Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Ble så lei meg på når jeg skulle gå til skolen med sorebror i dag. Har forstått på han at læreren har innført et opplegg ("belønningssystem") for han ettersom han er så urolig i timene. Dette har pågått en stund, og når han forteller om det hjemme får jeg ikke helt tak i hva det hele går ut på, har tenkt at kanskje han rett og slett ikke har klart å oppfatte helt selv hva som "forventes" av han (han er 6,5 år). Ettersom læreren har innført et eget opplegg kun for han har jeg gått og ventet på at læreren skal kontakte oss, derfor har vi avventet litt. Men, i dag gikk jeg selv innom læreren for å avtale en foreldresamtale, ettersom jeg mener det er nødvendig å få høre lærerens versjon av opplegget, og at det kanskje ville være lurt å samarbeide. Jeg sa at jeg har forstått at det er noe opplegg på gang....... er det virkelig så ille som jeg får intrykk av? "Ja" svarte læreren. (altså at poden min var ille). Vi skulle få inkalling til en foreldresamtale etter påske. Nå sitter jeg med en vond følelse, og har mest lyst til å grine! Synes synd på gutten min, han prøver jo ikke å være "slem", han har bare litt mer mauer i rumpa enn mange andre..Det er også tydelig at når han ikke oppnår "belønning" så farger det resten av dagen hans, han blir lei og sint. Tenkte å be dere om litt avsporing så jeg kan tenke på noe annet:) Meen, hvis noen har inspill til "metoder" for å hjelpe gutten min, som ikke "forstår" at han må sitte pent og være stille når læreren ber om det får dere gjerne komme med det også, så har jeg noe å foreslå på foreldresamtale. Passet kanskje best på skravle eller noe dette, men vil gjerne være
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Jeg la det ut på skravle for deg jeg. Jeg har desverre ikke noe tips, annet enn at dere får prøve å legge igjen "problemene" hjemme å finne på noe sammens i påska, slik at dere får kost dere litt sammens.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 For det først må jeg si at det var litt tankeløst av læreren å ikke informere dere hjemme om dette individuelle systemet i forkant...Såpass har dere da krav på! Hvis problemet kune er det at han er urolig (at han prater uten å rekke opp hånda og vandrer i klasserommet, er det det vi snakker om?), så er det jo ikke SÅ ille.....er jo alltid 3-4 av de i hver klasse....Dere får ta dere en ordentlig prat hjemme om det da, og kanskje avtale med læreren at når gutten din får f.eks. 3 positive kryss på rad, vanker det en belønning på hjemmefronten (kino, bake, hva enn gutten din liker å gjøre). P.S. Det er ofte de urolige barna som kommer seg opp og frem her i verden! ;-)
Pappas fultreffer :) Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Jeg har akkurat samme probleme med min sønn på skolen, at han ikke kan sitte rolig å høre etter og slike ting. Han ligger litt etter de andre i ting de gjør i klassen og sånn også pga dette. Jeg har rett og slett tatt kontakt med ppt kontoret, de henviste meg til Bup, så nå skal vi inn der for samtaler. Jeg sier ikke at min gutt har ADHD eller noe annet, men deter verdt å sjekke for guttens del. Dessuten så får han nå en tredjepart å snakke med. Han har levd et ganske komplisert liv selv om han bare er 8 år. Jeg er forresten hans stemor, jeg vil ikke gå inn på alle detaljer, men han har hatt det tøft. Ingenting har fungert på skoeln eller noen ting. Tror ikke det systemet til læreren deres funker helt jeg altså, for det er jo ikke sikkert han gutten din kan noe for det han gjør, slik som min. Han tenker rett og slett ikke over ting. Nå har skolen fått et brev fra Bup der det står at han kanskje burde få litt spesialoppfølging iform av at de deler klassen i to. Da kunne det kanskje bli lettere for ham å følge med. Kanskje PPT kan være noe for dere også? Mange som griner på nesen når jeg sier at jeg tar med gutten min der, men jeg vil faktisk at gutten min skal ha det bra. Og han trenger ikke medisineres fordi om han får noen å prate med. Bare husk at det er ikke deg eller gutten din det er noe gale med, det er læreren. Hun burde absolutt ikke lage slike system uten å informere dere først. Det er uhørt. Jeg hadde klagd til rektor jeg. Også er det ikke sikker at gutten din tenker seg om, du sa det jo selv at han mente ikke noe vondt med det, og da hjelper dessverre et sånt system fint lite. Lykke til
maria isabell Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 noen barn har konsentrasjons vansker og er aktiv,desverre takkler lærerene dette dårlig og blir sur på barnet i stede for å utnytte den ekstra energien på en positiv måte... eg ville gjort noe for å bruke opp energien og laget utfordringer i timen for eksempel leker der en også lærer noe...6 åringer skal ikke sitte i ro hele dagen,spesiellt ikke de som er ekstra aktive...han burde også laget belønnings system for HELE klassen ikke en enkelt, grov feil...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 HI her igjen. Takk for svar! Håper det er som du sier at det er de urolige som kommer seg opp og frem. Det er at han er urolig, skravler og sånt det går på, og jeg kan nok tro han kan dra det veeldig langt. Ser jo hjemme også at han har mye sprell i seg og at han bare "må" få det ut. Han er faglig flink på skolen, men jeg er så redd at så mye negativt fokus kan ta piffen fra ham. Jeg forstår selvsagt at han ikke kan gjøre som han vil i timene, og at læreren må gjøre noe. reagerer bare på metoden (som ikke ser ut til å virke), og at vi ikke har blitt tatt med fra starten av når det er så ille som det virker som.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 Huffameg for en lærer. Sånn skal det ikkje gjerast! Klarer du å la vere å bekymre deg er det det beste. ADHD som enkelte nevner over her er ikkje ein tilstand som f.o.f er prega av uro, men av konsentrasjonsproblem. Kan barnet konsentrere seg, og det høyres det ut som din kan, treng du ikkje tenke på det. Når det gjeld uro; det er klart at ein som lærer må gjere noko med elevar som forstyrrer for mykje. Samtidig må ein jo gi småguttane litt slark. Det ein uansett ikkje må gjere er å innføre stigmatiserande opplegg som attpåtil ikkje funker. Det du kanskje kan tenke på fram mot samtalen med læraren er kva du trur vil virke roande på ditt barn. Konstruktive foreldre er populært vettu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå