Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Jeg blir oppriktig stresset av helsestasjonen min. Eller dvs helsesøstra.. 1.) Jeg spurte litt ang dette med tran. Jenta mi nekter å ta tranen , og når den først går inn kommer den tvert ut igjen. Hele ungen lukter tran , klærne er så og si ødelagt! Da jeg nevnte dette for helsesøster , å lurte på et annet alternativ kunne hun dessverre ikke gi meg det. Tran var det beste. Jeg sa at dette med å tvinge i ungen min tran , helt til hun spydde var noe jeg anså som et helvette. Hun sa at slik var det med alle barn. Så snakket jeg med en vennine av meg , som sa hun hadde samme problemet med sin pike , å hadde derfor begynt med D-Vitamin dråper.. Samme har jeg nå gjort , å fikk refs av Helsesøster. Følte meg som en skikkelig dårlig mor. 2.) Jeg har plagdes med å amme jenta mi. Hun klarer ikke ta puppen skikkelig , å spiser seg derfor ikke mett. Puppen for henne er en kose plass. Hvor hun skal kose og sove. Jeg har jobbet hardt med dette , for å få henne til å ta skikkelig , men nei. Jeg har derfor pumpet meg 3-4 ganger om dagen , som jeg gir henne på flaske. Samt Morsmelk erstatning for å følge opp det siste. Jeg sørger alltid for at hun er fornøyd. Hun gråt i 14 dager , før jeg heller begynte gi henne dette på flaske , samt mme. Hun får da samlet 50/50 av begge deler nå , å er en solstråle. MEN helsesøster likte ikke dette. Påstod jeg hadde gitt for fort opp , å at vi måtte prøve mere. Hun var slettes ikke sulten sa hun , men gråten skyldtes kolikk. hvordan kan det være kolikk når hun er glad hver gang hun har fått maten sin via flaske, og ikke pupp? Jeg gir henne ofte pupp , slik at hun kan få prøve iallefall. Har tenkt som så at ferske dråper er bra iallefall , så kompansere med flaske etterpå- er dette så dumt da? Hun får jo morsmelka si , iallefall så mye som hun kan få... ut ifra hva jeg pumper ut......... 3.) Jeg er dessverre en røyker. Og forsøkte meg frem på dette med Helsesøster.Forklarte henne dette , og lurte derfor på hvordan jeg skulle gjøre det med pumping/amming og røyking Hvor lang tid skal det gå imellom osv.... Da får jeg til svar : Du har ikke røkt hele svangerskapet , å da kan du la være ¨nå. Ferdig med det. Jeg forsøkte meg frem med ; joooo men jeg lurer da på hvordan jeg gjør det med amming.. hvor lenge mellom røyk og amm? og fikk samme svaret : Nei , du skal slutte du... Jeg leste meg frem til hvordan jeg skal gjøre dette... Så kunne hun si: Men siden du og far røyker , må dere legge baby på et annet rom. Ikke del rom , seng , dyne , osv... Da er krybbedødfaren ekstremt høy om dere ligger på samme rom. Jeg forklarte at jeg visste dette , og hun lå ikke i vår seng , eller under vår dyne. Men vi hadde henne på vårt rom. Men hun sa igjen : Ungen må ut av rommet deres. Skal man være så "hysterisk" ? Hun er 7 uker jenta mi. Rommet vårt er luftig , å vi røyker ikke like før vi skal legge oss. er det noe her som heter : Sunn fornuft? Eller bør jeg legge snuppa på et annet rom? Uansett , helsestasjonen er i mine øyne SINNSYKT konservativ , og vanskelig å ha med å gjøre. Røykebiten skjønner jeg , men resten da? Jeg føler meg som en elendig mor! Flere med samme problem?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Jeg har heldigvis ikke det problemet med helsesøster, men vil bare gi deg en stor og god klem:o) Du er en adeles god mamma, du gjør det beste for jenta di:o)
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 skjønner deg godt, de er litt ensspora noen ganger.. vi har gitt opp tran (jeg tar omega3 hver dag) for det stinker og ødelegger alle klær (går an å gi mens de bader, men det husker jeg aldri på) går også an å gi med sånn liten sprøyte på 5ml. sprutes inn bak i munnen. funker noen ganger, men her kommer det ofte opp igjen som søylegulp en stund etter. så dråper er tingen, hun har faktisk begynt å gape når jeg kommer med flaska (4 1/2 mnd) syns det er bedre at ungen er fornøyd, enn at dere skal stresse med amminga. fullammer selv,(har begynt med litt smaksprøver nå da) men vet hvordan ammepresset er. alternativet er å pumpe deg såppas at du øker produksjonen, men ... bra hun får mm iallefall det med røykinga har jeg ingen kommentar til (røyker ikke selv...men har noia for krybbedød. MEN: så lenge du følger forhåndsregler osv så finner du nok ut av det. ) du er ingen dårlig mor!!!
