Gå til innhold

Kan man ta angre på delt foreldreansvar? Sånn at mor får det alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dum som jeg var så skrev jeg under på delt foreldreansvar på sykehuset. Jeg og BF gjorde det slutt da jeg var gravid. Hadde jeg fått papirene nå ville jeg ALDRI ha skrevet under på delt foreldreansvar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite trolig at du kan få det "tilbake" til kun deg, dessverre.

Da skal det i tilfelle være veldig tungtveiende grunner for det.... Og du må nok gjennom rettssystemet, med alt det medfører. Det er ikke nok at du vil det, eller at han er vanskelig å bli enig med.....

Skrevet

Heisann. jeg har det samme problemet. og ville gjerne hatt ansvaret alene. angrer på at jeg skrev under på det. men gudskjelov så har det bare betydning for om barnet skal få pass, kunne reise til utlandet o.l. det har ingen annen betydning enn det. og om du skulle falle bort, får han automatisk omsorgen for barnet.

Skrevet

Om det er noen trøst(noe det neppe er) så er vi nok flere som har vært dum på det område. Jeg hadde heller aldri skrevet under det idag. Så veldig lett å være etterpåklok:(

Jeg har snakket med advokat ang det og fikk beskjed om at det skal veldig mye til. Skal en til retten om noe senere vil en slik sak bli sett på som at en har vært lite samarbeidsvillig, og uansett vil en ikke klare ta det ansvaret fra far om man ikke har GODE beviser for omsorgsvikt o.l. Velg dine kamper med omhu var beskjeden jeg fikk.

I det daglige har det jo lite å si. Jeg er bare livredd for at jeg skal bli alvorlig syk eller dø slik at han "får" barnet:(:( har skrevet viljeserklæring og vil råde deg gjøre det samme. Om det blir tatt hensyn til vet en jo ikke, men er ikke så mye mer en kan gjøre!

Skrevet

Må ikke BF (den som har delt foreldreansvar sammen med deg)

skrive under på viljeserklæringen?

Skrevet

Er jo fars barn og, så å få endret det blir nok veeeeldig vanskelig. Og om bf ønsker delt ansvar men ikke har det så er det ikke vanskelig for ham å få det. Vi har delt ansvar og det det betyr er at jeg må ha med meg en fullmakt og kopi av legitimasjon når vi skal ha utstedt pass, må sendte skjemaer som trenger begges signaturer. Det krever litt mere planlegging, men ellers ikke noe problem som sådan. Vi valgte å ha delt ansvar og jeg vil at om (gud forby) noe skule skje med meg at mini skal bo med pappaen sin. Har ikke skrevet viljeserklæring, men skal gjøre det ifht til enkelte forutsetninger for ønsket mitt. Og det er at pappaen er ferdig med skolegang, bor i området her nede hvor vi bor nå slik at mini har både min familie som han kjenner super godt, og pappaens familie som han også kjenner veldig godt rundt seg. En viljeserklæring betyr ikke at ting blir sånn som en ønsker, men den sal taes til etteretning.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt...Hvis du dør, og far er egnet til å ta seg av barnet ditt....Er ikke han da den beste barnet kan være hos?..?

Skrevet

Var den til meg eller HI?? Jeg mener at pappan til mini skal ha ansvaret om noe skulle skje meg. Men vet at slik situasjonen er i dag hvor han studerer laaaaangt unna her vi bor og har omgangskrets, besteforeldre(på begge sider) onkler, oldemødre osv osv,så ville mini hatt det best av å bli boende med mormor/bestefar eller farmor/farfar fortsatt i sin bhg med vennene sine, de fire årene far har igjen på studiet sitt. Men mener det på skal mye til for at en far ikke er skikket - de fleste er det på tross av at de kanskje har sveket/bedratt mor.

Skrevet

Tror du har misfortsått litt HI. Mor har ikke i utgangspunktet ansvaret alene.

Selv om ikke du hadde skrevet under, så hadde dere hatt delt ansvar så lenge han skrev under papiret.

Skrevet

Jo.. Mor har ansvaret alene, med mindre hun skriver under på noe annet. Om mor og far er gift, er saken en annen, da får far automatisk foreldrerett.

Så HI har nok ikke misforstått. Jeg lot være å skrive under på noe, og har ansvaret alene.

Skrevet

Anonym 12.24 her;

--- Nei du trenger ikke underskrift fra barnefar på viljeserklæring. Han trenger ikke vite om det engang.

Om en er gift eller samboer med barnefar når en føder blir ansvaret automatisk felles. Om en ikke er sammen tilfaller det mor, om det ikke blir avtalt felles. Er selvfølgelig ikke nok at bare faren skriver under da en avtale ikke er gyldig med bare 1 underskrift!!

Til andre som stilte spm; såklart er det naturlig at barnets far får omsorgen om noe skulle skje moren. MEN- det finnes tilfeller hvor ikke alt er A4 og hvor barnefar rett og slett ikke bør ha omsorgen for barn. Når samvær med barn og far alene ikke er anbefalt av FVK og barnevern, gjør en hva en kan for at barnets beste skal tas hensyn til også den dagen en ikke er her å sloss for dets sikkerhet. For selv om dagens tilstand er slik er det ikke nok til at jeg får ansvaret alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...