpent sinn og prøve å se hvor intense smertene er, hvor lang det ser ut som fødselen drøyer ut osv.

uansett hva, det er en naturlig ting å føde, som egentlig ikke er farlig, og jeg syns man i det minste kan gi kroppen,instinktet og psyken en sjanse!!

beklager laangt innlegg!

• 3 uker senere...

Annonse

Syns HI her er litt dømmende og overfladisk jeg.

Det er da ingen informasjon om epidural som er hemligstemplet??

Alle steder står det at den kan gjøre at fødsel drar litt ut, den kan nedsette ri effekten og derfor drypp, den kan bare virke på den ene siden osv osv.

De fleste fødende er da i stand til å lese om dette i forkant for så å ta en avgjørelse om det

Fordi det ikke gikk bra med tanta til HI, så angår da heller ikke det meg. Jeg fikk epidural, hadde pressrier i ca 7 minutter og revna ikke noen ting.

• 5 uker senere...

Hensynsløst å skrive ett sånt innlegg. Jeg er nå gravid med tvillinger og de anbefaler da å få satt epidural ved vaginal fødsel.

Jeg velger å høre på helsepersonell som har mer enn en erfaring på dette området..

• 2 uker senere...

De anbefaler ALLE tvillinggravide epidural.

Grunn:

Skulle det skje noe med tvilling 2 så er allerede epiduralen satt for ks.

Og i mitt tilfelle:

Hjertelyden gikk drastisk ned på tv2 etter tv1 var født, legen tok handa si inn og dro han ut.

Det kunne hun aldri gjort uten epidural.

Han var livløs da han kom, men kom seg fort.

Hadde jeg ikke hatt epidural hadde vi kastet bort minutter på å sette den samt fått ks på tv2.

Har hatt en fødsel før denne også med epidural har ikke brukt tang/vakum.

• 2 uker senere...

tåpelig å være så bastant, jeg tok epidural første gang og det var det som gjorde at jeg turte å føde, var skikkelig redd for det...

alt gikk bra, brukte totalt 8 timer på hele fødselen og gruer meg ikke så veldig til neste fødsel. jeg kan anbefale det på det varmeste hvis man er redd smertene, bortsett fra at du blir litt "immobil" og låst til senga. men alvorlig talt, farlig er det ikke! alltid en risiko for noe, det er jo risikoer ved vanlige fødsler også...

revnet ikke heller, forresten. en venninne som fødte helt naturlig revnet mer.

min mening er at dette må folk få bestemme selv, uten å få servert skrekkhistorier.

• 2 måneder senere...

Hadde ikkje eg fått epidural hadde eg ligge å fødd framleis. Eg brukte 15 timar på å få 3 cm opning, med ein gong eg fekk epidural skat opninga opp grunna eg fekk slappa, er evig takksam for eg fekk epidural og tvile ikkje ett sekund nå neste gong om den fødselen verte lik.

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...