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Husk at du ikkje treng å ta opp alt med helsesøster. Mitt standardsvar på det med tran er "av og til" - uangripelig. Hvis du ikkje er på nett med helsesøstera du har fått tildelt, kan du finne deg andre kanalar for spørsmål du vil drøfte.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Takk og lov har ikke jeg en slik helsesøster, min helsestasjon har ikke ammetvang, de er derfor veldig behjelpelig med info om alternativer (altså mme, senere grøt ) og stresser ikke mødrene. Jenta mi svelget tran fint men kastet opp etterpå hver gang og var uvell i et par timer etter hver gang hun hadde fått det. Så jeg sluttet med tran, helsesøster mente det var rett valg og anbefalte d- dråper. Nå røyker hverken jeg eller mannen min så hvordan de er på røyking vet jeg ikke, men syntes din er litt vel ekstrem. Hvis det er mulig så bytt helsesøster. (er jo lettere å gjøre hvis man bor i en stor by hvor det er mange per helsestasjon.) Og send in en klage på denne helsesøsteren, de skal være der til veiledning ikke for å få mødre til å føle seg som dårlige/mislykket mamma
Impulsiw Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Min ville heller ikke ha tran. Hun så rart på meg men jeg sa han brakk seg...var ikke snakk om å få det i han. Så jeg har også kjøpt d-dråper som jeg gir når jeg husker det. Har også slitt med at han ikke klarer å tømme puppen og pumpet og pumpet... Følte jeg satt vast i pumpa i perioder. Men jeg ga alltid pupp før han fikk flaska... så når han var 2.5 måneder gikk det bedre og bedre og jeg trengte ikke pumpe meg så ofte. Men det var et slit!! Glad nå da for at jeg holdt ut.... For nå elsker han puppen. MEN helsesøster sa jeg skulle ikke stresse med å amme hvis jeg var siten (eg er jo gammel også De vokste fint på mme... Det gjentok hun når jeg var på 6 ukers kontroll, at jeg måtte seg an så jeg ikke ble sliten. Vi røyker ikke. Men jeg røkte når de to andre var små for snart 20 år siden... Tror det er overhysteri å tru at barnet dør av å ligge på samme rom som røykere... Så alt i alt... DRITTHELSTESØTER DU HAR!!! Gjør det du tror er best og ikke si noe til HS... lat som du gjør akkurat som hun sier... Så får hun tro at hun får terrorisere deg til å gjøre som hun mener er rett..møkkakjærring..
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 Synes helsesøstera virker veldig konservativ og gammeldags. All ære til deg og fortsett med det du gjør og måten du gjør det å. Syns du gjør en fantastisk jobb som mamma. Det er du som kjenner barnet ditt best. Går du i en barselgruppe eller kjenner du flere som bruker den samme helsesøstera? Hør med de hva de syns om ho. Eventuelt prøv å bytte. Jeg selv sluttet å amme når babyen min var 4 mnd pga han var så urolig og jeg orket ikke å bekymre meg lenger over at han fikk nok. Gir han også D-dråper og har latt han sove på samme rom som oss selv om vi også røyker. Så jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for noe. Og det med røykingen, vet det ikke er bra, men ingen er perfekte.... Så kos deg masse med babyen din. Masse lykke til.
annki83 Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 høres ut som "min" helse søster dette jo.. hu er også sånn. jeg har gitt utrykk for at jeg ikke syns det er heilt topp å amme. har hatt problemer me tette melkekanaler å brystbetennelse da får hu det til å høres ut som eg bare klage å er en dårlig mor. å så har lille jenta litt svak nake for hun bare grine når me legge hu på magen. hu har vært plaget me masse luft i magen. å når vi snakket om dette lurte helsesøster på om eg var deprimert å ikke likte å leke me babyen min!! hallo! i samme slengen "beskyldte" hu meg for å ikke snakke me babyen.. for litlå ikek ville smile te helse søster.. kan godt skjønne babyen eg... jeg gir også d-vitamin dråper i stede for tran pga søl å lukt.. å ja har fått refs for alt sammen.. begynne strengt tatt å lure på kem som blir helse søstre. hadde masse tull me de når eg gikk på helsestasjon me han elste og.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Bytt helsesøster evt helsestasjon hvis det er mulig der du bor! Det gjorde jeg og er mye mer fornøyd nå. Send også en klage, går ikke ann å snakke sånn til deg.
Impulsiw Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 anikin.. Hun spurte også om min hadde ligget på magen.. DET hadde han ikke for han vil jo ikke! så skulle vi trene m han på stellebordet da... Trekke han opp etter armene for å styrke nakken. Det har blitt lite trening! men lillegutt sitter jo mye på fanget så nå er nakken hans VELDIG STERK! Det er andre måter å styrke nakken på enn å legge dem på magen eller trekke dem i armene... Det kommer jo av seg selv når de blir litt større... OG alle unger er forskjellige.. ) Hilsen mamma til Erling 4.5 måneder
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 13. mars 2008 #11 Skrevet 13. mars 2008 Liten digresjon dette her, men "førti", jeg må bare si at dere har et veldig fint navn på sønnen deres:o) Vi har også en liten Erling som ble født 31. august og veide 4115. Liten og liten fru blom, hehe. Godt å se at "gamle" navn får et oppsving igjen.
Impulsiw Skrevet 13. mars 2008 #12 Skrevet 13. mars 2008 Miss Clawdy Så koselig ))) Vi har en sønn født 31 oktober da.. Oppkalt etter min bestefar. Så jeg synes Erling er et koselig og stødig navn!! Håper våre sønner vil kle navnet...hihi... )
En til! Skrevet 13. mars 2008 #13 Skrevet 13. mars 2008 Jeg synes det er skummelt at en del helsesøstre gir råd som strengt tatt skal komme fra en lege. Vi har også hatt et helt katastrofalt møte med helsestasjonen. Helsesøster tror at svaret på alle problemer er å amme mer. Gutten vår ville ikke opp i vekt (kun 100 gram opp første mnd), og tilslutt ammet jeg en gang i timen (hun sa det var nødvendig), jeg var helt på randen. Vi orket ikke mer, og ba om å få snakke med en lege. Han sendte oss rett på sykehus, og der ble det konstatert laktoseintoleranse. Han tåler ikke morsmelk! Uansett hva jeg hadde spist, ville han reagert på morsmelken. Hadde jeg fortsatt å amme slik helsesøster ønsket, ville gutten vår blitt svært alvorlig syk, sa de på sykehuset. Så moralen er - ikke bruk kun én kanal for å få råd, konsultér med fastlegen din, foreldrene dine, venner, oss osv når du føler det er nødvendig, og stol på deg selv! Du er en super mamma!! :-) PS: Lykke til med røykestoppen! ;-) (Jeg vet hvor tøft det er å slutte, men plutselig en dag så har du motivasjonen og viljen til å få det til - gjør det når DU er klar, og unn deg noe godt/fint hver gang du når en milepæl underveis!)
