Gå til innhold

Hensyn med navn?

Anbefalte innlegg

E gravid i femte mnd så navn er jo et tema om dagan, man prate mye med andre om navn man kunne tænkt sæj, å man får mange ider rundt om kring..

MEN så kommer det en venninne som ikke e gravid.. eller som engang ikke vet om ho skal ha flere barn eller om ho nån gang kommer til å få den jenta ho ønsker sæj.. og sier VIST æ en gang får jente skal ho hete feks: Ada...

vist æ da har tenkt det navnet og det e et av de navnan æ synes e på topp. skal æ da ta hensyn til det? at hun har "lakt det av" til sæj? dette synes æ e vanskelig..

det e jo greit nokk med de venninnan som e gravid å vente barn

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137134243-hensyn-med-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god venninne av meg fortalte om et navn hun har bestemt seg for siden hun var liten, og sa at hun syntes det var dårlig gjort om jeg tok det. Jeg hadde ikke spesilet lyst på navnet heller, men tror ikke jeg hadde tatt det med mindre det var helt umulig å finne noe jeg syntes var like fint. Om en mer perifer venn eller kollega feks hadde kommet med et navn, hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt!!

Hvor nær er denne venninnen da? Hvis det er snakk om at du møtte ei "venninne" som du ikke har hatt kontakt med de siste 3 årene, så hadde jeg ikke brydd meg. Er det derimot en venninne du pleier jevnlig kontakt med så bør du tenke deg litt om... Men - hvorfor kunne du ikke bare si "åh, så gøy at du også liker det - det navnet har jeg også tenkt på" eller noe i den duren da hun fortalte deg om favorittnavnet sitt? Du trengte jo ikke akkurat holde skjult for henne at du likte navnet...

For noe tull.Hun har ingen som helst slags rett til å "legge" av det navnet på noen måte.Hun er jo ikke gravid eller har det i sine nærmeste planer engang.Da jeg gikk gravid med førstemann hadde vi fra begynnelsen av bestemt oss for navnet,men vi hadde ikke fortalt det til noen.Så kom det ei ganske nær venninne,som hadde en gutt på et år den gangen at om hun fikk jente en gang så skulle hun hete nettopp dette navnet!Da sa jeg bare at det skal jenta vår hete.Hadde jo vært helt fjernt om vi måtte velge et annent navn bare pga det.Husker jeg også tenkte den gangen at det er jo ikke sikkert at hun noen gang kommer til å få ei jente en gang.Og når det er sagt så har denne venninnen min fortsatt bare den ene sønnen og dette er 5 og et halvt år siden!!Og datteren min har fortsatt verdens fineste navn,som jeg aldri hadde byttet vekk for noe sånt tull iallefall:))

Jeg er litt enig i at du skal velge et navn du selv liker uten å ta for mye hensyn til hva venninnen din "kanskje velger dersom hun får jente, hvis hun skal ha barn"... Dessuten kan det hende hun ombestemmer seg. Jeg var sikker på hva mine barn skulle hete leeenge før jeg fikk barn, men har ikke brukt noen av de navnene. Da ungen kom fikk den et navn vi ikke hadde tenkt på før!

Annonse

vi e veldig gode venninner, ho ska være gudmor til lillebane.. venninna min hete camilla. å kalle navnet hennes e milla. å det e nettopp det navnet vi begge synes er så fint... men æ har jo et navn som e ganske likt som æ like.. så har tenkt litt... å trur æ droppe hele milla navnet.

ja det er det som er så vannskelig, hun har to gutter med to forskjellige fedre.. å det går veldig dårlig med hund å samboern.. å det er jo ikke sikkert hun skal ha flere barn engang.. men det som gjøre det så ekstra vansleig er at det navnet som jeg har så lyst på, er en forkortelse av hennes navn og kalle navnet til venninna min, å hun vil bruke det Vist hun noen gang får en jente, for og oppkalle jenta etter seg. men som sakt det er jo ikke sikkert hun får flere barn, å det er jo heller ikke sikkert hun får jente.

Ingen har eneretten på navn, gravid eller ikke! Og hun har vel også lov til å drømme om hva hun kan kalle sin datter hvis hun får det, selv om hun ikke er gravid! Og kansje hun i tillegg virkelig ønsker seg en liten jente en gang, så dette er ikke noe å fnyse av bare fordi hun ikke er gravid.

Jeg synes du skal kalle din datter for hva du vil. Du kunne jo sagt, da hun sa hvilket navn hun vil bruke, at du også tenker på det navnet? Det er jo ikke noe å holde hemmelig. Jeg og min venninne tenker begge to å kalle våre døtre for Anna, som oppkalling. Min oldemor het Anna, og min venninnes farmor het Anna. Vi ble enige om at dette ikke skulle komme til å bli et problem, og at ingen av oss hadde "enerett" på det navnet. Vi ble også enige om at begge Anna skulle få et mellomnavn, slik at det ikke ble helt likt, selv om kansje bare Anna blir brukt i hverdagen.

Det er ikke så vanskelig, bare vær ærlig med venninna di, og si at du også liker det navnet. Forklar hvordan det er. Det er bedre at hun får et "forvarsel" hvis du har tenkt å kalle jenta di for det navnet, enn at hun får seg en overaskelse og du plutselig bruker det navnet hun liker. ;-) Og hun har også lov å drømme om navn til barn, selv om hun ikke er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...