Gå til innhold

Hvor står det at ungene skal ha vann ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir ordentlig frustrert når mødre gir barna sine vann etter grøtmåltider når barna er under året. Hvor henter mødrene informasjonen fra??? Babyer skal ha MELK til maten, etter maten...osv.

WHO anbefaler morsmelk til barna er to år. Åssen kan da folk finne på å gi vann når de slutter å amme eller begynner med grøt????

Jeg forstår det bare ikke...

Ungene skal ha melk og atter melk. Det er viktig for utvikingen av hjernen med fettet de får i melka. Barna blir ikke feite av melk. Man kan godt gi vann om natten etter barna er en åtte ni måneder.. for da kanskje de bare er tørste...

Men dette vanntullet... det finnes ikke næring i vann...

De anbefaler mme ti barnet er et år... For 20 år siden var det 8 måneder... For deretter å gå over på h-melk. Normalvektige barn skal ha h-melk. De har gått bort fra dette fetthyteriet nå... For lite fett kan gi konsentrsjonsvansker. Det er derfor de maser så fælt med tranen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir masse pupp mellom måltidene med fast føde, men snuppa får litt vann når hun har spist grøt eller brød for å slukke tørsten, som regel vil hun bare ha noen få slurker. Det går da ikke på bekostning av næringsinntaket å gi litt vann, det anbefales dessuten å venne dem til smaken allerede fra 3 måneders alder.

Skrevet

Å det er heller ikke bra med for mye melk :)

Å det er bra å gi barna vann når de er sjuke framfør melk.

da vanne tar å ligger i kroppen mye lengre enn melka..

Vann er den beste tørstedrikken

La ikke barn drikke saft, brus, juice eller melk mellom måltidene. Det er uheldig for tennene og ødelegger også appetitten til måltidene. Vann er det beste alternativet når barnet er tørst. Eller uttørket,

Vann er noe av det sunneste åsså....

Å jeg synes bare man kan gi vann til barna jeg,

Jeg mener ikke manskal bytte ut melka, men gi vann i små mengder u ny å ned, i steden for at ungen skal få en flaske melg når de legger seg,som tennene vill råtne bort av, så er det anbefalt vann.

Skrevet

For meg virker det intuitivt fornuftig at det er lurt å venne barn til å like vann så tidlig som mulig. Vann er tørstedrikk nr1, og kjempesunt, både for kropp og tenner. Tror neppe WHO mener at man ikke skal gi annen væske enn mm før barna er to.

Skrevet

Når jeg reiset til syden nå spurte jeg faktisk helsesøster om vann..

hun sa: GI BARE MORSMELK, DET KAN BRUKES SOM TØRSTEDRIKK. MORSMELK DEKKER ALLE BARNETS BEHOV..

Mine fikk vann på flasken om natten da de var sju åtte måneder... Det holdt..

Sier ikke at man skal gi mme i hytt og pine heller... Men til og etter mat skal de ha melk. I mellom måltidene kan man jo prøve m vann... Hvis man ikke ammer da..for da kan de få pupp...

Skrevet

Har nettopp lest i en annen tråd har at en helsesøster foreslo å gi vann til måltider og bare amme morgen og kveld (da vedkommende skulle kutte ned på ammingen). Man trengte altså ikke gi mme i stedet.

Så her, som med alle andre ting, er det veldig delte meninger.

Jeg har troen på å venne til vann, og hun synes det er morsomt med vannkoppen.

Ammer fortsatt også.

Skrevet

førti..

Nå er det jo sånn at helsesøtra di kan jo ikke ha rett i allt..

Å vis du spør noen andre så får du nokk ett annet svar... =)

Vann er nokk det mest sunneste å beste allternativet uansett, hvordan det vennes å vries på det.. :)

Melk er flott :) Men man skal venne barnet på vann..

Skrevet

for guds skyld ikke finn på og gi barna vann.. Det er skadelig!

Er det mulig? Vanntull?

Er vel ingen her som bytter ut mme/mm med vann.

Men står flere steder at man skal tilvenne barna til det tidlig. At de kan begynne og smake. Ingen som forer ungen sin på vann. Og når barnet har spist grøt så har det jo fått i seg næring. Så hvorfor kan det ikke få et par slurker etter maten?

Er så mange barn/unge og voksne som ikke drikker vann. Er en grunn til at det har blitt så mye fokus på vann. Tilvenning er viktig.

Enig at mm er viktig. Men som sagt. Er vel ingen som bytter ut det mot vann.

Skjønner egentlig ikke at jeg gidder og bruke energi på dette. Men måtte bare i\si noe

Skrevet

Man trenger ikke gi barnet vann så lenge man har morsmelk... Det er det som er poenget. Jo mer morsmelk de får i seg jo berdre. Derfor de bare skal ha mm fram til de er 6 mnd... Så sant barnet er fornøyd med bare mm.

vann er sundt for eldre barn og voksne... Babyer skal ha melk..ferdig med dasssss!

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet.. Skal vi amme midt i grøtmåltidet mener du når barnet ønsker noe å "skylle ned med"? Synes ikke du også at det er godt med noe å drikke TIL maten? Dessuten er det ikke rare mengen barnet får i seg, men det er jo en god vane de vennes til! Vann er sunt! Det er som å begynne med tannpuss med en gang de får tenner.. Selv om det ikke er rare tannpussen, så blir de vant til å gjøre det og det blir en bra vane til senere.

Skrevet

du anonyme.. tror egentlig du ikke er så anonym..

vann vill altid værre sunnest..

Ingen over ingen under...

Men folk får tro det de vill..

Skrevet

slik du skriver det så høres det ut som om barnet ikke skal drikke vann før det er to år. Og ja ingenting kan erstatte mm. Men er ikke dermed sagt at barnet ikke kan smake vann mellom måltidene.

Jeg gir barnet mitt vann til grøten og noen gannger mellom måltidene. For meg er det riktig og tilvenne barnet mitt til vann. Men jeg erstatter mm med vann. Gutten min er 7mnd og fått smake vann siden han var 5.

Rart at flere hs råder foreldrene til og tilvenne barnet med vann tidlig. Når du får det til og høres direkte skadelig ut. Det er snakk om tilvenning er jo begrenset hvor mye vann barnet får i seg da, så går nok neppe utover mm. Barnet får som oftest vann utenom måltidene. Da barnet er mett. Så i utganspunktet så hadde vel neppe barnet fått mm der vannet kommer in

Skrevet

2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt

Hvem tror du jeg er da?

Hadde vært morsomt og høre

Skrevet

Fatter ikke hvorfor det skal bli så mye krangling om slike temaer her inne. Hvis hovedinnlegger personlig mener dette, så må ho få lov til å mene det. Selvsagt kan ikke alle mene det samme og alle kan mene noe, ikke det jeg mener. Men at det skal være så bastante meninger og hakking på hverandre er unødvendig. Kan man ikke bare gjøre det man føler for og heller ikke bli så provisert hele tiden?

Ikke rart det er krig i verden sier jeg bare............

Skrevet

Ja og vi driter i hva folk som har doktorgrad i spebarn og ernæring sier...

Og igjen... man kan gi vann som tørstedrikk mellom måltider etter fylte 6 måneder.. Ellers..melk melk melk...

Morsmelk - ingen over - ingen ved siden av ;o)

Skrevet

Du får sende meg noe morsmelk du da, som tydeligvis har så mye..

Skrevet

Babyer kan få trege mage av bare morsmelk...

Dette er noe jeg vet mye om... Avføring hver 16 dag er ikke morro.. og etter innføring av grøt: VELDIG HARD MAGE er heller ikke morsomt!

Melk gir avføring, det gjør ikke vann, fast føde gir enda mer avføring og væske trengs for å ikke få hard avføring hvis den bruker litt lenger tid ut..

Hva er det beste for å hjelpe til med hard mage -mer melk som gir avføring? Nei VANN!!!

Babyer har lett for å bli lettere dehydrert.... Noe som kan være med på å gi hard mage...

Vann skal ikke være istedet for melk, men i tillegg som ekstra væske.

Noen babyer trenger mer vann enn andre. Kanskje jeg har for tykk og god melk?!!!...

Sånn er det bare, vann er bra!

(helsesøster har anbefalt mellom 1 og 2 dl om dagen til min baby når hun var 8 mnd)

Skrevet

HS her sier at MME er mat ikke drikke!!!! Vann til måltidene og mme to- 3 ganger i døgnet som mellommåltid.

Så her er det mme kl 6, 12 ,19. Ellers VANN til de 4 andre måltidene.

Man skal ikke gi mer enn 600ml MME i døgnet og da er man nesten nødt til å supplere med vann da de bør ha ca 8 dl væske i døgnet..

Skrevet

Hvorofor være anonym i en sånn her debatt.. stå heller for det som blir sakt.. viss ikke kan man tro at det er noen av de med nicet som bare later som de er noen andre :)

Å vann over under, å rett i magen ;)

Å tenkt på de som ikke får melk, + at noen barn ikke tåler mme, va gjør vi da? skal barnet ikke få vann?

Nei, vann kommer altid til å tilsi at det er det sunneste allternativet..

Vann i mellom måltidene er bare bra :)

Skrevet

En grunn til at WHO anbefaler mm så lenge som mulig, er at vannkvaliteten i u-land er sååååå dårlig at barna bør ikke drikke den. WHOs anbefalinger er globale og skal gi best mulig anbefalinger slik at selv barn i u-land skal overleve. Det er forskjell på barn i Norge og barn som har et gjørmehull som eneste vannkilde.

Jeg syens du virker lettere hysterisk i ditt innlegg, førti.

Barn i Norge dør ikke om de får i seg vann til måltider.

Det er vel opp til hver enkelt mor å bestemme hva som er best for sitt EGET barn. Noen mener tilvenning av vann er viktig, andre mener at mm er det eneste som gjelder.

Uansett, la nå folk få gjøre det de mener er best for sine barn. Vi er da ikke idioter her inn heller. Vi kan både lese og tenke selv.

Så lenge barnet legger på seg tilfredstillende og får i seg de nærningstoffene det trenger så er det liten grunn til hysteri.

Skrevet

En smule bombastisk kanskje.

Ingen land, bortsett fra Norge som er så gale etter å gi melk.

Enig at mm holder som tørstedrikk til barn, men det er vel på ingen måte krise å la de få smake på litt vann. Måten du skriver på, så høres det nesten farlig ut å gi vann. Det er ingen dårlig vane å tilvenne vann, så dette blir en tørstedrikk når de blir eldre. Vann er bedre enn saft, juice, vanlig melk, brus osv osv. Vann er beste tørstedrikk, når de er forbi mm og mme stadiet.

Skrevet

Jeg gir ungen min vann til grøten. Han er 6mnd nå men har gjort det siden han var 5mnd. Uff stakkars unge. Min helsesøster sier at man kan godt venne dem til vann tidlig. Det gjør da ikke noe. Gidder ikke sette meg ned og amme innimellom måltidet heller da. Er jo ikke akkurat sånn at han drikker flere liter, bare et par slurker.

Heldig du som har en helsesøster som vet bedre en alle andre!!

Skrevet

Markus får vann til kveldgrøten, og melk når han legger seg. Han får like mye melk som han skal ha, vannet er for at han ikke skal få hard mage. I tillegg har han en feil på hjertet så det er viktig at han får i seg nok væske, og da holder ikke melk ved siden av fast føde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...