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 13. mars 2008 #14 Skrevet 13. mars 2008 Juppjupp, førti! Vi satser på det. Så langt virker ihvertfall vår ganske stødig, hehe! Erling er familienavn her også, kun gode assosiasjoner rundt dette navnet:o)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #15 Skrevet 13. mars 2008 Hei! Synes du bør prøve å bytte helsesøster jeg. Detmå vel finnes flere helsesøstre på din hs? Min helsesøste som jeg hadde med sønnen vår var et mareritt. Hun var utrolig formanende og skulle fortelle meg alt om hvordan jeg skulle gjøre med sønnen min. Begynte faktisk å grue meg til å gå på kontroller med henne. Heldigvis sluttet hun og vi fikk tildelt ny. Det ble en heeelt annen opplevelse. Fikk i stedet ei blid, koselig hs som ga oss mye skryt for hvordan vi gjorde med sønnen vår, i stedet for å få kjeft for bl. a det med tran o.l. Vi har valgt å gi D-vitamin dråper til begge ungene våre. Drypper bare litt i melka. Fungerer kjempe fin. Er smaks og luktfri. Jeg ammer heller ikke jenta vår. Ga opp da hun var 5 uker fordi hun ikke ville ta puppen. Det syntes helsesøster var helt greit og at jeg måtte bestemme selv. Hun ga meg gode råd når det gjalt flaskemelk og MME. Finn deg ei annen helsesøster. De skal være til støtte for deg. Ikke kjefte! Lykke til :-)
Impulsiw Skrevet 13. mars 2008 #16 Skrevet 13. mars 2008 Jeg var så dum å fortelle at jeg ga lillegutt honning når han var syk... OJ...store øyne på HS. Han var veldig dårlig. Snørr i nesa og hostet.. Ville ikke spise mer en ca. 50 ml fra flaska... Så jeg blanda inn en ts honning...ved hvert måltid. Det er jo naturens eget antibiotika.. så han kviknet til og gikk ikke SÅ mye ned i vekt. Grunnen til at man ikke skal gi honning er fordi de mener det kan være botulismebakterie der da.. Men hvor ofte er det? Og er ikke den bakterien på det nærmeste dødlig for alle som får den - et år eller to måneder? Sa det jeg da..at jeg faktisk var villig til å ta den sjansen for det er jo større sjans for å vinne i lotto to ganger på en måned. Tror Nesle ruler litt mye... En gang i tiden anbefalte de jo mødre i afrika å slutte å amme å gi mme i stedet!! Så åssen det gikk...ungene døde av bakterier knyttet til urene flasker! Nei..stol på dere selv og folk rundt dere )
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #17 Skrevet 13. mars 2008 akkurat den bakterien er dødelig for barn under 1 år. Nei skjer ikke ofte at bakterien er i honning, men er den der er utfallet på en baby døden. Derfor det ikke anbefalles. Den er derimot ikke dødelig for større barn eller voksene.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #18 Skrevet 13. mars 2008 fikk kjeft av min helsesøster for at barnet ikke lå nok på magen jeg fordi hun ikke ville når jeg var der. Prøvde å fortelle at jenta mi lå masse på magen strakk nakke og brukte hendene til å støtte seg, snur seg rundt begge veier også videre. Problemet når vi var der var at ho var kjempetrøtt, midt i sovetiden hennes. Men det ville ikke helsesøster høre på nei, ungen grein og gjorde ingenting fordi jeg ikke hadde henne nok på magen, ikke fordi ho var sliten og trøtt.
Impulsiw Skrevet 13. mars 2008 #19 Skrevet 13. mars 2008 Denne bakterien skiller ikke mellom små,større eller størst... Det var det jeg trodde jeg visste... at den er like farlig for voksne... : Clostridium Stavbakterie som produserer en farlig nervegift, forårsaker den svært farlige matforgiftningen som kalles botulisme. Bakteriens sporer er varmeresistente og kan overleve i mat som ikke blir korrekt tilberedt eller lagret. De fleste tilfeller dukker opp i mat som er hermetisert i hjemmene, men også i ferdigprodusert mat som pølser, kjøttprodukter, hermetiske grønnsaker og sjømat har det vært tilfeller. Mat som varmes opp til 80 grader eller mer i ti minutter eller mer er trygg. Symptomene oppstår som regel 18 til 36 timer etter at man har fått i seg giften. Tidlige symptomer er sterk tretthet, svakhet og svimmelhet, gjerne fulgt av at man ser dobbelt og får vanskeligheter med å snakke og svelge. Pustevansker, muskelsvekkelse, mageproblemer og forstoppelse er også vanlige symptomer. Sykdommen er sjelden, men har svært høy dødelighet om den ikke behandles riktig og raskt med motgift. link:http://www.dinside.no/php/art.php?id=102745&=katnav
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #20 Skrevet 13. mars 2008 Ingen barn VIL ligge på magen i utgangspunktet, det er det som er vitsen med å trene...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #21 Skrevet 13. mars 2008 Akkurat i det der tilfellet synes jeg IKKE folk skal stole på seg selv, honning kan være veldig farlig for babyer under ett år.
Impulsiw Skrevet 13. mars 2008 #22 Skrevet 13. mars 2008 Det er jo ikke alltid barnet er samarbeidsvillig da.. når en er hos HS... Du kjenner barnet best men det er jo klart en blir såret når HS oppfører seg sånn....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå